
Schoolweging
De schoolweging van Sigmond is 34,86 , met een spreiding van 5,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,79% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort OBS Sigmond ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze solide basiskwaliteit sluit aan bij het intensieve leerlingvolgsysteem zoals beschreven in procedure 'De Brug Over'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50,45% van de leerlingen behaalt het streefniveau – ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 34,3%. Dit resultaat overtreft de verwachtingen gezien de complexere leerlingenpopulatie en onderstreept de effectiviteit van het beredeneerd aanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 42,1% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo-advies of hoger (vs. 45,3% bij vergelijkbare scholen), terwijl 9,3% een praktijkgericht advies ontvangt (boven regionaal gemiddelde van 6,7%). De brede spreiding weerspiegelt zowel de diverse populatie als de maatwerkbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sigmond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.9 | 175.23 | 168.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De wijze waarop het welbevinden en de leervorderingen van de kinderen besproken wordt met ouders Eind september organiseren de teamleden kennismakingsgesprekken met de ouders van de leerlingen. Doel van deze gesprekken is natuurlijk de kennismaking, maar ook aan het begin van het schooljaar korte lijntjes vormen tussen leerkracht en ouder/ verzorger. In de kleutergroepen wordt 2 maal per jaar een vorderingsgesprek gehouden. Dit naar aanleiding van ons KIJK-kleutervolgsysteem. Daarnaast vinden er indien nodig aanvullende gesprekken plaats. Aan het eind van het schooljaar ontvangen de kleuters van groep 1 en 2 een rapport. Bij het tweede vorderingsgesprek in groep 2, vragen we de leerlingen aan te sluiten om het gesprek in de driehoek ouder- leerling- leerkracht te kunnen voeren. De leerlingen van groep 3 t/m 8 ontvangen 2 keer per jaar een rapport: medio februari én aan het eind van het schooljaar. Als de kinderen hun rapport mee krijgen, worden de ouders/ verzorgers samen met hun kind aansluitend uitgenodigd voor het zogenoemde “LLO- gesprek”. In het begin van het schooljaar wordt ook een gesprek tussen ouders/verzorgers en leerkracht gepland. De inhoud is vooral gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding van het kind. Tot slot willen wij u erop wijzen, dat u niet hoeft te wachten op deze gesprekken. U kunt ook tussentijds contact opnemen met de leerkracht om over uw kind te praten. Ook de leerkrachten zullen tussentijds contact met u opnemen, wanneer zij dit nodig achten. Het volgen van de ontwikkeling en beoordelen van de resultaten Wij houden de ontwikkeling van onze leerlingen dagelijks in de gaten door: -Het nakijken van het gemaakte werk/monitoring via Snappet en eigen observaties; -Het observeren van de leerlingen in de dagelijkse praktijk; -Het geven van beurten en toetsen; -Gespreksvoering met leerlingen; -Het invullen van de KIJK! registratie (groep 1-2); -Het afnemen van toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO (groep 3-8).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage onderadvisering (21,05% vs. 11,81% landelijk), wat vragen oproept over de adviesprocedure. Tegelijk presteert 21,05% boven advies – een indicatie voor latere ontwikkelkansen. Deze uitkomsten benadrukken het belang van doorlopende monitoring in het VO.
Sociale ontwikkeling
OBS Sigmond is de eerste Kanjerschool van Nederland. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd door het Kanjerinstituut en volgen ook regelmatig bijscholing. Voor onze hele school gelden de regels behorend bij de Kanjertraining. Mariska Admiraal is onze Kanjercoördinator. Zij is het aanspreekpunt voor leerlingen én ouders wanneer er sprake is van pestgedrag. Met de Kanjertraining bereiken we de volgende doelen: -de leerkracht/leidinggevende en leerling wordt gerespecteerd; -pestproblemen worden hanteerbaar/lossen zich op; -leerlingen durven zichzelf te zijn; -leerlingen voelen zich veilig; -leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken; -leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen; -leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. Door regelmatige aandacht in álle groepen voor de Kanjertraining verwachten we dat de leerlingen zich duidelijk bewust worden van de “rollen” binnen een groep. Dat ze leren hoe daar mee om te gaan. Doel is een klimaat te scheppen waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf durven te zijn. Door ouders/verzorgers regelmatig te informeren over de Kanjertraining én ze Kanjerlessen te laten bijwonen hopen we óók de ouders/verzorgers te kunnen betrekken bij ons streven een veilig schoolklimaat te bieden. Daarbij werken wij in alle groepen met coöperatief leren die verweven zijn binnen ons onderwijs en vakoverstijgend worden aangeboden. De effecten van coöperatieve leerstrategieën zijn: -Een positieve invloed op de sfeer in de groep; -Verbeterde leerresultaten; -Hogere kansengelijkheid; -Een effectieve rol in het ontwikkelen van begrip, aannemen van rollen, compassie en inlevingsvermogen; -Versterken van communicatieve vaardigheden; -Verhogen van de motivatie. LEES MINDER
Vertrouwen
Samen
Ambitieus
Wat is de werkwijze van OBS Sigmond voor sociale ontwikkeling?
In elke groep van OBS Sigmond wordt wekelijks een kanjerles van 45 minuten gegeven. Tijdens deze les en in de dagelijkse praktijk staan de Kanjerregels centraal. Dit gebeurt vakoverstijgend. Coöperatieve werkvormen, zowel voor lesstof als gericht op klas- en teambouw, faciliteren de vertaling van de Kanjermethodiek naar de dagelijkse praktijk. De leerkracht toont begrip en respect, durft vertrouwen te geven en heeft hoge verwachtingen van de kinderen. De Kanjermethode werkt thematisch met boeken, vertrouwensoefeningen en energizers. Elke groep werkt vakoverstijgend met coöperatieve leerstrategieën onder begeleiding. De werkvormen zijn gericht op Gelijke deelname, Individuele aanspreekbaarheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane interactie (GIPS).
Welke registratievormen gebruikt OBS Sigmond om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Sigmond gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas, WMKpo.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Sigmond?
OBS Sigmond gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen, Kagan Coöperatieve Leerstrategieën.