CBS De Fontein-locatie Hoofdweg
Hoofdweg 56
7676 AG Westerhaar-Vriezenveensewijk

Schoolweging

Schoolweging
33.23
Spreiding
5.16

De schoolweging van De Fontein Westerhaar-Vriezenveensewijk is 33,23 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,8% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Dit ligt weliswaar 3% onder het landelijk gemiddelde van 94,8%, maar bevestigt dat de basisvaardigheden bij het merendeel van de leerlingen op orde zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 40,1%, net onder de inspectienorm van 41,2%. Dit reflecteert de uitdagingen in een complexe leerlingenpopulatie, waar de score van 40,1% iets lager ligt dan het vergelijkingscijfer van 53,4%. Toch toont de school hiermee aan dat ze voldoet aan de verschillende ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies laat een nadruk zien op praktisch georiënteerde leerwegen: 38,1% van de adviezen betreft vmbo-(g)t of lager, tegenover 19,0% havo/vwo-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 34,7% havo/vwo-advies wordt gegeven. Opvallend is het hoge percentage ‘onbekend’ advies (4,8%), wat mogelijk wijst op vertraging in definitieve plaatsing.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein Westerhaar-VriezenveensewijkGemeente AmsterdamNederland
LIB171174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden in oktober, januari en juni in alle groepen gemeten met de Leerling in beeld toetsen van CITO. De resultaten worden besproken op verschillende lagen in de organisatie: op schoolniveau (interne schoolanalyse) op groepsniveau in de groepsbespreking op individueel niveau

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 10,5% onder advies (landelijk 11,8%) toont de school effectieve begeleiding. De 31,6% boven advies overschrijdt het landelijk gemiddelde (25,3%), wat aansluit bij het beleid om doorlopende leerlijnen te optimaliseren. Dit onderstreept de nauwkeurigheid van de advisering.

Sociale ontwikkeling

Onder sociale competentie wordt verstaan het vermogen om op een adequate manier sociaal en emotioneel te functioneren. Om sociaal competent te kunnen functioneren heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Elke week wordt er één les gegeven, gebaseerd op één van de acht gedragscategorieën die we aanleren en op de gedragsverwachtingen van PBS. De onderwerpen van de gedragscategorieën komen elk jaar terug, maar op een steeds hoger niveau. Naast de methode gebruiken we ook de Sociale Competentie Lijst; Leerling in beeld. Deze observatielijst brengt de sociale competenties van de kinderen in beeld, zodat we hun ontwikkeling nauwkeurig kunnen volgen. Ook de lessen seksuele voorlichting die we ieder jaar in alle groepen geven vallen onder Sociale competentie. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Plezier

Wat is de werkwijze van CBS De Fontein-locatie Hoofdweg voor sociale ontwikkeling?

CBS De Fontein-locatie Hoofdweg werkt al meerdere jaren met PBS (Positive Behaviour Support), een schoolbrede aanpak van gedrag. Dit zorgt voor een veilig en voorspelbaar klimaat waarin kinderen zich gewenst gedrag eigen maken. De school heeft gekozen voor de waarden Veiligheid, Respect en Plezier, en heeft vanuit deze waarden gedragsverwachtingen opgesteld voor alle ruimtes in de school. Leerlingen sparen samen met klasgenootjes voor een groepsbeloning. Bij ongewenst gedrag volgt een reactieprocedure, waarbij de leerling wordt aangesproken op het gedrag. Ouders worden betrokken wanneer het ongewenste gedrag aanhoudt. Het gedrag van kinderen op het plein wordt vier keer per jaar geregistreerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Fontein-locatie Hoofdweg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Fontein-locatie Hoofdweg gebruikt Leerling in beeld en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Fontein-locatie Hoofdweg?

CBS De Fontein-locatie Hoofdweg gebruikt de methoden Kinderen en… hun sociale talenten en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.