
Schoolweging
De schoolweging van Lourdesschool is 26,78 , met een spreiding van 4,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, hoewel het net iets lager ligt dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit wijst op effectieve onderwijsopbrengsten gezien de schoolweging. De score ligt echter 3,5% lager dan bij vergelijkbare scholen (63,3%), wat mogelijk verband houdt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
36,4% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (18,6%). Tegelijkertijd is 9,1% van de adviezen vmbo-b, wat beperkt is voor een school met deze schoolweging. De focus op theoretische leerwegen valt op: 54,5% havo/vwo-advies tegenover 45,5% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lourdesschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij nemen 2 x per jaar de landelijk genormeerde toetsen van Cito af. De resultaten worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem (parnassys). De leerkrachten analyseren de resultaten. Met de leerlingen wordt gekeken naar wat goed is gegaan en waar nog leerdoelen gehaald moeten worden. Leerkrachten maken voor leerlingen een groepsplan (plan van aanpak). Steeds vaker maakt de leerkracht samen met de individuele leerling een plan, zodat deze inzicht krijgt in zijn eigen leerdoelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84,6% van de leerlingen zit op advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,7% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat past bij het conservatieve adviesprofiel. De lage 'boven advies'-score (7,7%) suggereert dat docenten het niveau nauwlettend inschatten.