Openbare Basisschool Vinckhuysen
Kanaaldijk 3
1486 MG West-Graftdijk

Schoolweging

Schoolweging
30.14
Spreiding
4.72

De schoolweging van Vinckhuysen is 30,14 , met een spreiding van 4,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, zelfs met een complexe populatie. Opvallend is dat dit percentage hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (95.9% vs. 95.8%), wat duidt op een sterke focus op taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45.6% van de leerlingen bereikt het streefniveau, wat net onder de inspectienorm van 47.1% ligt. Dit reflecteert de uitdagingen van een gevarieerde leerlingenpopulatie, ondanks de intensieve begeleiding die de school biedt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57.8%, wat het relatief lage resultaat verklaart door de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallende tweedeling: 37.5% van de leerlingen krijgt een vmbo-b-advies, terwijl eveneens 37.5% direct naar het vwo stroomt. Dit extreme contrast – vrijwel niet voorkomend bij vergelijkbare scholen – suggereert sterk gedifferentieerd onderwijs. De hoge vwo-percentages (ruim boven regionale 18.6%) benadrukken academische ambities, mogelijk door kleinschaligheid en persoonlijke aandacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVinckhuysenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweejaarlijks maken wij na de cito afnames een analyse van de cito opbrengsten op school-, groeps- en leerlingniveau. Aan de hand van de resultaten spreken wij actiepunten af. Deze bespreken wij met het hele team. Trendanalyses maken een onderdeel uit van de cito-analyse. Ook deze worden met het hele team besproken. We bespreken jaarlijks elk vakgebied en bekijken hierbij ook de trendanalyses.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen recente data beschikbaar, maar historisch gezien vertoonde 50% van de leerlingen in 2019-2020 een vertraging, mogelijk coronagerelateerd. Eerdere jaren lieten stabiele doorstroom zien, zoals in 2016-2017 waar 6 leerlingen naar vwo stroomden – ruim boven adviespercentage. De school benadrukt in haar beleid ‘maatwerk in doorstroom’, wat mogelijk tot positieve afwijkingen leidt.

Sociale ontwikkeling

Wij werken op school met de Kanjermethode en het Kanjerleerlingvolgsysteem voor de sociale ontwikkeling van de leerlingen. Om de lessen van deze methode goed te kunnen uitvoeren, zijn alle leerkrachten op school getraind in het werken met deze methode. De school streeft een opbouwende, positieve sfeer na. De school zet middels de Kanjerlessen in op het versterken van het onderlinge vertrouwen en het besef dat het goed is om elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier met elkaar, en ben of blijf je niet zielig. Duidelijk wordt gesteld dat leerlingen t.o.v. elkaar niet de baas zijn. De Kanjermethode geeft kinderen handvatten in sociale situaties. Voorbeelden hiervan zijn: ? Hoe stel ik mezelf voor, hoe presenteer ik mezelf ? Hoe geef en ontvang ik een compliment ? Rekening houden met je eigen gevoelens en met de gevoelens van anderen ? Samenwerken/ samenspelen ? Je mening durven geven ? Zelfvertrouwen hebben ? Leren stoppen met pesten, uit de slachtofferrol van gepeste stappen LEES MINDER

vertrouwen en veiligheid

verschillende oplosstrategieën

sociale vaardigheden

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Vinckhuysen voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Vinckhuysen gebruikt de Kanjertraining om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. Naast de lessen die regelmatig in alle klassen worden gegeven, organiseert de school minimaal twee keer per jaar een Kanjerweek. In deze week wordt extra aandacht besteed aan het sociale klimaat in de klas en in de school. Ouders worden minimaal 2x per jaar uitgenodigd een kanjerles bij te wonen en mee te doen. In elke klas hangt een poster met de 5 basisafspraken uit de Kanjertraining en een tweede poster hoe gewenst en ongewenst gedrag eruitziet. Tijdens Kanjerlessen en indien nodig worden leerlingen gewezen op de afspraken en hun gedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Vinckhuysen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Vinckhuysen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Vinckhuysen?

Openbare Basisschool Vinckhuysen gebruikt de Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.