Catharinaschool
Catharinastraat 47
5856 AS Wellerlooi

Schoolweging

Schoolweging
29.64
Spreiding
5.31

De schoolweging van Catharinaschool is 29,64 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een indrukwekkende 98,15% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de school uitstekend scoort op basisvaardigheden, zelfs in een context met een relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 74,07% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 33,33% havo/vwo en 16,67% vwo (samen 50%). Ter vergelijking: landelijk gaat 18,61% naar vwo. Praktijkgericht advies (vmbo-b/k) ontbreekt volledig, wat opvallend is gezien het landelijk gemiddelde van 5,64% voor vmbo-k/-(g)t.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsCatharinaschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk jaar worden de tussenresultaten gemeten vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling in Beeld) van de leerlingen van de groepen 3 t/m 8. De analyses worden met het gehele cluster-team geanalyseerd. Bevindingen worden besproken en van daaruit conclusies getrokken. Waar is winst behaald en wat verdient extra aandacht? De nodige actiepunten worden omschreven en als nieuw te behalen doelen opgenomen in de groepsplannen, om na een jaar te worden geëvalueerd. Hebben de gestelde actiepunten hun effect gehad? Worden de ingezette acties voortgezet? Moeten er nieuwe stappen worden gezet? Een jaarlijks terugkerend proces dat door het team als erg waardevol wordt bevonden. Het geeft aan of je als school op de goede weg bent. Voor de leerlingen van de groepen 1-2 geldt geen wettelijke verplichting. In het Cluster wordt "Mijn Kleutergroep" ingezet om alle doelen die aan het onderwijs voor de leerlingen van groep 1 en 2 worden gesteld, te monitoren. Daarmee kunnen we clusterbreed analyseren, wat "het leren van en met elkaar" sterk bevordert. De in de groepsplannen opgenomen aandachtspunten hebben of effect op het handelen van de leerkracht richting de gehele groep, of op het handelen richting de individuele leerling. Hierbij kan de hulp ingezet worden van de interne begeleider, of indien nodig kan externe hulp ingeroepen worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 40% van de leerlingen onder hun advies presteert in het VO, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Geen enkele leerling stroomde boven het advies door. Dit roept vragen op over de accuratesse van de advisering, mogelijk door beperkte differentiatiemogelijkheden in een kleine schoolpopulatie.

Sociale ontwikkeling

Besef hebben van jezelf * Kunnen inschatten van je eigen gevoelens * Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht * Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander * Empathie * Perspectief nemen * Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen * Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken * Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander * Bijdragen aan een positief klimaat in je school * Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement * Impulscontrole bij stressvolle situaties * Omgaan met heftige emoties * Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren * Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking * Sociale druk weerstaan * Conflicten oplossen LEES MINDER

democratisch burgerschap

positief, sociaal klimaat

prettige- en veilige omgeving

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Voorkomt verstorend gedrag en pesten Kent een groepsbrede, preventieve aanpak Zorgt voor een sociaal veilige groep Verhoogt de leeropbrengsten Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid Informatie Nieuwsbrief Kwink

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kwink SEO lijsten van Vensters PO

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink