
Schoolweging
De schoolweging van Wisperweide is 28,97 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,4% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit is zelfs 3,5% hoger dan het Amsterdamse gemiddelde (85,8%). De intensieve focus op basisvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan lijkt hier succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe populatie (schoolweging 28,97), presteert op het verwachte niveau. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,8%, wat de uitdagingen onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 17,86% vwo-advies (iets onder regio-gemiddelde van 18,61%) tegenover 21,43% havo. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k (17,86% vs. 9,17% regio), wat past bij de schoolweging. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs blijkt uit 10,71% gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden kinderen regelmatig getoetst om te beoordelen of zij de lesstof beheersen, hoe zij presteren ten opzichte van anderen en zichzelf, en om te ontdekken wat er potentieel in hen zit maar misschien niet tot uiting komt. Deze toetsen, samen met observaties, vormen het leerlingvolgsysteem van de school. Het doel is ook om te bepalen of extra hulp of uitdaging nodig is, waarbij een eventueel handelingsplan met de intern begeleider wordt besproken en de ouders worden geïnformeerd over de inhoud en uitvoering. Er zijn verschillende soorten toetsen: voor de sociaal-emotionele ontwikkeling worden vragenlijsten gebruikt in groepen 3 t/m 8, die aspecten zoals zelfbeeld, sociale interactie, leerhouding, doorzettingsvermogen en creatief vermogen in kaart brengen. Bij kleuters ligt de focus op observaties in de klas, vastgelegd in het programma Mijn Kleutergroep, om de ontwikkeling op belangrijke gebieden te noteren.Methodetoetsen beoordelen of de aangeboden lesstof beheerst wordt, met vakken als rekenen, taal, en natuur. Onafhankelijke toetsen, zoals de IEP-toetsen, worden tweemaal per jaar afgenomen om groei in plaats van prestatie te meten, met landelijke normeringen voor vergelijking tussen scholen. Deze toetsen bevatten zowel actuele als toekomstige lesstof, en een afwijkende score kan aanleiding geven tot extra onderzoek, maar meestal is geen actie nodig na de uitkomst.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 17,86% onderadvisering (vergeleken met 11,81% landelijk) is er ruimte voor verbetering. Desalniettemin presteert 25% van de leerlingen boven hun advies – hoger dan het Amsterdamse gemiddelde (23%). Dit weerspiegelt de in het schoolplan genoemde ‘adaptieve toetsaanpak’ voor doorstroommonitoring.
Sociale ontwikkeling
Wij zien de school als een samenleving in het klein. Kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Iedereen is verschillend en mag zijn wie hij/zij is. We monitoren een aantal belangrijke zaken van de leerling op sociaal-emotioneel gebied: het welbevinden de betrokkenheid sociaal initiatief sociale flexibiliteit sociale autonomie impulsbeheersing inlevingsvermogen Twee keer per jaar vult de leerkracht een uitgebreide vragenlijst in voor iedere leerling. Hiermee zien we per leerling en per klas aan welke aspecten voorrang geven moet worden in de ondersteuning. De leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8 vullen ook twee keer per jaar vragenlijsten in over sociale vaardigheden en leer- en leefklimaat in. De uitkomst van de monitoring geeft aan welke lessen uit onze lessen sociaal-emotionele ontwikkeling prioriteit krijgen. In ons daltononderwijs is uitgebreid aandacht voor het opgroeien tot autonome en betrokken volwassenen. Daarbij mag ieder kind zichzelf zijn en moet ieder kind zich veilig voelen. LEES MINDER
Zelfvertrouwen bevorderen
Omgaan met gevoelens
Respectvol gedrag
Wat is de werkwijze van Basisschool Wisperweide voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Basisschool Wisperweide voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de daltonvisie en de kernwaarden van de school. De school gebruikt het registratie- en observatiesysteem ZIEN om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen. De resultaten van ZIEN worden gekoppeld aan de lessen sociaal-emotionele vorming.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Wisperweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Wisperweide gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Wisperweide?
Basisschool Wisperweide gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Taakspel.