
Schoolweging
De schoolweging van De Garve is 27,54 , met een spreiding van 4,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,92% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Garve de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit ligt ook hoger dan de vergelijkingswaarde van 96,45%, wat duidt op stevige basisvaardighedenondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
77,42% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 50,1%. Dit is opmerkelijk gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27,54) en overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 61,13% aanzienlijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
41,67% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,61%. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen (vs. 1,01% regio). De combinatie van havo/vwo-adviezen vormt 50% van het totaal, wat het academische profiel benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Garve | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school gebruikt toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn/haar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij/zij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Naast de IEP toetsen gebruiken we de methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar vullen we samen met de kinderen hun rapportfolio.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,57% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de spreiding in schoolweging (4,72). Desalniettemin scoort 14,29% boven advies, wat wijst op adequate doorstroombegeleiding voor een deel van de leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Op IKC De Garve spreken leerkrachten dezelfde taal en handelen hetzelfde als het gaat om het welbevinden en gedrag van de kinderen op school. Ons motto is: IKC De Garve, waar kinderen samen groeien! Onze kernwaarden zijn: zelfstandig, betrokken en verbonden. Daarbij hebben wij de volgende pedagogische basisdoelen: - Het bieden van fysieke en emotionele veiligheid - Het bevorderen van persoonlijke competentie van kinderen - Het bevorderen van sociale competentie van kinderen - Socialisatie door overdracht van waarden en normen Op De Garve staan 4 gouden regels centraal: - We zorgen voor elkaar - We zijn zuinig op onze spullen - We zijn op school om te leren - We doen ons best Deze 4 gouden regels hangen op centrale plekken in de school en worden regelmatig met de kinderen besproken. LEES MINDER
Zelfstandig
Betrokken
Verbonden
Wat is de werkwijze van De Garve voor sociale ontwikkeling?
De Garve werkt aan een veilig schoolklimaat door middel van het pedagogisch beleid, waarbij nieuwe vormen van onveilige situaties en incidenten worden voorkomen. Sociale veiligheid wordt geborgd door regelmatige evaluatie van het sociaal veiligheidsbeleid, jaarlijkse peiling van de veiligheidsbeleving van kinderen en medewerkers, incidentenregistratie en vertaling naar beleid, en een digitaal veiligheidsplan dat jaarlijks wordt geëvalueerd en bijgesteld. Het sociaal veiligheidsbeleid wordt jaarlijks besproken in het MT, MR en het team van het IKC. Resultaten van de sociale monitor en incidentenregistratie worden betrokken bij de evaluatie. Een veilige schoolomgeving is een continu aandachtspunt voor de Garve. Jaarlijks wordt met behulp van de vragenlijst van de Kanjertraining of Veilige School Monitor gekeken hoe de veiligheidsbeleving bij de kinderen is. De veiligheidscoördinator registreert incidenten. Dit helpt om het veiligheidsbeleid te evalueren en bij te stellen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Garve om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Garve gebruikt Kanvas en eigen observaties als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Garve?
De Garve gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjertraining, Taakspel, Trefwoord en IPC.