Antoniusschool
Heumenseweg 46
6603 CZ Wijchen

Schoolweging

Schoolweging
28.88
Spreiding
5.95

De schoolweging van Antoniusschool Wijchen is 28,88 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, ondanks de diversiteit in achtergronden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van geavanceerde leerdoelen, mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 50% vmbo-b en 22,73% vmbo-(g)t. Theoretische adviezen (havo/vwo) blijven beperkt tot 9,1%, aanzienlijk lager dan regionale vergelijkingsscholen (27,54% havo/vwo). Dit past bij de schoolweging en lokale populatiekenmerken.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAntoniusschool WijchenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Antonius werkt opbrengstgericht. Halfjaarlijks worden de tussenresultaten en jaarlijks de eindresultaten op methodeonafhankelijke toetsen zorgvuldig beoordeeld en geanalyseerd, zowel in het team als met de KC-er. De uitkomsten van de beoordelingen en analyses op groeps- en schoolniveau bespreken we met de medezeggenschapsraad. Tegelijk met de gewone rapporten krijgen ouders halfjaarlijks een uitdraai van de resultaten van hun kinderen op de methodeonafhankelijke toetsen. We lichten deze rapportages toe in een brief en bespreken ze tijdens oudergesprekken. De analyses van groeps- en individuele resultaten gebruiken leerkrachten samen met hun observaties om beter zicht te krijgen op de onderwijsbehoeften van leerlingen. In overleg met de KC-er stellen zij tussendoelen bij voor de groep, subgroepen en individuele leerlingen en passen zij hun onderwijs aan. Onderwijsbehoeften, doelstellingen, methodiek, organisatie en middelen geven leerkrachten weer in groepsoverzichten en groepsplannen. Team, zorgteam en schoolleiding gebruiken de opbrengstenanalyses en conclusies voor het waar nodig bijstellen van onderwijs en ondersteuning.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11,81% landelijk). 78,57% blijft op niveau en 21,43% presteert boven advies. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De centrale plaats van sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden is onlosmakelijk verbonden met de vijf kernwaarden van onze school. Samen verantwoordelijk Iedereen kan iets bijdragen om het fijner te maken in de groep. - Wordt uw kind gepest? Dan is dit niet de eigen schuld. Uw kind staat niet alleen. Naast uzelf zijn de school, de leerkracht en klasgenoten er ook voor uw kind. - Pest uw kind (mee)? Dat gedrag past niet bij de verantwoordelijkheid die het kind heeft ten opzichte van de groep. Ook voor kinderen die pesten zijn we er. Wat zit er achter het gedrag? Wat probeert uw kind te bereiken? Hoe zou het anders kunnen? Het kind staat centraal In het geval van pesten, willen we dat het stopt. Dit betekent echter niet dat de regie volledig uit handen van de betrokkenen moet worden genomen. Geef uw kind de vrijheid om kritisch en zelfstandig te denken over de situatie. Welke verantwoordelijkheid kan uw kind dragen? Waar heeft het hulp bij nodig? We kijken vooruit Een pestsituatie is nooit fijn. Wat was de bedoeling van bepaald gedrag? Hoe zouden we het willen met elkaar? Hoe komen we daar? Wat kan het kind daar zelf in doen? Wie zouden er nog meer kunnen helpen. Iedereen hoort erbij Er is nooit een goede reden om te pesten. Iedereen mag zijn, wie die is. Wanneer mensen veel van elkaar verschillen, kan dat soms lastig zijn. Problemen die daarbij ontstaan, mogen zeker besproken worden. Tegelijkertijd zijn verschillen juist mooi! Besteed daar ook aandacht aan. LEES MINDER

Samen verantwoordelijk, het kind staat centraal

We kijken vooruit

Iedereen hoort erbij

Wat is de werkwijze van de Antoniusschool voor sociale ontwikkeling?

De Antoniusschool maakt momenteel nog geen structureel gebruik van een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. KiVa wordt gebruikt als bronnenboek.

Welke registratievormen gebruikt de Antoniusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Antoniusschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Antoniusschool?

De Antoniusschool gebruikt KiVa en de Ring aanpak als methoden voor sociaal-emotioneel leren.