
De resultaten van Mariaschool in Wierden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Mariaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Mariaschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Mariaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden op de Mariaschool
Op de Mariaschool in Wierden streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen bij het verlaten van de basisschool. Dit cruciale niveau wordt gemeten in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamenteel niveau. Dit betekent dat op de Mariaschool 94,74% van de leerlingen dit basisniveau behaalt, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt en vergelijkbaar is met 95,88% van de scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Prestaties op de Mariaschool
Naast het fundamentele niveau zetten we op de Mariaschool in op het behalen van een uitdagend streefniveau voor onze leerlingen. Dit hogere prestatieniveau wordt specifiek voor elke basisschool bepaald, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Op de Mariaschool bereikt 58,77% van de leerlingen dit streefniveau, wat aansluit bij de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1% voor onze school. Dit resultaat is vergelijkbaar met 57,79% van de scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Mariaschool?
Op de Mariaschool in Wierden geven we onze leerlingen in groep 8 een weloverwogen schooladvies. Dit advies wordt in januari definitief vastgesteld, na een zorgvuldige evaluatie van de ontwikkeling van uw kind gedurende het schooljaar. We kijken hierbij niet alleen naar de leerresultaten, maar ook naar factoren zoals werkhouding en motivatie. Een voorlopig advies wordt reeds aan het begin van het schooljaar gegeven tijdens de kennismakingsgesprekken, gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (LVS). De uitslag van de doorstroomtoets kan het definitieve schooladvies positief beïnvloeden. Voor een gedetailleerd overzicht van de procedures en het tijdspad, verwijzen we u graag naar het protocol PO-VO op onze website.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Mariaschool: Creëren van een Positieve Leeromgeving
Op de Mariaschool baseren we ons onderwijs op zes essentiële gedragsregels. Deze regels vormen de kern van een veilige en voorspelbare omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen en prettig voelt. Onze zes basisregels zijn: 1. Ik luister naar een ander. 2. Ik ben rustig in school. 3. Ik ben aardig en eerlijk. 4. Ik help een ander. 5. Ik ben zuinig op spullen. 6. Ik zorg ervoor dat iedereen zich veilig voelt. De naleving van deze regels garandeert een positief pedagogisch klimaat, wat tevens wordt bevestigd door onze tevredenheidsonderzoeken.
Veiligheid voorop: Een veilige leeromgeving voor elke leerling.
Respect en Eerlijkheid: Het bevorderen van wederzijds respect en oprechte communicatie.
Preventief Werken: Proactief inspelen op sociaal gedrag voor een positief schoolklimaat.
Hoe bevordert de Mariaschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Mariaschool hanteert de methode "Kwink" wekelijks in alle groepen, met een specifieke focus op burgerschap. Onze zes basisregels creëren een sterk pedagogisch klimaat dat dagelijks wordt toegepast door zowel leerlingen als personeel. Door middel van "Gouden Weken" na de zomervakantie en "Zilveren Weken" na de kerstvakantie besteden we extra aandacht aan gewenst sociaal gedrag en positieve omgangsvormen. Deze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat sociale vaardigheden continu worden versterkt en geïntegreerd in het dagelijkse schoolleven. Leerlingen leren actief hoe ze respectvol met elkaar omgaan en een bijdrage leveren aan een veilige schoolomgeving.
Welke methoden gebruikt de Mariaschool voor het meten van sociale resultaten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt de Mariaschool gebruik van erkende registratiemethoden. Deze methoden stellen ons in staat om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen en waar nodig gerichte ondersteuning te bieden. De resultaten helpen ons om ons onderwijs continu te verbeteren en te waarborgen dat elke leerling zich sociaal optimaal kan ontwikkelen.
- Cito LiB Sociaal-emotioneel
- Vensters PO
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op de Mariaschool?
Op de Mariaschool zetten we effectieve lesmethoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren. Deze methoden zijn speciaal ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld, wat essentieel is voor succes in hun schoolcarrière en daarbuiten.
- Kwink
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Resultaten Mariaschool
De Mariaschool in Wierden, een bloeiende basisschool met 120 leerlingen, staat garant voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. Wij zetten ons dagelijks in om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen. Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie. Dit rapport biedt inzicht in de prestaties en de onderwijskwaliteit van onze school. De inspectie beoordeelt scholen op diverse aspecten, waaronder de leerresultaten, pedagogisch klimaat en de didactische aanpak van onze ervaren leerkrachten.