Basisschool Widerode
Marjoleinlaan 41
7641 EN Wierden

Schoolweging

Schoolweging
30.47
Spreiding
7.02

De schoolweging van Widerode is 30,47 , met een spreiding van 7,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.8% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.7%), wat wijst op een stevig basisonderwijsniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, duidelijk boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Dit resultaat overtreft zowel het landelijk gemiddelde (57.3%) als de regionale benchmarks, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (30%), ruim boven het regionale gemiddelde van 18.6%. De school combineert dit met aandacht voor praktische routes: 7.5% vmbo-b advies tegen 5.5% regionaal. Deze brede advisering sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie en hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWiderodeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het hele schooljaar worden de resultaten van uw kind gemeten door middel van methodegebonden toetsen. Naast de methodegebonden toetsen meten we twee keer per jaar de ontwikkeling door middel van een landelijk meetinstrument: De IEP. Dit kunt u vergelijken met de Cito. Wij zijn overgestapt van Cito naar de IEP omdat de IEP veel beter bij onze schoolvisie past. De IEP meet meer dan alleen rekenen, taal en lezen en vergelijkt het kind met zijn eigen ontwikkeling en niet met die van andere kinderen. Omdat wij onderwijs op maat aan willen bieden deelt de leerkracht aan de hand van al deze toetsen de kinderen in op verschillende instructie niveaus: afhankelijk (*), instructie gevoelig (**), of instructie onafhankelijk (***). Uiteraard kan dit per vak verschillen. Ook is het mogelijk dat een leerkracht een kind tussentijds verplaatst naar een andere instructiegroep, als dit nodig mocht zijn. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben krijgen deze aangeboden in projectvorm in onze plusklas. Kinderen vanaf groep 6 die meer praktisch zijn ingesteld kunnen hiervoor terecht in de klusklas. Door oa koken, handvaardigheid en huishoudelijke taken kunnen ook deze kinderen hun competentiegevoel vergroten. Wij stellen onze ambities op, op basis van onze leerlingenpopulatie, hierbij spelen de schoolweging en het spreidingsgetal een rol. Wij hebben de ambitie om ten minste de signaleringsdoelen te behalen, die passen bij onze schoolweging en ons spreidingsgetal. Dit betekent dat van onze eind groep 8 leerlingen minimaal 85% de 1F doelen behalen en 49% de 2F/1S doelen behalen voor de vakken lezen, taal en rekenen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.45% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11.81% landelijk. Het hoge percentage bovenadviezers (41.94% vs. 25.27% landelijk) onderstreept de zorgvuldige advisering. Dit past bij het protocol met dubbele toetsmomenten en betrokkenheid van ouders vanaf groep 7.

Sociale ontwikkeling

Kinderen moeten met plezier naar school gaan. Dat is de basis voor het goed kunnen ontwikkelen. De sociale veiligheid en welbevinden zijn belangrijke pijlers. Duidelijke afspraken en regels zijn belangrijk. Dit is echter geen statisch geheel, maar moet heel frequent met kinderen worden besproken, geëvalueerd en worden bijgesteld. Dit doen we tijdens de leerlingenraad en de klassenvergaderingen.Wij vinden het expliciet benoemen van positief gedrag essentieel. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Relatie

Wat is de werkwijze van Basisschool Widerode voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Widerode gebruikt de methode Kwink om een veilige schoolomgeving te creëren. Samen met leerlingen en leerkrachten worden afspraken gemaakt om de school prettig te maken voor iedereen, met aandacht voor gewenst gedrag en het voorkomen van pesten. De school gebruikt de doorgaande leerlijn Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling, inclusief gouden en zilveren weken, burgerschap, mensenrechten en mediawijsheid. Ouders kunnen bijzonderheden op sociaal-emotioneel gebied aangeven op het kennismakingsformulier. Leerkrachten vullen twee keer per jaar een sociogram in en maken een plan van aanpak. Er zijn leerlingenraden in de groepen 4 tot en met 8. Basisschool Widerode volgt de leerlijn 'In je sas met je klas' en heeft gedragsverwachtingen voor het toilet, het plein en de hal beschreven. Kinderen formuleren persoonlijke leerdoelen en er zijn 15-minuten gesprekken over sociaal-emotionele ontwikkeling. Specialisten van het Samenwerkingsverband worden betrokken bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Widerode om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Widerode gebruikt het sociogram om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Widerode?

Basisschool Widerode gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.