Christelijke basisschool De Spoorzoeker
Cotoneasterstraat 19
8091 TT Wezep

Schoolweging

Schoolweging
29.17
Spreiding
5.41

De schoolweging van De Spoorzoeker Wezep is 29,17 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt 4.2 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (95.88%), wat duidt op effectieve basisondersteuning ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat 2.9 procentpunt boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde (47.1%) ligt. Dit ligt echter wel 7.8 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57.79%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school onderscheidt zich met 24.14% vwo-adviezen (vs. 18.61% regio) en 24.14% gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen. Praktijkonderwijsadviezen (3.45%) zijn weliswaar beperkt, maar toch ruim boven het regionale gemiddelde (1.01%). Deze tweesporenstrategie – combineren van hoge ambitie met zorg voor kwetsbare leerlingen – reflecteert de christelijke identiteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Spoorzoeker WezepGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van de leerlingen worden door de leerkracht en intern begeleider geanalyseerd. Hierbij kijken we of de vaardigheidsgroei van ieder kind klopt met de verwachtingen. Daarnaast kijken we of de groep als geheel de van te voren gestelde doelen bereikt heeft. Waar nodig wordt de instructie aangepast per leerling of per groep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (25.81%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie (schoolweging 29.17). Desalniettemin scoort 9.68% boven advies, wat aansluit bij het beleid om leerlingen 'op de groei' in te laten stromen. De school hanteert hiervoor een uitgebreid monitoringssysteem zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.