
De resultaten van De Trinoom in Wijchen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Trinoom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Trinoom bij jullie?
Ontdek hoe goed De Trinoom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: De basis voor elke leerling
Het fundamentele niveau vormt de cruciale basis voor taal en rekenen die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt vastgesteld met de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op basisschool De Trinoom scoort 99,05% van de leerlingen op dit fundamentele niveau, wat aanzienlijk beter is dan de landelijke vergelijkingsscore van 96,61%. Onze school presteert hiermee uitstekend en voldoet ruimschoots aan de gestelde eisen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus leren voor toekomstig succes
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau. Ons streven is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken, ter voorbereiding op hun verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele streefwaarde vast. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen de school minimaal op het streefniveau moet hebben. Basisschool De Trinoom behaalt een score van 76,55% op het streefniveau. Dit ligt boven de landelijke vergelijkingsscore van 63,97% en overtreft de specifieke signaleringswaarde van 53,8% die voor onze school is vastgesteld. Deze resultaten tonen onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs en de ontwikkeling van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Trinoom?
Bij basisschool De Trinoom in Wijchen baseren we het schooladvies op een brede evaluatie van de leerling. Observaties, methodetoetsen en het Leerling in Beeld volgsysteem vormen de kern van onze beoordeling. Ook de werkhouding en zelfstandigheid van uw kind worden meegenomen in het advies. Groep 6: Voorlopige Indicatie Schooladvies In groep 6 vindt een eerste belangrijke stap plaats richting het schooladvies. Tijdens het oudergesprek in maart bespreken ouders en leerkracht de voorlopige uitstroomprognose. Dit gesprek biedt een eerste indicatie van het verwachte niveau voor het voortgezet onderwijs. Groep 7: Oriëntatie op Middelbare Scholen De voorbereiding op het voortgezet onderwijs gaat verder in groep 7. Ook hier staat het oudergesprek in maart in het teken van de voorlopige uitstroomprognose, die u schriftelijk meekrijgt. We adviseren ouders en leerlingen om in deze fase al open dagen van middelbare scholen te bezoeken. Dit helpt bij het proeven van de sfeer en het krijgen van een beeld van de verschillende onderwijsinstellingen. Groep 8: Definitief Schooladvies en Doorstroomtoets Het definitieve schooladvies wordt in groep 8 vastgesteld. Na een voorlopig adviesgesprek in januari, maken de leerlingen in februari de doorstroomtoets. De uitslag in maart kan leiden tot een bijstelling van het advies, waarbij we het advies altijd ten gunste van de leerling aanpassen en nooit naar beneden bijstellen. De Trinoom begeleidt uw kind optimaal naar de volgende onderwijsloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Trinoom
Op Basisschool De Trinoom in Wijchen staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Wij creëren een veilige, voorspelbare en positieve leeromgeving waar kinderen zich thuis voelen, gewaardeerd worden en serieus genomen. Onze aanpak stimuleert kinderen om hun eigen identiteit te ontdekken en hun bijdrage aan de wereld te realiseren. We leren hen respectvol met elkaar om te gaan, verantwoordelijkheid te nemen en zelfstandig te werken. Dit draagt bij aan hun zelfzorg en hun vermogen om positieve relaties aan te gaan met anderen en de omgeving. Het pedagogisch vakmanschap van onze leerkrachten is essentieel, net als de nauwe samenwerking met ouders en verzorgers. Door deze gezamenlijke inspanningen ondersteunen we de groei van elk kind optimaal. De sociaal-emotionele voortgang van onze leerlingen volgen we nauwgezet met behulp van het COTAN-goedgekeurde leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. De ontwikkeling van zowel de groep als individuele leerlingen wordt periodiek besproken tijdens teamvergaderingen, waarbij leerkrachten en de kwaliteitscoördinator inzichten delen en strategieën afstemmen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, ontwikkelen we specifieke aanpakken en bieden we gerichte hulp.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Respectvol omgaan met elkaar
Een veilige leeromgeving
Hoe bevordert De Trinoom een veilige sociale omgeving voor leerlingen?
Basisschool De Trinoom streeft naar een harmonieuze ontwikkeling van kinderen door een veilige omgeving te bieden. Dit wordt gewaarborgd door een duidelijk schoolreglement met omgangsregels voor alle betrokkenen. Leerkrachten creëren een positieve sfeer in de klas door gezamenlijke afspraken te maken over respectvolle interactie en acceptatie. Wanneer een kind structureel wordt genegeerd of gepest, grijpen we direct in. Om pestgedrag te voorkomen en te bestrijden, hanteert het team het specifieke pestprotocol van De Trinoom. Het omgaan met elkaar wordt ook actief geïntegreerd in verschillende lesvormen, zodat sociale vaardigheden continu worden geoefend.
Welke systemen gebruikt De Trinoom voor het monitoren van sociale resultaten?
Voor het nauwkeurig in kaart brengen van sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, maakt Basisschool De Trinoom gebruik van het volgende registratiesysteem:
- Leerling in Beeld
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Trinoom?
Basisschool De Trinoom zet de volgende methodiek in om sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen:
- Goed gedaan
Inspectierapport De Trinoom: Kwaliteit en Toezicht
De Trinoom voldoet aan de verwachtingen van de Onderwijsinspectie en valt onder het reguliere basistoezicht. Dit betekent dat de school een solide basis biedt voor de ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor zowel de educatieve als de pedagogische aspecten. De inspectie beoordeelt de school op verschillende kerngebieden om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.