Openbare Basisschool De Kroosduiker
Torenstraat 5
1551 BK Westzaan

Schoolweging

Schoolweging
27.28
Spreiding
5.67

De schoolweging van De Kroosduiker is 27,28 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,21% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, ondanks de complexere populatie. De score ligt wel 4,24% lager dan bij vergelijkbare scholen (96,45%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,29% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 61,13%, wat wijst op een relatief uitdagende onderwijscontext bij De Kroosduiker.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op middelhoge tot hoge niveaus: 22,73% vmbo-(g)t en 13,64% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage combinatieadviezen (31,81% bijv. vmbo-b/k of havo/vwo), wat duidt op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Praktijkonderwijs-advies ontbreekt volledig, in tegenstelling tot 1,01% bij vergelijkbare scholen. Dit suggereert effectieve preventieve ondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KroosduikerGemeente AmsterdamNederland
LIB173.1173.73175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Na afname van de Cito-M-toetsen, worden de resultaten besproken en geanalyseerd. De ib'er bespreekt de trends, hiaten en formuleert nieuwe doelen. De leerkrachten analyseren de resultaten met elkaar en maken een diepere analyse voor de eigen groep. Op deze manier houden wij goed zicht op de kwaliteit van ons onderwijs. In ons jaarverslag vindt u onze resultaten en de analyse. Jaarverslag 23-24 Kroosduiker

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 20% onderadvisering (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde van 11,81%) blijft dit een aandachtspunt. Slechts 5% van de leerlingen presteert boven advies, tegenover 25,27% landelijk. Dit kan wijzen op een voorzichtige adviescultuur, mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. De 75% die op niveau presteert, sluit wel aan bij het landelijk beeld (62,93%).

Sociale ontwikkeling

Aan onderstaande gebieden schenkt De Kroosduiker extra aandacht. Democratische waarden Inclusiviteit Zelfstandigheid Wij gaan uit van de HGW principes (handelingsgericht werken) 1. doelgericht werken 2. uitgaan van onderwijs-/-opvoedbehoeften 3. wisselwerking en interactie 4. leraren en ouders doen ertoe 5 uitgaan van het positieve 6. samenwerken Daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen veerkrachtig zijn en oplossingen kunnen bedenken voor de uitdagingen in de toekomst. Onze aanpak is beschreven in het beleidsplan Burgerschap en ons beleidsplan HGW in de Zorg. LEES MINDER

Verbonden

Veerkrachtig

Toekomstgericht

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Kroosduiker voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Kroosduiker creëert een leeromgeving in verbinding, waarbij leerlingen samen leren met leraren, ouders, medeleerlingen en de omgeving. De school bereidt leerlingen voor op de maatschappij door middel van dialoog met ouders over relevante thema's en transparantie over ontwikkelpunten. Naast cognitieve vaardigheden wordt aandacht besteed aan praktische vaardigheden en creatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. De school gebruikt een direct-instructiemodel en betrekt leerlingen actief bij activiteiten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Kroosduiker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Kroosduiker gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Kroosduiker?

Openbare Basisschool De Kroosduiker gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.