De Kluinveenschool
Kupersweg 13
7641 AL Wierden

Schoolweging

Schoolweging
27.41
Spreiding
5.38

De schoolweging van Kluinveenschool is 27,41 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat benadrukt de sterke basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27,41).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat iets boven de inspectienorm (50,1%) en het regionale gemiddelde (61,1%) ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra rekenbegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (46,15% vs. 18,61% landelijk). Tegelijkertijd wijkt het praktijkonderwijsadvies af (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het hoge streefniveau. De combinatie van vmbo-b, -k en -(g)t adviezen (elk 15,38%) toont een brede differentiatie binnen het beroepsgerichte onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKluinveenschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB174.35172.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van onze school dienen vooral om de doorgaande lijn van leervorderingen per leerling bij te houden. Daarnaast geeft het groepsgemiddelde een beeld over onze onderwijskwaliteit. Als school hebben we streefdoelen opgesteld die passen bij de schoolpopulatie. Over het algemeen worden die streefdoelen gehaald. Bij analyse proberen we te ontdekken wat redenen zijn voor succesfactoren of tegenvallende resultaten. Deze redenen worden nader onderzocht om adequaat nieuwe groepsplannen te maken. In deze groepsplannen staat beschreven hoe het onderwijsaanbod per vak per kind er in een bepaalde periode uit gaat zien en wat de doelen zijn die we willen halen. Resultaten worden met kinderen en ouders doorgesproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (81,25%) sluit aan bij de nauwgezet beschreven adviesprocedure met dubbelchecks door IB'er en directie. De transparante communicatie over aanpassingen na de eindtoets draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Sociale ontwikkeling

Niet alleen de leerresultaten tellen mee, ook hoe een kind zich gedraagt en hoe het meedoet in en met de groep is belangrijk. We willen dat kinderen zich op school veilig voelen en werken hier ook aan. Ons motto is 'Ik leer in een goede sfeer'. Het is onze overtuiging dat een kind zich veilig moet voelen op school. Signalen die iets anders laten zien, proberen we zo snel mogelijk op te pakken. Samenwerking met ouders is daarin onmisbaar. Het is belangrijk om wederzijds in contact te blijven over het welbevinden van het kind. Als een kind zich veilig voelt op school, kan het ook zichzelf zijn, wat weer bijdraagt aan het goed kunnen leren en werken op school. LEES MINDER

Veiligheid

Compassie

Samenwerking

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

In elke groep worden lessen Sociaal Emotionele Ontwikkeling gegeven met behulp van Rots en Water. Jaarlijks wordt een enquête gehouden onder de leerlingen over veiligheid en welbevinden. Een sociogram wordt gebruikt om de relaties tussen leerlingen in kaart te brengen met betrekking tot samenwerken en samenspelen. Leerkrachten voeren twee keer per jaar kindgesprekken met aandacht voor het welbevinden. Indien nodig onderneemt de leerkracht actie in overleg met de IB'er en ouders. Er is een pestprotocol dat wordt ingezet indien nodig. Eline Douma is anti-pestcoördinator van de school. De Kluinveenschool zorgt voor veiligheid door preventief te werken en duidelijkheid en structuur te bieden en schenkt wekelijks aandacht aan de sociale veiligheid en het welbevinden van de kinderen. Waar nodig wordt een interventieprogramma ingezet. De school streeft ernaar te luisteren naar ouders en leerlingen en hen de ruimte te geven om te vertellen wat er gebeurt, om zo te werken aan de veiligheid op school.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kluinveenschool gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

De Kluinveenschool gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.