
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Margriet School West-Terschelling is 29,82 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze unieke prestatie onderstreept de slagkracht van de intensieve begeleiding, vooral voor leerlingen met een complexere thuissituatie (schoolweging 29,82).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Deze score overtreft zowel het Friese (57,3%) als landelijke gemiddelde, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijs. De combinatie van heterogene groepen en gepersonaliseerde leerroutes lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: van praktijkonderwijs tot vwo, passend bij de diverse leerlingenpopulatie. In 2023-2024 kreeg 33% van de leerlingen een havo/vwo-advies, vergelijkbaar met regionale trends. Opvallend is het hoge aandeel maatwerkadviezen (67% in 2022-2023), wat aansluit bij de visie op gepersonaliseerde ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Margriet School West-Terschelling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het openbaar onderwijs Terschelling wordt op de basisscholen gewerkt met het IEP Leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is onderverdeeld in de vaste aspecten: Hoofd, Hart en Handen. Deze toetsen brengen de ontwikkeling van het kind in beeld. Halfjaarlijks worden (vanaf het moment dat de leerling een halfjaar onderwijs heeft genoten in groep 1) de IEP-LVS toetsen afgenomen. Dit doen wij ook met de AVI-toetsen voor het technisch lezen. Het geeft ons informatie over de voortgang van de leerling op het gebied van technisch lezen, lezen, rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen en woordenschat. Jaarlijks worden de IEP Hart en Handen toetsen afgenomen om een beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de werkhouding. De resultaten worden uitgewerkt in een trendanalyse door de Onderwijskundig Coördinator en besproken met het team om zonodig aanpassingen op maat te maken in ons onderwijs aanbod. De kinderen krijgen twee keer per jaar een Talentenkaart waarin hun ontwikkeling zichtbaar is. We voeren meerdere keren per jaar ouder-kindgesprekken om samen de voortgang te bespreken. Zo volgen we de ontwikkeling van de kinderen, de groep en de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert boven advies, tegen 25,3% landelijk. Het hoge percentage onderadvies (25% vs. 11,8% NL) reflecteert mogelijk de overgangsuitdaging van een eilandschool naar grote VO-instellingen. De school zet in op doorstroomcoaching, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Dat kan alleen in een veilig schoolklimaat waar vertrouwen het uitgangspunt is en ouders, kinderen en team samenwerken. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, hun betrokkenheid, interesses en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid onder andere door meerdere malen per jaar een schoolactiviteit te organiseren waarbij jong en oud samenwerken. We zorgen voor elkaar, samen en vertrouwen zijn kernwaarden in ons onderwijs. De leerkrachten laten in hun gedrag betrokkenheid, duidelijkheid, plezier, humor, flexibiliteit en respect zien. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het IEP leerlingvolgsysteem. LEES MINDER
vertrouwen
samen
we zorgen voor elkaar
Wat is de werkwijze van Obs Prinses Margrietschool voor sociale ontwikkeling?
Obs Prinses Margrietschool besteedt veel aandacht aan groepsdynamiek, sfeer, reflectie en samenwerking tijdens het dagelijkse lesaanbod. De school hanteert duidelijke schoolregels en ziet toe op de naleving ervan. Er is een Anti-Pestprotocol, dat besproken is in de Medezeggenschapsraad. De school gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen van groep 5 t/m 8 volgen wekelijks lessen HVO (Humanistisch vormingsonderwijs) over normen, waarden, omgangsvormen en respect. De school neemt jaarlijks de Hart & Handen toetsen af van het IEP Leerlingvolgsysteem om het sociaal klimaat en het welbevinden in de klas en op school te evalueren. Op basis van de resultaten worden interventies op groeps- of individueel niveau ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Obs Prinses Margrietschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Prinses Margrietschool gebruikt de volgende registratievormen: IEP - Leerlingvolgsysteem: toets Hart en Handen en de Leerling Tevredenheidsenquête - Mijn Vensters.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs Prinses Margrietschool?
Obs Prinses Margrietschool gebruikt de volgende methoden: Methode Kwink (Openbaar Onderwijs Terschelling) en het Gouden weken programma aan het begin van het schooljaar.