Kindcentrum Widerode in Wierden

Het team van Kindcentrum Widerode in Wierden

Current section: team
Marjoleinlaan 41
7641 Wierden

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Widerode is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Widerode. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Widerode bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Widerode bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Widerode zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 58.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (58.8%)
Man (41.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Widerode. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Widerode werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Widerode gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Kindcentrum Widerode

Bij Kindcentrum Widerode begrijpen we dat onvoorziene omstandigheden zoals ziekte of zwangerschapsverlof van leerkrachten invloed kunnen hebben op het onderwijs. We zetten ons dagelijks in om de continuïteit van de lessen te waarborgen. Onze eerste prioriteit is altijd om vervanging intern te regelen. Binnen onze stichting beschikken we over een specifieke vervangingspool waar we direct een beroep op kunnen doen. Dit zorgt voor een snelle en efficiënte oplossing, waarbij de vertrouwde gezichten voor de klas staan. Ondanks onze inspanningen, herkennen we de landelijke uitdagingen rondom het lerarentekort. Dit kan er soms toe leiden dat het vinden van de juiste vervanging op het gewenste moment een complexe opgave is. In dergelijke situaties zoeken we creatieve interne oplossingen om de opvang van alle leerlingen te garanderen. Indien een langdurig verlof onvermijdelijk is en interne oplossingen ontoereikend blijken, kunnen we genoodzaakt zijn om, in overleg, tijdelijke aanpassingen te doen in de klassenindeling of lesroosters. De communicatie hierover verloopt altijd transparant en tijdig naar ouders en verzorgers.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen en overige functies schooljaar 2025-2026

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

taal
24.5%
creatieve vorming
24.5%
rekenen
16.3%
expressie
12.2%
sociaal-emotionele vorming
9.2%
bewegingsonderwijs
8.2%
wereldoriëntatie/verkeer
3.1%
Engels
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
23.5%
Rekenen/wiskunde
19.6%
Lezen
15.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
13.7%
Wereldoriëntatie
11.8%
Bewegingsonderwijs
7.8%
Overig
3.9%
Levensbeschouwing
2%
Engelse taal
2%

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum Widerode

5

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Kindcentrum Widerode
Rekenspecialist Wierden
Remedial Teacher Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum Widerode bieden we in het schooljaar 2025-2026 versterkte ondersteuning aan elke leerling, met één extra dag per week gericht op taal en rekenen. NT2-leerlingen ontvangen bovendien wekelijks specifieke begeleiding. Ons ervaren team van specialisten zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om optimaal te presteren op het gebied van taal en rekenvaardigheid. Met deze gerichte aanpak bevorderen we de academische groei van onze leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Kindcentrum Widerode
Intern Begeleider Brede Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen Kindcentrum Widerode zetten we vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Ons gehele team is getraind om deze belangrijke aandachtsgebieden te ondersteunen. We maken gebruik van de innovatieve methode Kwink, een online programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL) dat ook burgerschap en mediawijsheid integreert voor groep 1 tot en met 8. Kwink is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten en biedt praktische, leuke en actuele leermodules. Het doel van Kwink is preventie, bijvoorbeeld van pestgedrag, en het versterken van de groepsdynamiek en een veilige sfeer in de klas. Zo creëren we een omgeving waar kinderen zich prettig en veilig voelen om te leren en te groeien.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Kindcentrum Widerode
Intern Begeleider Onderwijsbehoeften
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Kindcentrum Widerode beschikt over aanzienlijke expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Ons team werkt nauw samen om elke leerling optimaal te begeleiden. Om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te ondersteunen, organiseren we viermaal per jaar een zorgoverleg. Hierin bespreken we casussen vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast vindt er vijfmaal per jaar een specialistenoverleg plaats, waarbij we gezamenlijk oplossingen ontwikkelen. Met specifieke projectgroepen en een 'klusklas' bieden we kinderen de mogelijkheid om aan hun persoonlijke leerdoelen te werken. Deze gestructureerde aanpak bevordert zelfstandigheid en een positieve leerhouding.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegend Leren Kindcentrum Widerode

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum Widerode besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze vakleerkracht bewegend leren zorgt voor uitdagende en leerzame gymlessen. Alle bewegingsonderwijs wordt gegeven door bevoegde en ervaren leerkrachten. Zij zetten zich in om kinderen op een leuke en verantwoorde manier in beweging te krijgen en hun motorische vaardigheden te ontwikkelen. Dit draagt bij aan een gezonde levensstijl en een brede ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen Kindcentrum Widerode. We streven ernaar om waar nodig passende ondersteuning te bieden via ons bestaande team en externe partners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Chromebooks/laptops
Digiborden

