cbs Wij-land
J.J. Allanstraat 149
1551 RD Westzaan

Schoolweging

Schoolweging
28.12
Spreiding
6.1

De schoolweging van Wij-land is 28,12 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,65% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de vereiste 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,37%), voldoet de school ruimschoots aan de inspectienormen. De school rapporteert extra aandacht voor taal en rekenen in de middenbouw.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau. Dit ligt boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%, maar iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,51%). De school benadrukt in haar beleid een focus op maatwerk om dit percentage verder te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 40% havo en 20% havo/vwo. Dit is aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,07% havo, 10,93% havo/vwo). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl regionaal 18,61% dit advies krijgt. Praktijkonderwijs vertegenwoordigt 0% tegenover 1,01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWij-landGemeente AmsterdamNederland
DOE296.16297.47327.6

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de CITO toetsen afgenomen en aan de hand van de resultaten hiervan, de resultaten van de methode toetsen en de observatie van de leerkracht worden de groepsplannen geëvalueerd en aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71,43% van de oud-leerlingen zit op advies, terwijl 14,29% onder advies presteert (iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%). De relatief lage 14,29% boven advies suggereert mogelijk voorzichtige adviezen. De school noemt in haar beleid 'realistische advisering' als prioriteit.

Sociale ontwikkeling

Om kinderen tot leren te laten komen is het belangrijk dat zij zich veilig voelen en eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Om hen daar de juiste handvatten voor te bieden gebruiken wij de kanjertraining. Hierin is het ook belangrijk dat kinderen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen gedrag en het groepsgedrag. LEES MINDER

Zelfstandigheid

Welbevinden

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van cbs Wij-land voor sociale ontwikkeling?

CBS Wij-land werkt preventief aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De school gebruikt hiervoor de Kanjertraining met de bijpassende Kanvas observatielijsten.

Welke registratievormen gebruikt cbs Wij-land om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Wij-land gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt cbs Wij-land?

CBS Wij-land gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.