
Schoolweging
De schoolweging van De Wereldweide Wezep is 31,96 , met een spreiding van 6,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en 5,2 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (94,8%). Dit benadrukt het effectieve basisonderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de signaleringswaarde voor het streefniveau aanzienlijk: 77,8% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een verwachting van 41,2%. Deze prestatie is 24,3 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (53,4%). De focus op maatwerk en daltonprincipes draagt waarschijnlijk bij aan deze excellente resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 42,9% vmbo-(g)t/havo en 28,6% havo-advies. Het aandeel vwo-advies (14,3%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%), terwijl praktijkonderwijs niet voorkomt (vs. 1% regionaal). De nadruk op middelhoog advies past bij de gemiddelde schoolweging, maar het ontbreken van vmbo-b/k adviezen is opvallend in vergelijking met landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | De Wereldweide Wezep | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf augustus 2022 maken wij voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters geen gebruik meer van schoolse toetsen met opgavenboekje, pen en papier. Wij doen dit aan de hand van observaties, hiervoor gebruiken wij de Parnassys Leerlijnen. Vanaf groep 3 volgen we de toetscyclus van Cito - Leerling in beeld. In onze toetskalender maken we afspraken over de data van afname van Rekenen en Wiskunde, Spelling, de Technisch Lezen en Begrijpend Lezen. We nemen de toetsen af in januari en juni. De resultaten worden geanalyseerd, waarna we vervolgstappen maken in de aanbieding van de leerstof. In de kindgesprekken reflecteren de leerkracht en de leerling op de opbrengsten en wordt bekeken wat er nodig is voor het vervolg. De resultaten worden in het team besproken om zo de schoolopbrengsten in beeld te krijgen. In de groeps- en leerlingbesprekingen met de intern begeleider wordt op groeps- en leerlingniveau dieper ingegaan op de resultaten en worden interventies opgesteld. De resultaten van de tussen- en eindtoetsen worden in MijnRapport folio van de leerlingen vermeld en zijn onderdeel van de besprekingen met de ouders/verzorgers.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Historische data toont een stabiel doorstroompatroon: in 2022-2023 stroomde 60% van de leerlingen door naar havo/vwo. De afwezigheid van zittenblijvers in 8 van de laatste 11 schooljaren onderstreept het effect van de beschreven 'proactieve zorgstructuur'. Recente uitstroomcijfers ontbreken helaas om actuele conclusies te trekken.
Sociale ontwikkeling
Met het observatiesysteem van Kanvas monitoren we de sociale opbrengsten van onze kinderen. Kinderen komen tot leren als er aan deze kernwaarden aandacht wordt besteed, kinderen zich veilig weten, betrokken zijn bij de school en zich goed voelen. Naar aanleiding van de observatielijsten en vragenlijsten zijn de leerkrachten in gesprek met de kinderen. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum De Wereldweide voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten van Dalton Kindcentrum De Wereldweide voeren regelmatig gesprekken met de leerlingen over hun sociaal-emotionele ontwikkeling binnen de groep. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de lessen van de Kanjertraining. Daarnaast volgen verschillende groepen trainingen van Kick-fit, waarbij aandacht wordt besteed aan weerbaarheid, omgaan met elkaar, pesten en gepest worden.
Welke registratievormen gebruikt Dalton Kindcentrum De Wereldweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Dalton Kindcentrum De Wereldweide gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten te registreren.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kindcentrum De Wereldweide?
Dalton Kindcentrum De Wereldweide maakt gebruik van de Kanjertraining en trainingen van Kick-fit voor sociaal-emotioneel leren.