Ontdek de Extra Ondersteuning op Kindcentrum Widerode

Gedetailleerde Toelichting van Onze Onderwijsbenadering

Bij Kindcentrum Widerode staat de individuele ontwikkeling van elke leerling centraal. Onze intern begeleider coördineert de zorg en ondersteuning, en is het aanspreekpunt voor onderwijskundige vraagstukken. Deze intern begeleider werkt nauw samen met de leerkrachten om zorgplannen op te stellen en de meest effectieve aanpak voor elk kind te bepalen. Als gedragsspecialist biedt zij gerichte hulp en begeleiding. Verder onderhoudt de intern begeleider contacten met externe zorgpartners, zoals samenwerkingsverbanden en speciaal onderwijsinstellingen. Dit waarborgt een optimale afstemming en begeleiding bij specifieke onderwijsbehoeften. Onze school beschikt tevens over een eigen orthopedagoog voor diagnostische onderzoeken, zoals de WISC, en een schoolcoach die verbonden is aan het Samenwerkingsverband. Beiden zijn actief betrokken binnen het Zorg Ondersteunings Team (SOT). Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, is er de projectgroep. De leerkrachten van deze groep beschikken over specialistische kennis op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast bieden we de klusklas aan voor leerlingen die baat hebben bij een praktische en creatieve leeromgeving. Hier ligt de focus op het versterken van het zelfbeeld door middel van uitdagende, praktische taken. Onze gespecialiseerde leerkrachten op het gebied van rekenen, taal en lezen ontwikkelen continu nieuwe initiatieven om ons onderwijs op alle fronten te verbeteren. GGD Twente Jeugdgezondheid: Gezondheid en Ontwikkeling Gezond opgroeien is essentieel voor een optimale ontwikkeling. De Jeugdgezondheid van GGD Twente ondersteunt ons hierin met een toegewijd team, bestaande uit een doktersassistente, jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Gezondheidscheck op School In groep 7 voeren wij een gezondheidscheck uit, gericht op de groei en ontwikkeling van uw kind. Deze vindt plaats op school, in een vertrouwde omgeving, en vereist geen omkleden. Zowel ouders als school vullen een vragenlijst in om een compleet beeld te krijgen. Extra Ondersteuning en Consultatie Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we gespecialiseerde onderzoeken. Ouders zijn hierbij van harte welkom. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor persoonlijk advies, telefonische consulten of huisbezoeken, gericht op ontwikkeling, gedrag of opvoeding. Samenwerking voor Optimale Zorg Een sterke samenwerking tussen school en GGD Twente is cruciaal. Regelmatig overleg en deelname aan zorgoverleggen zorgen voor een naadloze aansluiting van de ondersteuning. Inentingen voor Bescherming Kinderen ontvangen rond hun negende jaar vaccinaties tegen difterie, tetanus, polio (DTP) en tegen bof, mazelen en rodehond (BMR). Meisjes van 12 jaar ontvangen de HPV-vaccinatie ter bescherming tegen baarmoederhalskanker. Meer informatie over vaccinaties vindt u op www.ggdtwente.nl/home/kinderen/vaccinaties. Algemene informatie over Jeugdgezondheidszorg is beschikbaar op www.ggdtwente.nl. Toekomstgericht Onderwijs: Inclusiviteit en Uitdaging Wij streven naar een zo inclusief mogelijk onderwijs, waarbij we voorzien in de onderwijsbehoeften van alle leerlingen, van praktijkonderwijs tot gymnasium. Onze investeringen in nieuwe lesmethodes ondersteunen dit streven. Ons lesaanbod is gestructureerd in drie niveaus, aangevuld met de projectgroep en de klusklas, om elke leerling de juiste uitdaging en ondersteuning te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Toewijding aan Kwaliteitsonderwijs en Schoolontwikkeling

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan?

