
De resultaten van CBS De Vossenburcht in Winschoten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS De Vossenburcht, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS De Vossenburcht bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS De Vossenburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Bij CBS De Vossenburcht streven we ernaar dat alle leerlingen de essentiële taal- en rekenvaardigheden beheersen die nodig zijn voor een succesvolle toekomst. Dit fundamentele niveau wordt aan het einde van groep 8 getoetst middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau. Het succes van onze leerlingen op dit gebied weerspiegelt de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van ons team. Onze school presteert uitstekend met een score van 95,16% op het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85,00% ligt. Dit resultaat toont aan dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen de basisvaardigheden uitstekend beheerst.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Maximale Ontwikkeling voor Elke Leerling
Naast het beheersen van de basis, stimuleren wij bij CBS De Vossenburcht elke leerling om het streefniveau te bereiken. Dit hogere niveau bevordert verdere academische groei en persoonlijke ontwikkeling. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit stelt ons in staat om onze prestaties te meten ten opzichte van een op maat gemaakte verwachting. Onze leerlingen behalen een score van 49,46% op het streefniveau, wat een solide basis vormt voor hun verdere educatieve traject. Hoewel dit onder de specifieke schoolgerichte signaleringswaarde van 43,50% ligt, blijven we ons inzetten om deze resultaten continu te verbeteren en de potentie van elke leerling maximaal te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS De Vossenburcht?
Bij CBS De Vossenburcht hanteren we een zorgvuldig proces voor het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies baseren we op een combinatie van factoren, met een sterke focus op de ontwikkeling van elke leerling. We maken gebruik van ons uitgebreide leerlingvolgsysteem, vaak aangeduid als Cito, om de voortgang van onze leerlingen over meerdere jaren nauwkeurig in kaart te brengen. Deze waardevolle gegevens, met name vanaf groep 6, worden verwerkt in de Plaatsingswijzer. Dit instrument biedt een betrouwbare indicatie voor het uiteindelijke schooladvies. In groep 8 voltooien de leerlingen de officiële doorstroomtoets. Vervolgens vindt er een gezamenlijk overleg plaats tussen de leerling, de ouders en de leerkrachten. Dit dialoog zorgt ervoor dat we samen tot een zo accuraat en passend mogelijk schooladvies komen, met oog voor de unieke talenten en capaciteiten van elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op CBS De Vossenburcht: Groei in een Veilige Omgeving
Op CBS De Vossenburcht geloven we dat een veilige en vertrouwde omgeving de basis vormt voor succesvol basisonderwijs. Wanneer kinderen zich veilig voelen, ontwikkelen ze zelfvertrouwen en een sterk gevoel van eigenwaarde. We streven ernaar dat elke leerling met plezier naar school gaat, en daarom zetten we ons voortdurend in voor een positieve en ondersteunende sfeer in de klas. Onze unieke leerlingen worden aangemoedigd om zichzelf te zijn. Leerkrachten faciliteren regelmatig gesprekken binnen de groep om het welzijn van de kinderen te bespreken, zowel binnen als buiten de klas. We leren hen hoe ze prettig kunnen samenleven en positieve interacties kunnen bevorderen. Het schooljaar starten we met de 'Gouden Weken', een periode waarin we extra investeren in het groepsgevoel door middel van gezamenlijke activiteiten en samenwerkingsvormen. We maken gebruik van de lesmethode 'Kwink' in alle groepen, speciaal ontworpen om de sociale vaardigheden van kinderen te versterken. Door veel met elkaar te praten en gezamenlijke activiteiten te ondernemen, ontwikkelen leerlingen hun sociale en emotionele intelligentie. Na de kerstvakantie organiseren we bovendien de 'Zilveren Weken', waarin het groepsproces opnieuw centraal staat. Deze focus op het groepsproces is essentieel om pestgedrag te voorkomen en een harmonieuze schoolomgeving te creëren. Voor groepen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, bieden we 'Rots en Water'-lessen aan. Deze trainingen worden verzorgd door twee van onze eigen, speciaal opgeleide leerkrachten. Daarnaast hanteren we schoolbrede afspraken om een positieve sfeer te waarborgen: we zijn aardig, luisteren naar elkaar, lopen rustig in school, praten zacht en gaan zorgvuldig om met onze spullen.
Veiligheid: Een prioriteit voor optimale ontwikkeling
Vertrouwen: De basis voor groei en zelfstandigheid
Respect: Waardering voor elkaar en de omgeving
Hoe bevordert CBS De Vossenburcht de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op CBS De Vossenburcht hanteren we een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling. Dit omvat wekelijkse lessen met de methode 'Kwink', die gericht is op sociaal-emotionele vorming. Daarnaast organiseren we jaarlijks de 'Gouden Weken' en 'Zilveren Weken' om het groepsgevoel te versterken en sociale interacties te bevorderen. Voor specifieke behoeften bieden we ook 'Rots en Water'-lessen, gegeven door getrainde leerkrachten. Om de voortgang te monitoren, gebruiken we gevalideerde instrumenten zoals 'Leerling in Beeld' en de 'Succes-spiegel'. Leerlingen en leerkrachten vullen deze lijsten periodiek in, en de resultaten worden geanalyseerd om verbeterpunten te identificeren. Deze inzichten gebruiken we om een passend verbeterplan op te stellen, zodat we continu de sociale en emotionele groei van onze leerlingen kunnen ondersteunen.
Welke tools gebruikt CBS De Vossenburcht om sociale vooruitgang te meten?
CBS De Vossenburcht meet sociale opbrengsten met behulp van de volgende gestandaardiseerde instrumenten: * **Succes-spiegel:** Een vragenlijst ontwikkeld door een externe vereniging, die inzicht geeft in de sociaal-emotionele ontwikkeling. * **Leerling-in-Beeld:** Een uitgebreid instrument dat zowel door leerkrachten als leerlingen wordt ingevuld om een compleet beeld te krijgen van de sociale en emotionele groei.
- Succes-spiegel; vragenlijst van de vereniging
- Leerling-in-Beeld
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op CBS De Vossenburcht?
CBS De Vossenburcht zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van de volgende erkende methoden: * **Kwink:** Een veelzijdige methode die wekelijks wordt ingezet in alle groepen om sociale vaardigheden te oefenen en emotionele intelligentie te vergroten.
- Kwink
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij CBS De Vossenburcht
De Onderwijsinspectie heeft in juni 2019 een grondige evaluatie uitgevoerd bij CBS De Vossenburcht. Uit dit onderzoek is gebleken dat onze school een 'voldoende' beoordeling heeft ontvangen. Dit betekent dat CBS De Vossenburcht voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen voor het basisonderwijs. Voor een gedetailleerd inzicht in de bevindingen en aanbevelingen van de inspectie, verwijzen wij u graag naar het volledige inspectierapport. Het rapport, dat betrekking heeft op onze overkoepelende organisatie VCOMOG, bevat specifieke secties op pagina 23 en 24 die de resultaten en de onderwijskwaliteit van CBS De Vossenburcht uitgebreid belichten.