Basisschool De Zonnewijzer
Schoolstraat 5
5843 AG Westerbeek

Schoolweging

Schoolweging
28.52
Spreiding
4.83

De schoolweging van De Zonnewijzer Westerbeek is 28,52 , met een spreiding van 4,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,14% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral in taalvaardigheid. De school scoort wel 3,2% lager dan vergelijkbare scholen (96,37%), wat mogelijk samenhangt met de bredere zorgbehoefte.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de inspectienorm van 48,6%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie, maar de school blijft binnen de marges van de signaleringswaarde. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%, wat aantoont dat De Zonnewijzer extra inzet op maatwerk bij rekenvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op beroepsgerichte leerwegen: 36,36% vmbo-b/k tegen 9,55% landelijk. Toch zien we ook 27,27% havo/havo-vwo adviezen, wat aansluit bij de gemiddelde regio (27,0%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen 18,61% vwo adviseren. Dit kan wijzen op een voorzichtige adviescultuur.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zonnewijzer WesterbeekGemeente AmsterdamNederland
LIB174.75177.45175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school volgt de resultaten van de kinderen op twee manieren: Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen. Voor ieder vakgebied gebruiken we een methode om in een doorgaande lijn te werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Deze methodes zijn verdeeld in blokken en gedurende en aan het einde van zo'n blok wordt bekeken of de doelen worden beheerst. Via de niet-methodegebonden toetsen (o.a. Citotoetsen Leerling in Beeld) en de observatie-instrumenten. Dit zijn landelijke toetsen, waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. De toetsen worden diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd door de leerkracht en intern begeleider om zodoende zicht te krijgen op ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van de groep en individuele leerlingen. In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van de kinderen middels Focus 1/2.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen recente data beschikbaar, maar historisch presteert 25% van de leerlingen boven hun advies (o.b.v. doorstroomcijfers 2021-2022). Dit sluit aan bij het intensieve mentorprogramma en doorlopende leerlijnen die in het schoolplan zijn beschreven. De school hanteert een 'groei-gerichte adviesmethodiek' met tussentijdse bijstellingen.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid, vertrouwen en autonomie zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks handelen. Er heerst een positieve sfeer binnen de school. We hechten veel waarde aan rust en structuur, duidelijke afspraken zijn kenmerkend binnen onze school. We werken hierbij met elementen van Positive Behaviour Support (PBS) en Pedagogisch tact. De Fides-methodiek wordt ingezet om te bouwen aan het zelfvertrouwen, de weerbaarheid en het welbevinden van de leerlingen. Met sociaal-emotionele ontwikkeling bedoelen we dat de kinderen leren omgaan met elkaar en de anderen. Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling zijn: Het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn Respect hebben voor elkaars mening en inbreng Elkaar de ruimte geven om zelf-ontdekkend bezig te zijn Het kunnen oplossen van conflictsituaties Het kunnen inleven in gevoelssituaties Anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn Een gevoel van saamhorigheid Om problemen te voorkomen in de omgang met elkaar, moeten kinderen leren sociale vaardigheden bij zichzelf en anderen te herkennen. Ze moeten leren hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar kunt helpen, hoe je conflicten op kunt lossen etc. Dit allemaal op een positieve manier. Ze moeten leren om goed met hun emoties om te gaan en deze naar elkaar toe te gebruiken. Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen onmisbaar. Conflicten tussen (groepen) kinderen worden ook in kringgesprekken besproken, zodat kinderen zich (weer) bewust worden van waarden en normen. Waarden en normen zijn ook van grote invloed daar waar het gaat om pestgedrag. Met behulp van de symbolen van Fides proberen wij de ontwikkeling van de leerlingen met betrekking tot de weerbaarheid en het zelfvertrouwen te stimuleren en concreet te maken. Hoe omgegaan wordt met pesten staat beschreven in ons Schoolveiligheidsplan. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Autonomie

Wat is de werkwijze van Basisschool de Zonnewijzer voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Zonnewijzer hecht veel waarde aan een veilig en vertrouwd schoolklimaat, waarin ieder kind zich thuis voelt. De school is alert op discriminatie en pesten en treedt hier adequaat tegen op. Gerichte aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats in alle groepen, met een preventieve aanpak. Basisschool De Zonnewijzer maakt gebruik van de werkwijze van Fides en zet PBS schoolbreed in. Er wordt gewerkt met een kenmerkende ‘pedagogische huisstijl’ met een herkenbare doorgaande lijn, afgestemd op de leerlingpopulatie en leefwereld, waarbij de focus ligt op preventie. De leraren besteden aandacht aan relatie, autonomie en competentie als onderdeel van het dagelijkse handelen. Er wordt gebruik gemaakt van symbolen als ondersteuning bij (persoonlijke) situaties en verhalen en gedragsverwachtingen worden uitgesproken. Jaarlijks wordt de leerling- en leraarvragenlijst sociaal-emotioneel van Cito Leerling in Beeld afgenomen om de ontwikkeling van de leerling in beeld te brengen. Deze resultaten worden besproken in een kind-/oudergesprek omtrent het welbevinden. Gedurende de hele dag wordt aandacht besteed aan omgang met elkaar en de spullen van elkaar, gebaseerd op regels voor het omgaan met elkaar, materialen en het bewegen binnen en buiten de school. De school maakt, schoolbreed, gebruik van Schoolwide PBS (SWPBS), gericht op het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Dit gebeurt door schoolwaarden te vertalen naar concrete gedragsverwachtingen. De school betrekt ook ouders op een positieve manier, door samen na te denken over manieren waarop ouders het positieve gedrag thuis kunnen stimuleren. Om goed gedrag structureel aan te moedigen, is er een beloningsssysteem, waarbij complimentjes worden gegeven in de vorm van muntjes. Ouders worden gezien als partner, waarbij gezamenlijke waarden en gedragsverwachtingen kinderen stimuleren tot sociale ontwikkeling. Samen met de ouders wordt er gezocht naar de beste manier om de leerling te ondersteunen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Zonnewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Zonnewijzer gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Instrument sociaal-emotioneel (Cito LiB) groep 3-8 en Focus PO groep 1/2.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Zonnewijzer?

Basisschool De Zonnewijzer gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Fides.