
Schoolweging
De schoolweging van Dijkzicht is 26,79 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net boven de landelijke norm van 85%. Dit is echter lager dan het regionaal gemiddelde van 96,6%. De school benadrukt in haar beleid het belang van basisvaardigheden via gepersonaliseerde leerroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
37,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de inspectienorm van 53,8%. Dit ligt ook significant lager dan het regionaal gemiddelde van 64%. De school geeft in documenten aan extra te investeren in maatwerk voor talentontwikkeling om dit percentage te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Recente uitstroomgegevens (2023-2024) tonen exclusief 'Overig' advies (3 leerlingen). Historisch zien we in 2018-2019 nog een brede spreiding met VMBO-T (1), HAVO (1) en VWO (3). De school hanteert een 'groei-gerichte adviesmethodiek' waarbij permanente monitoring centraal staat, zoals beschreven in hun ontwikkelingsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2018-2019
Toets | Dijkzicht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2018-2019
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Jaarrapporten tonen dat 100% van de uitgestroomde leerlingen op of boven advies presteert (2023-2024 data), tegen landelijk gemiddelde van 88%. Dit succes wordt toegeschreven aan de intensieve leerlingbegeleiding en nauwe samenwerking met het VO, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.