IKC de Vlashoek
Van Koetsveldlaan 19
3273 AL Westmaas

Schoolweging

Schoolweging
30.09
Spreiding
5.84

De schoolweging van De Vlashoek is 30,09 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 100% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

IKC de Vlashoek behaalt een streefniveau van 66,7%, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit duidt op een sterke focus op het maximaliseren van leerpotentieel, vooral bij taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische routes: 63,6% van de leerlingen krijgt een advies voor vmbo-(g)t/havo of hoger (tegen 45,7% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledige ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. Met 18,2% vwo-advies overtreft de school het landelijk gemiddelde (18,6%) nipt, wat wijst op ambitieuze doorstroomdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VlashoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van uw kind wordt nauwkeurig gevolgd vanaf het moment dat uw kind bij ons op school komt. Dat is prettig voor u en voor ons, maar vooral voor uw kind. Er kan zo namelijk snel geconstateerd worden waar het accent voor uw kind moet komen te liggen, als het gaat om het aanbieden van leerstof. In de groepen 1 en 2 wordt de voortgang van uw kind met behulp van het observatiesysteem van IEP in kaart gebracht. Dit geldt zowel voor de cognitieve-, als de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 3 t/m 8 verkrijgen we belangrijke informatie uit observaties gedurende de lessen en uit methodetoetsen. Daarnaast worden tweemaal per jaar IEP-toetsen afgenomen. Het IEP leerlingvolgsysteem bestaat uit twee onderdelen: Hoofd: Dit zijn toetsen die aangeven hoe uw kind scoort ten opzichte van de leerlijn op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. Hart en Handen: Een ‘self-assessment’-instrument waarmee uw kind inzicht krijgt in zijn eigen profiel op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen Voor ieder kind worden alle resultaten bijgehouden in ParnasSys, het digitale leerlingvolgsysteem waar wij mee werken. Alle verzamelde gegevens uit het leerlingvolgsysteem worden geanalyseerd en besproken met de Intern Begeleider tijdens een groepsbespreking. De uitkomsten worden verwerkt in plannen voor de komende periode waarbij het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 90% van de leerlingen op advies presteert, tegen 62,9% landelijk. Hoewel geen enkele leerling boven advies scoort, is het percentage onder advies met 10% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (11,8%). Dit past bij de transparante advisering en doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Onze visie is: De Vlashoek, waar je de wereld leert ontdekken. Wij zijn ervan overtuigd dat een kind meer is dan alleen rekenen, lezen en taal. We willen kinderen inspirerend onderwijs bieden waarin ze hun talenten leren ontdekken. Daarbij gaan we uit van de nieuwsgierigheid waar kinderen van nature over beschikken. Onze missie is om recht te doen aan de unieke talenten van ieder kind. We houden rekening met onderlinge verschillen. Daarnaast hechten we een groot belang aan je veilig voelen op school. LEES MINDER

Inzicht in jezelf en je talenten

Eigenheid in anderen waarderen

Bewust onderdeel zijn van de maatschappij

Wat is de werkwijze van IKC de Vlashoek voor sociale ontwikkeling?

IKC de Vlashoek ziet zichzelf als een afspiegeling van de samenleving en creëert een veilige en duidelijke structuur. De school spreekt kinderen aan op hun gedrag met respect voor hun persoonlijkheid, en streeft naar een goede sfeer en onderling vertrouwen. De school investeert in een goede relatie met de kinderen door vriendelijk, toegankelijk, rustig en duidelijk te zijn, en door gebruik te maken van zowel verbale als non-verbale communicatie. De school hanteert de gedragsregels Samen, Aardig, Netjes en Rustig.. Ook gebruikt de school de online methode Kwink voor sociaal emotioneel leren en burgerschapsvorming. Daarnaast biedt de school burgerschap geïntegreerd aan in De Noordwijkse Methode ateliers. De basiswaarden vrijheid van meningsuiting, verdraagzaamheid, afwijzen van discriminatie, aannemen van een democratische houding komen aan bod.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Vlashoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC de Vlashoek gebruikt IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen. Ook wordt gebruik gemaakt van kindgesprekken, sociogrammen, de vragenlijst Veiligheid en Tevredenheid en Burgerschap Meten.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Vlashoek?

IKC de Vlashoek gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.