
Schoolweging
De schoolweging van Wijdewormer is 27,42 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs goed gewaarborgd blijft, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit hangt samen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,42). De school zet in op differentiatie en 'groepsdoorbroken leren' om dit percentage te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert sterk door naar theoretische leerwegen: 30,8% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 23,1% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1,01%. De brede adviesrange onderstreept de heterogene populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wijdewormer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 25% zit boven advies, wat de nauwkeurige advisering en sterke doorstroombegeleiding weerspiegelt. Dit sluit aan bij het beleid van 'warme overdracht' en mentorcontacten in het VO.