
Schoolweging
De schoolweging van De Sjaloom is 29,17 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,0% scoren leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, vooral voor rekenvaardigheden. Vergelijkbare scholen behalen 95,9%, maar De Sjaloom compenseert dit via maatwerk voor leerlingen met taalniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Sjaloom behaalt een streefniveau van 57,4% (vergeleken met 57,8% bij vergelijkbare scholen), ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Met name taalvaardigheden dragen bij aan dit resultaat, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een opvallende verdeling: 27,3% havo en 22,7% vwo (samen 50%), tegenover 34,7% landelijk. Praktijkonderwijs (9,1%) ligt beduidend hoger dan bij omringende scholen (1,0%). Dit maakt het adviesprofiel divers, met nadruk op doorstroom naar hogere leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sjaloom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 29,2% boven verwachting scoort. Dit past bij het strategisch meerjarenplan 2021-2025, waarin 'adaptieve lesmethoden' en individuele talentontwikkeling centraal staan.