
Schoolweging
De schoolweging van Montessori Kindcentrum Westervoort is 26,79 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs binnen een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het montessorionderwijs bij het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Sterke focus op theoretische leerwegen: 47,6% vwo-advies (tegen 18,6% regionaal). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijsadviezen (2,0%), vergelijkbaar met landelijke cijfers. De combinatie vmbo-(g)t/havo (9,5%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessori Kindcentrum Westervoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.73 | 171.84 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%). Opvallend is dat 53,3% boven het advies scoort, wat aansluit bij het montessoriprincipe van vertrouwen in ontwikkelingspotentieel. De school hanteert hiervoor een 'kindvolgsysteem' met individuele leerlijnen.