
Schoolweging
De schoolweging van De Sjofar Prinses Beatrix is 28,22 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,5% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt een stevige basiskwaliteit, ondanks een iets lagere vergelijkingswaarde (96,37% bij soortgelijke scholen).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,17% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen, mede dankzij het gebruik van IEP-toetsen en handelingsgerichte aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofileert zich als theoretisch georiënteerd: 38,46% vmbo-(g)t en 23,08% vwo-advies, beide boven regionale gemiddelden (16,45% en 18,61%). Praktijkonderwijs-adviezen (7,69%) vallen weliswaar hoger uit dan landelijk (1,01%), maar passen bij de spreiding in schoolweging (6,15). Havo/vwo-adviezen (15,38%) liggen in lijn met vergelijkbare scholen (10,93%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sjofar Prinses Beatrix | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
IEP toetsen en signaleringsinstrumenten Sinds vorig schooljaar 2022-2023 is heel PCBO over gegaan naar het inzetten van de IEP toetsen. In groep 1 t/m 8 gebruiken we de IEP toets. Op basis van de IEP toets in groep 7 geven wij een voorlopig advies aan de kinderen van groep 8. Voor de uitslag van de IEP eindtoets geven wij een definitief advies. De uitslagen van de IEP toetsen die vanaf groep 1 tot en met 6 zijn afgenomen worden geanalyseerd op kindniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Na de afname van een IEP worden de leerling-gegevens en de groepsgegevens besproken met de intern begeleider en de directeur. Als de resultaten afwijken van onze verwachtingen op het kindniveau dan bekijken we samen waar het aan ligt en passen we dit aan aan de onderwijsbehoefte van het kind. Als resultaten tegenvallen op groepsniveau wordt ook dit goed geanalyseerd en wordt ingestoken op het aanbod en instructie aan de gehele groep. Twee keer per jaar evalueren we ook de schoolresultaten door een trendanalyse en doen we de aanpassingen die nodig zijn. De IEP eindtoets is niet meer, hiervoor in de plaats wordt in februari de IEP doorstroomtoets afgenomen. 6 en 7 februari staat deze toets gepland voor 2024.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. De focus op ontwikkelingsgerichte kindgesprekken en IEP-volgsystemen draagt bij aan een hoge match: 61,54% zit op advies. Opvallend is dat 30,77% boven advies functioneert, wat de nauwkeurige begeleiding naar het voortgezet onderwijs onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Kindgericht onderwijs en Land van Kben Grrr, Huuu, Ieee! Geen loze kreten, maar de namen van de 3 eilanden die ons alles leren over de wet van drie krachten. Dit kunnen Hoofd, Hart & Handen zijn, het triadisch model van Renzulli of de Self Determination Theory van Deci & Ryan. In combinatie met de dieren van Land van Kben vertellen de eilanden het verhaal over de kracht van emoties en de impact daarvan op het handelen van onszelf en onze omgeving. Belangrijk hierbij is dat kinderen leren en ervaren dat elke emotie zowel een positieve als een negatieve, uitwerking heeft. Zo kent woede zijn destructieve kant, maar is het ook de kracht om op te komen voor je idealen, je eigen belangen en te strijden voor hen die dit niet zelf kunnen. Pas als we alle emoties erkennen en accepteren kunnen we onszelf leren reguleren. De leerkrachten van de groep gaan deze methode leren kennen in het schooljaar 2020-2021. Juf Arieke heeft de training gevolgd en gaat deze kennis delen met het team. Zo kunnen de leerkrachten in de klas op een manier ondersteuning bieden die uitgaat van kindkenmerken. In januari 2022 volgt een certificering voor gids voor het Land van Kben voor het hele team. Kanjertraining op scholen De Kanjertraining is meer dan alleen een (anti)pestmethode. De training vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De training is uitgegroeid tot een volwaardige methode voor het Primair- en Voortgezet Onderwijs en we streven de volgende doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Het bevorderen van ouderbetrokkenheid. Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Gaat er dan nooit meer iets mis op Kanjerscholen, heerst er altijd rust en vrede? Nee, maar Kanjertraining kan wel helpen om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. Regelmatig horen we dat kinderen zich weer veilig voelen op school, dat ouders weer serieus worden genomen en de leerkrachten hun vak weer terugkrijgen. De Kanjertraining is opgenomen in de database van het NJi als effectief volgens sterke aanwijzingen bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS), dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie gebruikt kan worden om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. Het protocol grensoverschrijdend gedrag biedt ons handvatten om op een goede manier om te gaan met incidenten. LEES MINDER
Kindgericht onderwijs
Land van Kben
Kanjer Protocol
Wat is de werkwijze van PCBO Prinses Beatrix - Sjofar voor sociale ontwikkeling?
Naast de Kanjertraining werkt PCBO Prinses Beatrix - Sjofar volgens de methodiek 'Land van KBen'. Hierdoor leren de school het kind en het kind zichzelf beter kennen. Het doel is om beter met jezelf en elkaar om te leren gaan waardoor de sociale veiligheid verder wordt vergroot.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO Prinses Beatrix - Sjofar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBO Prinses Beatrix - Sjofar gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart en Handen IEP.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBO Prinses Beatrix - Sjofar?
PCBO Prinses Beatrix - Sjofar gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertraining en Hart en Handen IEP.