
Schoolweging
De schoolweging van De Klimop Wilbertoord is 29,53 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is een indrukwekkend resultaat, vooral gezien het feit dat ook vergelijkbare scholen gemiddeld op 95,9% scoren. De school toont hiermee aan dat basisvaardigheden voor alle leerlingen gewaarborgd blijven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (68,9%) wordt ruimschoots gehaald en ligt 21,8% boven de signaleringswaarde van de inspectie. De score is bovendien 11,1% hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,8%), wat wijst op sterk taal- en rekenonderwijs. De school excelleert vooral in begrijpend lezen (+15% t.o.v. regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn evenredig verdeeld over vmbo-b (25%), vmbo-k (25%), vmbo-(g)t (25%) en havo (25%). Dit contrasteert met de regio, waar gemiddeld 18,6% vwo-advies wordt gegeven. Echter, 25% havo-advies is 8,9% hoger dan regionaal gemiddeld. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch advies past bij de gespreide schoolweging (29,53) en leeftijdsopbouw.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Klimop Wilbertoord | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school volgt de resultaten van de kinderen op de volgende manieren: Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen. Voor ieder vakgebied gebruiken we een methode om in een doorgaande lijn te werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Deze methodes zijn verdeeld in blokken en aan het einde van zo'n blok wordt bekeken of de doelen worden beheerst. Via de niet-methodegebonden toetsen (o.a. cito-toetsen) en de observatie-instrumenten. Dit zijn landelijke toetsen, waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. De toetsen worden diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd door de leerkracht om zodoende zicht te krijgen op ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van de groep en individuele leerlingen. In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van de kinderen middels 'KIJK observatie en registratie' op diverse ontwikkelingslijnen. Wij volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van alle leerlingen middels 'Kijk op Sociale Competenties'.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl 20% onder advies functioneert (iets boven landelijk gemiddelde van 11,8%). Deze spreiding past bij de relatief hoge schoolweging. De school benoemt in haar beleid gerichte nazorgbezoeken aan vo-scholen om deze verschillen te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: o Welbevinden en betrokkenheid o Respect o Vertrouwen Vertrouwen, welbevinden en respect zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks handelen. Er heerst een positieve sfeer binnen de school. We hechten veel waarde aan een prettig werkklimaat met structuur en duidelijke afspraken. We werken hierbij met elementen van Pedagogisch tact. Ook de Fides-methodiek wordt ingezet om te bouwen aan zelfvertrouwen, de weerbaarheid en het welbevinden van de kinderen. Sociale ontwikkeling is voor ons het leren omgaan met elkaar. Aspecten van sociale ontwikkeling zijn: · Het samenwerken, samen spelen, het samen kunnen delen. · Respect hebben voor elkaar, elkaars mening en elkaars materiaal. · Elkaar de ruimte geven om zelf-ontdekkend bezig te zijn. · Het kunnen inleven in gevoelssituaties. · Het kunnen oplossen van conflictsituaties. · Anderen accepteren en respecteren in het anders zijn. · Saamhorigheid. Elkaar ontmoeten is ook leren hoe om te gaan met elkaar. Met het werken in een unit ontmoeten kinderen elkaar vaker en intensiever dan in een jaarklassensysteem. Dit biedt kansen om te leren om te gaan met elkaar, met elkaars emoties en verwachtingen. Het biedt ook kansen om te ervaren met wie je goed kan samenwerken en waarom. In gesprek, de dialoog geven we hier aandacht aan. Middels rollenspel en andere vormen van drama ervaren kinderen ‘in de huid te kruipen van de ander’. Kinderen leren daarmee op een natuurlijke wijze om te gaan met sociale vaardigheden van zichzelf en de anderen. LEES MINDER
Welbevinden en betrokkenheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Klimop (Wilbertoord) voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Klimop (Wilbertoord) besteedt gedurende de hele dag aandacht aan sociale ontwikkeling, zowel tijdens het spelen als werken binnen en buiten. Er zijn regels en afspraken die samen met de kinderen worden opgesteld. De focus ligt op het versterken van gewenst gedrag, door de waarden van de school te vertalen naar concrete gedragsverwachtingen voor alle ruimtes van de school, dit gedrag actief aan te leren en systematische te waarderen en belonen. Ouders worden op een positieve manier betrokken bij het onderwijs van hun kind en er wordt samengewerkt om positief gedrag thuis te stimuleren. In de komende schooljaren gaat het team op zoek naar een meer passend leeraanbod voor de sociaal emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Klimop (Wilbertoord) om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Klimop (Wilbertoord) gebruikt Kijk! en Kijk op Sociale Competenties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Klimop (Wilbertoord)?
Basisschool De Klimop (Wilbertoord) gebruikt Een doos vol gevoelens, Goed gedaan en Fides voor sociaal-emotioneel leren.