Openbare basisschool de Graswinkel
Graswinkellaan 9
6005 KE Weert

Schoolweging

Schoolweging
28.01
Spreiding
6.89

De schoolweging van De Graswinkel is 28,01 , met een spreiding van 6,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de brede basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,01). De pre-adviezen vanaf groep 6 dragen mogelijk bij aan deze consistentie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 63,6% ruimschoots behaald (signaleringswaarde 48,6%), wat duidt op effectieve differentiatie bij rekenen en taal. De school overtreft hiermee zowel het inspectiedoel als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%). De inzet van Snappet en Jeelo lijkt hieraan bij te dragen, zoals beschreven in het onderwijsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 72% havo/vwo of vwo (vs. 45% regio). Praktijkonderwijsadviezen (2,6%) liggen weliswaar hoger dan het regionaal gemiddelde (1,0%), maar blijven beperkt. Opvallend is het aandeel havo-adviezen (23,1%), wat mogelijk samenhangt met de nadruk op 'werkhouding' en doorlopende monitoring via Jeelo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe GraswinkelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op OBS de Graswinkel volgt elk kind zijn eigen leerlijn. We volgen de ontwikkeling van kinderen en bekijken steeds de groei die het kind heeft gemaakt. We nemen twee keer per jaar de toetsen van IEP af. Instructies vinden plaats in kleine groepjes op maat, als het kan handelingsgericht. Hierdoor ziet de leerkracht dagelijks de groei die een kind maakt. De analyse in Snappet kan dit verder aanvullen. Door Snappet zijn we in staat om dagelijks een analyse te maken wat betreft de vorderingen van een kind. De resultaten van de toetsen worden samen met de observaties met alle leerkrachten van een team geanalyseerd en besproken onder leiding van de kwaliteitsondersteuner. Analyse van de toetsen zijn belangrijk, hier wordt in overleg met het kind mee verder gewerkt aan een nieuw aanbod van leerstof. We zijn dit jaar gestart met de toetsen van IEP, deze zijn Cotanproof. Ook op schoolniveau analyseren we de resultaten en vertalen deze naar concrete acties in het jaarplan. Kinderen worden in de klas ondersteund door de leerkracht. De leerkracht geeft hoogwaardige instructie op niveau en naar behoefte aan kleine groepjes kinderen en individuele kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,4% presteert boven advies (landelijk 25,3%), slechts 11,4% onder (vs. 11,8% gemiddeld). Dit reflecteert de nauwgezette advisering gebaseerd op meerdere meetmomenten. Het hoge percentage 'op advies' (52,3%) sluit aan bij de transparante communicatie met ouders over doorstroommogelijkheden, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Sinds augustus 2016 zijn we een Jeelo-school. We conformeren ons aan deze drie pijlers van Jeelo, dit omdat we hiermee heel veel handvatten hebben om vanuit projecten het onderwijs vorm te geven. Hiermee koppelen we de sociale ontwikkeling aan kennislijnen, competentielijnen en ontwikkelingslijnen. Binnen de pijler 'samen leven' wordt de maatschappelijke betrokkenheid van het kind vergroot. Het kind krijgt het gevoel: ik heb er zin in! Onze deuren staan open. We betrekken de maatschappij actief bij het leren. We verbinden dat wat kinderen leren met de praktijk van het dagelijkse leven en werken. Binnen de pijler 'samen werken' krijgen kinderen het gevoel: ik kan het! In de projecten ligt de nadruk op de competenties. Alle 21e eeuw vaardigheden zoals onder andere 'probleem oplossen', 'mediawijsheid', 'samenwerken' en 'ICT-basisvaardigheden' komen aan bod. Binnen de pijler 'zelfstandig leren' krijgen de kinderen het gevoel: ik hou vol! Zelfstandig leren kunnen leerlingen niet vanzelf. Aandacht voor leren leren en leerstijlen van leerlingen is een rode draad door de projecten. LEES MINDER

Samen leven

Samen werken

Zelfstandig leren

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool de Graswinkel voor sociale ontwikkeling?

Na een intensieve heroriëntatie kwamen de woorden eigenaar zijn, kansrijk, betekenisvol leren en met elkaar naar voren. Deze woorden kregen extra inhoud door met Jeelo aan de slag te gaan. De visie en de pijlers van Jeelo zijn het fundament. Door er steeds samen met de kinderen over in gesprek te zijn, lukt het steeds beter er de juiste taal aan te koppelen. In team 1 (Groep 1/2) volgen we de kinderen met het volgsysteem van Jeelo.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool de Graswinkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool de Graswinkel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Jeelo

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool de Graswinkel?

Openbare basisschool de Graswinkel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Jeelo, Rots en Water, 'Kindkracht' en 'klassenkracht'