
De resultaten van Kindcentrum Westwijzer in Wijchen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum Westwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum Westwijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum Westwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op Westwijzer
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke basisschoolleerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Kindcentrum Westwijzer
Het streefniveau daagt leerlingen uit tot prestaties die verder gaan dan het fundamentele niveau. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie bepaalt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting dit ambitieuze niveau zouden moeten halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum Westwijzer?
Bij Kindcentrum Westwijzer in Wijchen nemen we het schooladvies voor de overstap naar het voortgezet onderwijs zeer serieus. Ons team werkt nauw samen om een advies te formuleren dat naadloos aansluit bij de individuele capaciteiten en ontwikkeling van elke leerling. Dit proces start al in groep 6, waarbij we u en uw kind actief betrekken. Om tot een passend schooladvies te komen, hanteren we een holistische benadering. We analyseren de leerontwikkeling met behulp van het Cito leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. Hierbij wegen kernvakken zoals begrijpend lezen en rekenen zwaar mee. Daarnaast zijn onze observaties van gedrag, taakwerkhouding en resultaten op methodegebonden toetsen cruciaal voor een accurate prognose. Een sterke taakwerkhouding is bijvoorbeeld essentieel voor succes op VWO-niveau. Leerpunten zoals huiswerkplanning, zelfstandigheid en planningsvaardigheden worden in groep 7 en 8 verder ontwikkeld en meegenomen in onze inschatting. Het adviestraject verloopt gestructureerd. In groep 6 bespreken leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de directie een voorlopige uitstroomverwachting. Tijdens oudergesprekken aan het einde van groep 6 lichten we deze verwachting toe, met focus op rekenen, begrijpend lezen en spelling. Eind groep 7 wordt een prognose gemaakt en besproken tijdens driehoeksgesprekken. In groep 8 bepalen de leerkrachten van groep 7, de kwaliteitscoördinator en de directie het definitieve schooladvies. Deze adviesgesprekken vinden plaats vóór de open dagen van het voortgezet onderwijs, zodat u en uw kind weloverwogen keuzes kunnen maken. Na de Doorstroomtoets in april passen we het advies aan indien nodig, tenzij dit niet in het belang van de leerling is.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Kindcentrum Westwijzer
Op Kindcentrum Westwijzer begeleiden we kinderen om na acht jaar onderwijs met vol vertrouwen hun toekomst tegemoet te treden. We stimuleren zelfkennis, zodat ieder kind zijn of haar sterke en minder sterke punten ontdekt en leert hoe deze te benutten of te compenseren. Onze aanpak bevordert effectieve samenwerking en communicatie. Kinderen leren rollen te verdelen binnen groepsprojecten, waarbij ze optimaal gebruikmaken van elkaars talenten. Hierbij staat open communicatie centraal om succesvol samen te werken. Conflicthantering wordt actief geoefend door middel van de Kanjertraining. Deze methode biedt kinderen concrete handvatten om conflicten op een constructieve manier op te lossen, waarbij elke situatie een leermoment is.
Gezamenlijk Vertrouwen
Veiligheid en Voorspelbaarheid
Rustgevende Omgeving
Hoe bevordert Kindcentrum Westwijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum Westwijzer is een trotse Kanjer-kindcentrum en zet de Kanjertraining in om een positief pedagogisch klimaat te waarborgen. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd en volgen een uitgebreide basistraining om de Kanjerlessen effectief te kunnen geven. Elke groep volgt een gestructureerd programma binnen de Kanjertraining, aangevuld met regelmatige vertrouwensoefeningen. Via KanVas monitoren we het welbevinden van leerlingen middels vragenlijsten, zodat we tijdig kunnen ingrijpen waar nodig. Indien extra ondersteuning gewenst is, kunnen ouders ook deelnemen aan vragenlijsten en samen met de leerkracht het welbevinden van hun kind bespreken. Voor groepen 4 tot en met 8 maken we gebruik van sociogrammen om de sociale verhoudingen, vriendschappen en samenwerkingsdynamiek binnen de klas in kaart te brengen.
Welke tools worden gebruikt voor het registreren van sociale opbrengsten?
Kindcentrum Westwijzer monitort de sociale opbrengsten nauwkeurig met behulp van het volgende registratiesysteem:
- Kanvas
Welke methode hanteert de school voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Kindcentrum Westwijzer gebruik van de beproefde:
- Kanjertrainingen
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Kindcentrum Westwijzer
Kindcentrum Westwijzer, voorheen bekend als De Speelhoeve, schittert met een solide basisarrangement en het onwankelbare vertrouwen van de onderwijsinspectie. Dit bewijs van onze toewijding wordt dagelijks hard bevochten door ons toegewijde team. Wij omarmen onderwijsvernieuwingen proactief, met als onwrikbaar doel het leveren van topkwaliteit in al onze lesmethoden. Door middel van grondige analyse van tussentijdse en eindresultaten, stemmen wij ons beleid continu af. Deze continue monitoring stelt ons in staat om ons onderwijs op de meest effectieve wijze vorm te geven en te optimaliseren voor elke leerling.