
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Wierden is 29,17 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau. Hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,9% ligt, overstijgt het ruimschoots de vereiste 85% van de inspectie. Dit toont een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 57,8%), ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Deze prestatie onderstreept de effectieve ondersteuning voor cognitief sterke leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend zijn de sterke theoretische adviezen: 22,2% vwo (vs. 18,6% regio) en 22,2% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijsadvies blijft met 0% achter bij het landelijk gemiddelde (1,01%), wat past bij het hoge streefniveau. De combinatie vmbo-k (22,2%) en havo/vwo (11,1%) toont een evenwichtige doorstroommix.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariaschool Wierden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.35 | 172.57 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de onderbouwgroepen wordt de ontwikkeling van de leerlingen voornamelijk gevolgd d.m.v. observaties. Deze worden vastgelegd in het observatiesysteem \"Mijn Kleutergroep\". Vanaf groep 3 maken we gebruik van Leerling in Beeld, het leerlingvolgsysteem van Cito. Halverwege en aan het eind van het schooljaar worden deze methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Vervolgens maakt iedere leerkracht \"Zicht\" voor zijn groep; een overzicht waarop de vaardigheidsgroei van iedere leerling te zien is. Naast de toetsgegevens worden hierop ook de onderwijsbehoeften, stimulerende factoren en belemmeringen vermeld. Vervolgens worden drie keer per jaar groepsbesprekingen gevoerd door de intern begeleider met de leerkrachten aan de hand van \"Zicht\". In deze besprekingen worden de ontwikkelingen op individueel en groepsniveau geanalyseerd om vervolgens passende acties in gang te zetten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,1% presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 78,6% op het geadviseerde niveau blijft. Dit weerspiegelt accurate plaatsing. De 14,3% bovenadvies presteerders valt lager uit dan gemiddeld (25,3%), mogelijk door behoudende advisering.
Sociale ontwikkeling
Op de Mariaschool gaan we uit van 6 basisregels: 1 Ik luister naar een ander. 2 Ik ben rustig in school. 3 Ik ben aardig en eerlijk. 4 Ik help een ander. 5 Ik ben zuinig op spullen. 6 Ik zorg ervoor dat iedereen zich veilig voelt. Het hanteren van deze 6 regels zorgt voor een veilige en voorspelbare leeromgeving, waarin leerlingen zich prettig voelen. Dit blijkt ook uit de tevredenheidsonderzoeken. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Preventief werken
Wat is de werkwijze van de Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
De Mariaschool gebruikt de methode 'Kwink' wekelijks in alle groepen, waarbij aandacht is voor Burgerschap. Zes basisregels zorgen voor een goed pedagogisch klimaat en werken dagelijks door in het handelen van iedereen op de school. Na de zomervakantie wordt gestart met de Gouden Weken en na de kerstvakantie met de Zilveren Weken, waarbij expliciet aandacht wordt besteed aan de gewenste omgangsvormen op de Mariaschool.
Welke registratievormen gebruikt de Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mariaschool gebruikt Cito LiB Sociaal-emotioneel en Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool?
De Mariaschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.