
Schoolweging
De schoolweging van Altweerterheide is 27,13 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij fluctuerende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op havo/vwo-niveaus: 28,6% havo/vwo-advies en 14,3% vwo (vs. 10,9% en 18,6% landelijk). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de relatief hoge cognitieve capaciteiten van de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Altweerterheide | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Aan de hand van het 4D-model wordt minimaal twee keer per jaar het aanbod van de voorafgaande periode geëvalueerd. We kijken daarbij naar de resultaten van de methodetoetsen van rekenen, spelling, (begrijpend) lezen en taal en de resultaten van de methode-onafhankelijke IEP-toetsen. Zo wordt de groei van deze instrumentele vaardigheden gevolgd. De bevindingen zijn aanleiding tot het aanpassen van het aanbod. Dit wordt beschreven in het groepsplan. De groepsplannen worden tijdens de groepsbespreking met de kwaliteitsondersteuner doorgenomen. Drie keer per jaar staat een kwaliteitsdag gepland met de schoolleiders en kwaliteitsondersteuners van Eduquaat. Bevindingen worden meegenomen in het meerjarenplan en actieplan van de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 40% van de leerlingen onder hun basisschooladvies presteert in het VO (vs. 11,8% landelijk). Dit kan samenhangen met de relatief ambitieuze adviezen. De complete afwezigheid van leerlingen boven advies (0% vs. 25,3% gemiddeld) benadrukt het belang van realistischere advisering.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden in onze school samen- werken, spelen en leren een vanzelfsprekendheid. In onze visie is ‘samen’ een belangrijke schakel in de ontwikkeling van kinderen. Daarbij wordt ook tijd en ruimte gemaakt voor de individuele behoeften van leerlingen. Samen, zo leren wij!
Samen leren
Ondersteuning bij ontwikkeling
Zorg voor jezelf en omgeving
Wat is de werkwijze van KindCentrum Altweerterheide voor sociale ontwikkeling?
KindCentrum Altweerterheide is van origine katholiek, waar iedereen welkom is. Belangrijke uitgangspunten zijn: gelijkheid in verschillen, zorg voor elkaar en de wereld, geloof in de toekomst en waardering en respect. Het kindcentrum wordt gezien als een veilige oefenplaats. Samenwerking met kinderen en ouders is belangrijk. Er zijn kindgesprekken en K(ind)O(uder)L(eraar) gesprekken. De totale ontwikkeling, inclusief de sociale ontwikkeling, wordt vastgelegd in het rapportfolio. De methode Kwink wordt gebruikt voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Burgerschapsvorming is onderdeel van dit lesaanbod.
Welke registratievorm(en) gebruikt KindCentrum Altweerterheide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KindCentrum Altweerterheide gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KindCentrum Altweerterheide?
KindCentrum Altweerterheide gebruikt Kwink en diverse bronnen zoals Leefstijl en Schooltv voor sociaal-emotioneel leren.