Bij Kindcentrum Widerode staat de leerling centraal. We monitoren continu de onderwijsbehoeften en passen onze aanpak aan op basis van zorgvuldige groepsbesprekingen, observaties en individuele leerlingbesprekingen. De voortgang van elke leerling wordt nauwlettend gevolgd met behulp van observaties, methodegebonden toetsen en IEP-toetsen. Dit stelt ons in staat om leerresultaten effectief te meten en waar nodig bij te sturen. Ons onderwijsleerproces wordt systematisch geborgd en tweejaarlijks geëvalueerd. Ontwikkelgroepen binnen de school werken actief aan innovatieve lesmethoden en pedagogische verbeteringen. Leerkrachten hanteren een expliciet instructiemodel met een sterke focus op interactie tussen leerlingen onderling en met de leerkracht. Coöperatieve werkvormen worden structureel ingezet om lesdoelen te behalen. Lesdoelen zijn zichtbaar in de klas en worden in een betekenisvolle context geplaatst, wat eigenaarschap bij de leerlingen bevordert. De directie en intern begeleider voeren regelmatig klassenbezoeken uit om het handelen van de leerkracht en de effectiviteit van het instructiemodel te beoordelen. Burgerschapsvorming met Faqta: een Toekomstgerichte Aanpak FaQta is onze partner voor doelgerichte burgerschapsvorming. Deze methode beschouwt burgerschap als een doorlopende leerlijn die leerlingen voorbereidt op een actieve maatschappelijke rol. FaQta sluit naadloos aan bij de wettelijke vereisten voor actief burgerschap en sociale cohesie. Onze belangrijkste doelen voor burgerschapsvorming omvatten: Ontwikkeling van democratische vaardigheden: Leerlingen leren over democratische processen, rechten en plichten, en oefenen met debatteren, argumenteren en actief luisteren. Bevordering van maatschappelijke betrokkenheid: We stimuleren leerlingen om na te denken over hun rol in de samenleving en betrokkenheid bij hun lokale en globale omgeving. Omgaan met diversiteit: Lessen gericht op respect, diversiteit, samenwerking en inclusie leren leerlingen omgaan met verschillen in cultuur, religie en levensbeschouwing. Versterking van kritisch denkvermogen: Leerlingen leren informatie te evalueren, zelfstandig na te denken over maatschappelijke kwesties en hun meningen gefundeerd te uiten. Door burgerschap te integreren in het thematische aanbod van FaQta, streven we naar: Brede maatschappelijke kennis: Leerlingen ontwikkelen een diepgaand begrip van thema's als duurzaamheid, gelijkheid, vrijheid, gezondheid en technologie. Respectvolle interactie: Leerlingen tonen respect voor anderen, begrijpen diverse opvattingen en gaan hierover in constructieve dialoog. Verantwoordelijkheidsgevoel: Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor hun handelen en erkennen de impact daarvan op hun omgeving. Maatschappelijke paraatheid: Leerlingen zijn beter voorbereid op hun rol als burger in een diverse, democratische samenleving. Kritische maatschappelijke reflectie: Leerlingen herkennen maatschappelijke vraagstukken en durven hierover een standpunt in te nemen. FaQta's integrale aanpak verweeft burgerschap naadloos met wereldoriëntatie, waardoor leerlingen vanuit betrokkenheid de wereld en hun plaats daarin ontdekken.

Hoe Realiseren Wij Onze Onderwijsdoelen?

