
Schoolweging
De schoolweging van De Tweewegen is 31,87 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden op orde zijn, ondanks de uitdagingen door krimp en leerlingenkenmerken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief lage adviezen: 51,9% vmbo-niveaus (vs. 38,4% regio) en slechts 7,4% vwo. Het praktijkonderwijsadvies (3,7%) ligt ruim boven het regionale gemiddelde (1,01%). Dit weerspiegelt de lagere score op het streefniveau en de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tweewegen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerresultaten Wij zijn als school verplicht om genormeerde toetsen te gebruiken om de vorderingen van onze leerlingen in kaart te brengen. Wij gebruiken daarvoor het IEP leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar worden de IEP toetsen afgenomen. Het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: het kind wordt vergeleken met zichzelf. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van ieder kind. Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen. Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft uw kind de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Daar geeft het IEP LVS inzicht in. Wij volgen de ontwikkeling van de kinderen in groep 1-2 via het kindvolgmodel: KIJK!. Dit is een digitaal kindvolgsysteem waarmee de leerkracht de ontwikkeling van kinderen observeert tijdens de dagelijkse routines en activiteiten. KIJK koppelt de ontwikkeling van jonge kinderen aan doelen. De ontwikkeling van het kind is daarbij het uitgangspunt. Op basis van waar het kind zit in de ontwikkeling worden passende doelen gekozen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau: 5,1%-punt boven het landelijk gemiddelde. Slechts 10,7% zit onder advies, wat mogelijk samenhangt met het al lagere adviesniveau. De school lijkt realistisch te adviseren gezien de leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
De komende tijd bouwen wij aan een pedagogisch huis, dat is opgebouwd met de bouwstenen vanuit pedagogisch tact, alle kansen vanuit een stevige basis en burgerschap. Voor onze kinderen gaan wij uit van de bouwstenen: relatie, competentie en autonomie. Wij willen onze kinderen leren om zelfstandig, verantwoordelijke keuzes te maken. Om dit te bereiken wordt de methode Vreedzaam ingezet. Voor de leerkrachten is een goede relatie met het kind het uitgangspunt en hier wordt dus bewust op ingezet. Teamleden kijken verder naar wat de kinderen echt nodig hebben om het beste uit zichzelf te kunnen halen. LEES MINDER
Verbondenheid en Vertrouwen
Relatie, competentie en autonomie
Plezier en Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van De Tweewegen voor sociale ontwikkeling?
De Tweewegen werkt met de Vreedzaam-methode, een programma voor democratisch burgerschap en sociale competentie. Kinderen leren vaardigheden om samen de school tot een fijne plek te maken, vreedzaam om te gaan met verschillen en conflicten, zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar en de gemeenschap, een stem te krijgen en beslissingen te nemen, en open te staan voor verschillen tussen mensen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Tweewegen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Tweewegen gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.