
Schoolweging
De schoolweging van Vitusschool is 30,71 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.4% score ruim overschrijdt Vitusschool de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, een opvallende prestatie gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5% en het regionale gemiddelde (57.3%). Deze prestatie benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op midden- en hoge niveaus: 31.3% vmbo-(g)t en 18.8% havo. Opvallend is dat 12.5% het gecombineerde havo/vwo-advies krijgt, tegenover 10.9% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, wat een bewuste keuze voor theoretische doorstroom suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vitusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk jaar worden de tussenresultaten gemeten vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling in Beeld) van de leerlingen van de groepen 3 t/m 8. De analyses worden met het gehele cluster-team geanalyseerd. Bevindingen worden besproken en van daaruit conclusies getrokken. Waar is winst behaald en wat verdient extra aandacht? De nodige actiepunten worden omschreven en als nieuw te behalen doelen opgenomen in de groepsplannen, om na een jaar te worden geëvalueerd. Hebben de gestelde actiepunten hun effect gehad? Worden de ingezette acties voortgezet? Moeten er nieuwe stappen worden gezet? Een jaarlijks terugkerend proces dat door het team als erg waardevol wordt bevonden. Het geeft aan of je als school op de goede weg bent. Voor de leerlingen van de groepen 1-2 geldt geen wettelijke verplichting. In het Cluster wordt "Mijn Kleutergroep" ingezet om alle doelen die aan het onderwijs voor de leerlingen van groep 1 en 2 worden gesteld, te monitoren. Daarmee kunnen we clusterbreed analyseren, wat "het leren van en met elkaar" sterk bevordert. De in de groepsplannen opgenomen aandachtspunten hebben of effect op het handelen van de leerkracht richting de gehele groep, of op het handelen richting de individuele leerling. Hierbij kan de hulp ingezet worden van de interne begeleider, of indien nodig kan externe hulp ingeroepen worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40.9% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit zou kunnen wijzen op een terughoudend adviesbeleid of uitdagingen in de aansluiting op het VO. Tegelijkertijd scoort 59.1% op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk beeld (62.9%).
Sociale ontwikkeling
De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze 'er toe doen'. LEES MINDER
democratisch burgerschap
positief, sociaal klimaat
prettige- en veilige omgeving
Wat is de werkwijze van de Vitusschool voor sociale ontwikkeling?
De Vitusschool gebruikt het programma Vreedzaam om leerlingen te leren democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen, een open houding aan te nemen en de principes van de samenleving te begrijpen. Het programma creëert een positief sociaal klimaat waarin iedereen prettig met elkaar omgaat en zich veilig voelt. Het basiscurriculum bestaat uit lessen over groepsvorming, conflicthantering, communicatie, gevoelens, verantwoordelijkheid en diversiteit. Hiermee voldoet de school aan de eisen van de Inspectie op het gebied van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Vitusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vitusschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en SEO lijsten van Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.