Basisschool Gen Vd Bosch
Paasloregel 1
8338 ST Willemsoord

Schoolweging

Schoolweging
28.86
Spreiding
5.73

De schoolweging van Gen Vd Bosch is 28,86 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs tijdens de dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau ruim: 71,9% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 48,6%. Dit duidt op effectief maatwerk voor hogere leerdoelen, mogelijk mede dankzij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische routes: 35,7% havo en 21,4% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijk is het praktijkonderwijsadvies (7,1%) opvallend hoger dan regionale peers (1,0%), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in de leerlingenpopulatie. De brede adviesrange past bij de gemiddelde schoolweging van 28,86.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGen Vd BoschGemeente AmsterdamNederland
LIB174.23174.92175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Generaal van den Boschschool werken wij opbrengstgericht. Dat wil zeggen dat wij de leeropbrengsten van de leerlingen gebruiken om het onderwijsleerproces te verbeteren. Daarvoor hebben wij een opbrengstgerichte werkcyclus ontworpen. Aan het eind van het schoolrjaar wordt met elke leerkracht het gesprek gevoerd om de doelen voor het komende schooljaar vast te stellen. De Cito-toetsen uit het leerlingvolgsysteem worden van groep 3 t/m 8 twee keer per jaar afgenomen. Na elke toets periode bespreekt de leerkracht met de intern begeleider de toets resultaten. Tijdens deze bespreking wordt gekeken naar de resultaten op groeps- en individueel niveau. De resultaten worden tweemaal per jaar (febr en juni) per groep beschreven en geanalyseerd. Vervolgens wordt er een groepsplan gemaakt. Tijdens de tussenevaluaties met de leerkracht en de intern begeleider worden er acties afgesproken om de resultaten te verbeteren of te consolideren. Het hele team is betrokken bij de bespreking van de cito-resultaten op schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hogere percentage onder advies (18,2%) vergeleken met het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan wijzen op voorzichtig adviseren, mogelijk gerelateerd aan de complexiteit van de leerlingenpopulatie. Tegelijk presteert 18,2% van de leerlingen boven hun advies, wat het vertrouwen in doorstroommogelijkheden benadrukt.

Sociale ontwikkeling

We hechten veel belang aan een gezond pedagogisch klimaat. Onze school is een veilige plek met een sfeer waarbinnen kinderen zich prettig voelen, waar normen en waarden belangrijk zijn en kinderen elkaar accepteren en respecteren. Belangrijk hierbij is de open en ontspannen sfeer op school. Een sfeer waarin ieder kind zich thuis voelt en die bijdraagt tot een fijne schooltijd. Dat zijn de voorwaarden voor alle kinderen om tot goede leerprestaties te komen. Wij hechten daarom veel belang aan duidelijke omgangsregels.? Er is een pestprotocol en een beleidsplan Sociaal Emotionele Ontwikkeling We maken gebruik van de methode “Kiva”. KiVa is een succesvolle Finse antipestmethode. LEES MINDER

Een fijn schoolklimaat

Een veilig gevoel

Open communicatie

Wat is de werkwijze van Basisschool Gen Vd Bosch voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Gen Vd Bosch hanteert een werkwijze gebaseerd op wederzijds respect, waarbij leerkrachten een voorbeeldrol vervullen. De school speelt in op verschillen tussen kinderen en probeert tegemoet te komen aan de basisbehoeften: geloof in eigen kunnen, zelfstandigheid en waardering van anderen. Het accepteren van individuele verschillen is een voorwaarde voor samenwerking.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Gen Vd Bosch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Gen Vd Bosch gebruikt KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Gen Vd Bosch?

Basisschool Gen Vd Bosch gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.