Basisschool Openbare Basisschool De Kroosduiker in Westzaan

De resultaten van Openbare Basisschool De Kroosduiker in Westzaan

Current section: resultaten
Torenstraat 5
1551 Westzaan

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Kroosduiker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Kroosduiker bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Kroosduiker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Kroosduiker

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Basisschool De Kroosduiker: Een Ambitieus Doel

Het streefniveau is ambitieuzer dan het fundamentele niveau en stelt dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau behalen. De onderwijsinspectie bepaalt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde voor het streefniveau. Deze op maat gemaakte norm geeft aan welk percentage van de leerlingen op Basisschool De Kroosduiker dit ambitieuze niveau zou moeten bereiken, wat bijdraagt aan kwalitatief goed onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Kroosduiker?

Op Openbare Basisschool De Kroosduiker streven we naar een positief en toekomstgericht schooladvies voor elke leerling. Alle scholen binnen Zaan Primair hanteren een consistente methode om tot een weloverwogen schooladvies te komen voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt uiterlijk 1 maart aan alle leerlingen in groep 8 verstrekt. Factoren zoals de werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, resultaten van de Cito-toetsen uit het leerlingvolgsysteem en de algehele voortgang gedurende de basisschoolperiode spelen een cruciale rol in het bepalen van het schooladvies. Dit advies is leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Uw kind's leerkracht bespreekt het schooladvies en de onderbouwing persoonlijk met u. Een uitzonderlijk hoge score op een doorstroomtoets kan aanleiding geven tot een heroverweging van het oorspronkelijke schooladvies. Hoewel bijstelling naar beneden niet is toegestaan, is heroverweging wel een vast onderdeel van ons proces. Meer gedetailleerde informatie over de procedure en de totstandkoming van het schooladvies is vanaf 20 november beschikbaar op www.povo-zaanstreek.nl.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling Sociaal Welzijn op Basisschool De Kroosduiker

Op Basisschool De Kroosduiker stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van elke leerling. We leggen de nadruk op democratische waarden, bevorderen inclusiviteit en koesteren de zelfstandigheid van onze kinderen. Onze onderwijsaanpak is gebaseerd op de principes van Handelingsgericht Werken (HGW). Dit betekent dat we doelgericht werken, inspelen op de specifieke onderwijs- en opvoedbehoeften van uw kind, en een sterke wisselwerking en interactie tussen leerlingen, leerkrachten en ouders nastreven. We geloven dat zowel leerkrachten als ouders een cruciale rol spelen. We focussen op het positieve en werken nauw samen om een stimulerende leeromgeving te creëren. Deze aanpak is gedetailleerd uitgewerkt in ons beleidsplan Burgerschap en ons beleidsplan HGW in de Zorg. Onze leerlingen leren veerkrachtig te zijn en ontwikkelen de vaardigheden om toekomstige uitdagingen aan te gaan.

Verbondenheid in leren en leven

Veerkracht ontwikkelen voor de toekomst

Toekomstgericht onderwijs bieden

Hoe bevordert Basisschool De Kroosduiker de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op De Kroosduiker leren leerlingen in verbinding met elkaar, de leerkrachten en de omgeving. We zien de school als een afspiegeling van de maatschappij en bereiden onze leerlingen hierop voor door in dialoog te gaan met ouders over maatschappelijke thema's zoals klimaat, inclusie en kansengelijkheid. Transparantie over onze ontwikkelpunten is hierbij essentieel. Sociale interactie en samenwerking zijn de kern van ons leerproces. Leren gebeurt door actieve betrokkenheid en hands-on ervaringen. We integreren technologie om leerprocessen te verrijken en leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van digitale geletterdheid. Naast de focus op kernvakken als rekenen, taal en burgerschap, besteden we ook aandacht aan algemene ontwikkeling en praktische vaardigheden. Onze lessen volgen een direct-instructiemodel voor gestructureerde kennisoverdracht. Leerlingen creëren diverse projecten die we delen tijdens kijkmiddagen, waarbij we hen ook leren creatieve oplossingen te bedenken voor maatschappelijke vraagstukken. Zo ontwikkelen ze cognitieve én praktische vaardigheden.

Welke registratiemethoden gebruikt De Kroosduiker voor het monitoren van sociale vooruitgang?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Kroosduiker gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratievormen:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Looqin

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Kroosduiker?

Basisschool De Kroosduiker zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om leerlingen te ondersteunen in hun persoonlijke groei. Wij maken hierbij gebruik van:

  • Taakspel
  • Kwink

Onderwijsinspectie Oordeel over Basisschool De Kroosduiker: Kwaliteit en Ontwikkeling

Openbare Basisschool De Kroosduiker heeft de afgelopen twee schooljaren intensief gewerkt aan het versterken van de basisvaardigheden van alle leerlingen. Diverse factoren, waaronder de impact van de coronapandemie, combinaties van jaargroepen, wisselingen binnen het directie- en docententeam, en de recente fusie van De Kroosduiker Zuid en Noord, hebben in het verleden invloed gehad op de onderwijsresultaten. In het schooljaar 2023-2024 lag de prioriteit van het team op het verbeteren van de leskwaliteit. De focus lag specifiek op het optimaliseren van de leerresultaten voor rekenen en taal, het integreren van burgerschapsonderwijs, het nauwkeurig volgen van de individuele ontwikkeling van elke leerling, en het waarborgen van sterke eindresultaten voor groep 8. Daarnaast heeft de school fors geïnvesteerd in de educatieve omgeving en leermiddelen. Dit omvat significante verbeteringen in het kleuteronderwijs, de aanschaf van gespecialiseerd RT-materiaal, de herinrichting van het schoolplein voor meer speelplezier, en een vernieuwing van de schoolbibliotheek om lezen te stimuleren. Het schooljaarplan 2023-2024 is grotendeels succesvol afgerond. Voor het aankomende schooljaar 2024-2025 zet De Kroosduiker de ingezette ontwikkelingslijn voort. De belangrijkste speerpunten zijn het bevorderen van zicht op individuele leerbehoeften en differentiatie, het garanderen van uitstekende resultaten in lezen, taal en rekenen voor elke leerling, het zichtbaar maken en borgen van het burgerschapsbeleid, en de implementatie van Digitale Geletterdheid. Verder oriënteert de school zich op de aanschaf van een nieuwe, moderne lees- en/of schrijfmethode om het onderwijs continu te vernieuwen. De onderwijsinspectie zal in oktober 2024 opnieuw de voortgang beoordelen en vaststellen of de school voldoet aan de gestelde onderwijskundige verplichtingen.

Resultaten | Openbare Basisschool De Kroosduiker in Westzaan | [2025] Schoolregister