Onze kwaliteitsborging omvat een reeks gestructureerde evaluatiemomenten en planningscycli. De intern begeleider en directeur voeren tweemaal per jaar klassenbezoeken uit. Daarnaast vinden er tweemaal per jaar gesprekken plaats met elke leerkracht, resulterend in een beoordelingsgesprek in het derde jaar. Leerkrachten observeren elkaar ook tweemaal per jaar in de klas en geven constructieve feedback. Voor de vakgebieden rekenen, taal en lezen stellen we vier keer per jaar een schoolverbeterplan op, dat tweemaal per jaar wordt geëvalueerd. Elke groep ontwikkelt tweemaal per jaar een specifiek interventieplan voor deze kernvakken. Het jaarplan wordt tweemaal per jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Ook de onderwijsplannen worden periodiek geëvalueerd, net als ons jaarlijkse schoolzelfevaluatieformulier. Evaluatie en Ontwikkelingen Schoolplan 2024-2025: Ons meerjarenproject voor het heroverwegen van toetsen en beoordelingen, geïnspireerd door Karin Heij, loopt nog en wordt volgend schooljaar voortgezet. We evalueren welke toetsen en beoordelingen het meest zinvol zijn voor de leerlingvolging. De herziening van ons huidige rapport is eveneens een doorlopend traject dat volgend schooljaar verdergaat. De implementatie van de kerndoeldekkende methode FaQta voor wetenschap & techniek, wereldoriëntatie en burgerschap wordt volgend schooljaar voortgezet om een consistente leerlijn te garanderen. De observatiemethode 'Mijn kleutergroep' wordt verder geïmplementeerd, met aanvullende scholing voor de leerkrachten. Het onderzoek naar een nieuwe taal- en leesmethode voor groep 3 is afgerond met de keuze voor de Zoem-versie van 'Veilig Leren Lezen'. Speerpunten Schoolplan 2025-2026: Voortzetting van het meerjarenproject rond toetsen en beoordelingen, met focus op leerlingvolging. Verdere ontwikkeling en heroverweging van ons rapport. Consolidatie van de FaQta-methode voor een doorlopende leerlijn in wereldoriëntatie, wetenschap & techniek en burgerschap. Volledige implementatie van de observatiemethode 'Mijn kleutergroep'. Onderzoek naar de optimale invulling van begrijpend lezen. Strategische Doelen Schoolplan 2023-2027: Inclusief Onderwijs: We streven naar een inclusieve leeromgeving waarbij het onderwijsaanbod is afgestemd op de behoeften van alle leerlingen. Dit omvat de selectie van methoden voor taal, rekenen en onderzoekend leren die betekenisvol leren voor iedereen faciliteren. Burgerschap: We willen dat onze leerlingen een goed begrip van de samenleving ontwikkelen, oog hebben voor anderen en actief kunnen bijdragen. Een kerndoeldekkend aanbod voor burgerschap is hierbij essentieel. Bewegend Leren: Door bewegend leren te integreren, verbeteren we de fitheid, concentratie en retentie van leerstof, en stimuleren we de hersenontwikkeling. Onze medewerkers zijn vaardig in het toepassen van deze methode. Peuterspelen en IKC-ontwikkeling: We werken aan een naadloze overgang tussen onderwijs en kinderopvang met een integrale visie. Vanaf september 2023 bieden we eigen peuteropvang met VVE aan, met als doel uit te groeien tot een volwaardig Integraal Kindcentrum (IKC) in een nieuw schoolgebouw. Onderzoekend Leren met FaQta: Sinds 2023 implementeren we de methode FaQta voor onderzoekend leren. Uiterlijk in 2027 zal deze methode, inclusief digitale geletterdheid, volledig zijn geïntegreerd en geoptimaliseerd voor Kindcentrum Widerode.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum Widerode

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Widerode geloven we in een persoonlijke aanpak voor onze jongste leerlingen. Binnen de eerste vier weken na inschrijving nodigen we u uit voor een kennismakingsgesprek. Samen met uw inzichten en onze observaties stellen we een plan op dat aansluit bij de unieke onderwijsbehoeften van uw kind. We streven ernaar om de eigenheid van elk kind te koesteren en te ondersteunen binnen een stimulerende leeromgeving. Ons onderwijs voor jonge kinderen is themagericht, waarbij we de ontwikkeling van kleuters nauwkeurig volgen met behulp van "Mijn Kleutergroep". Spelenderwijs leren staat centraal; het is de meest natuurlijke en effectieve manier voor jonge kinderen om kennis en vaardigheden op te doen. Wij stimuleren dit leren door middel van uitdagend speelmateriaal dat creativiteit en probleemoplossend denken bevordert. Onze leerkrachten spelen actief met de kinderen mee, dagen hen uit om nieuwe dingen te proberen en moedigen sociale interactie aan met leeftijdsgenootjes. Deze samenwerking in spel helpt kinderen om samen te leren en de wereld te ontdekken. Een sterke band met ouders en verzorgers is essentieel; u bent onze belangrijkste partner in de opvoeding. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, volgen we een gedetailleerde zorgroute. Deze route beschrijft de verschillende zorgniveaus en de bijbehorende interventies. We maken daarbij gebruik van onze interne expertise, zoals onze kwaliteitscoördinator, orthopedagoog of de schoolcoach van ons samenwerkingsverband. Voor directe ondersteuning in de klas hebben wij ook bekwame onderwijsassistenten.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum Widerode speciaal programma aan voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum Widerode biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en optimale ontwikkeling. Ontdek onze thematische aanpak en hoe we uw kind ondersteunen.

Ja, Kindcentrum Widerode biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en optimale ontwikkeling. Ontdek onze thematische aanpak en hoe we uw kind ondersteunen.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang
Kindcentrum

Met welke organisaties werkt Kindcentrum Widerode samen voor het jonge kind?

Kindcentrum Widerode werkt nauw samen met de peuterspeelzaal binnen ons eigen kindcentrum om een naadloze overgang en een consistente aanpak voor jonge kinderen te waarborgen.

Kindcentrum Widerode werkt nauw samen met de peuterspeelzaal binnen ons eigen kindcentrum om een naadloze overgang en een consistente aanpak voor jonge kinderen te waarborgen.

Peuterspeelzaal Kindcentrum Widerode
Team | Kindcentrum Widerode in Wierden | [2025] Schoolregister