Aloysiusschool
Sint Remigiusstraat 5
7595 AM Weerselo

Schoolweging

Schoolweging
27.24
Spreiding
5.76

De schoolweging van Aloysiusschool Weerselo is 27,24 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school behaalt een uitstekende 98,9% voor het fundamenteel niveau (landelijk: 96,4%), ver boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen, mede dankzij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 74,6% voor het streefniveau (landelijk gemiddelde: 61,1%) presteert de school ruim boven de inspectienorm (signaleringswaarde 50,1%). Dit onderstreept de effectiviteit van het beredeneerde aanbod voor cognitief sterke leerlingen, zoals beschreven in het pedagogisch beleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn gericht op theoretische doorstroom: 28,6% havo/vwo-advies (landelijk: 10,9%) en 28,6% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k/-(g)t-adviezen (23,8% vs. 5,6% regionaal), wat past bij de doelgroepgerichte begeleiding beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAloysiusschool WeerseloGemeente AmsterdamNederland
LIB179.05177.27175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? 5.1.1 Hoe houden we zicht op de ononderbroken ontwikkelingslijn van leerlingen? We houden de ontwikkeling van onze leerling in het oog door deze systematisch te volgen en vervolgens door een goede organisatie van de zorg voor de ontwikkeling van de leerling. In deze paragraaf leest u hoe dit op onze school georganiseerd is. 5.1.2 Hoe volgen we de ontwikkeling van de leerlingen? We willen dat leerlingen het beste uit zichzelf halen. Daarom is het van groot belang dat we de ontwikkeling van ons onderwijs, de groepen en vooral de leerlingen goed in beeld hebben. Hiervoor moeten we goed zicht hebben op ons onderwijs. De intern begeleider en de directie staan daarom dichtbij het primaire proces. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de frequentie waarin deze medewerkers in de klassen zijn te vinden. Om de onderwijskwaliteit van onze school goed in beeld te hebben en houden hanteren we de Onderwijsagenda. Dit is een jaarplanning waarin beschreven staat op welke momenten we in ieder geval samen naar ons onderwijs, de voortgang van de groepsplannen, de uitkomsten van de toetsen van ons leerlingvolgsysteem en de voortgang van de individuele leerlingen kijken. We hanteren voor de groepen 1 t/m 8 het leerlingvolgsysteem. In de groepen 1 en 2 werken we met de ontwikkelingslijnen van 'KIJK' van het observatie/registratiesysteem 'KIJK'. Voor de groepen 3 tot en met 8 nemen we Cito toetsen (vaardigheidstoetsen) af van rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Daarnaast nemen we bij de groepen 3 tot en met 8 methodetoetsen (beheersingstoetsen) af. We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en volgsysteem Parnassys. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt, bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken een ondersteuningsoverzicht. In deze overzichten wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen. Als onderdeel van de Onderwijsagenda wordt in de Centrale schoolbespreking, twee keer per jaar met het hele schoolteam, naar de cognitieve opbrengsten gekeken. Deze twee bijeenkomsten zijn de schakel tussen ons systeem van leerlingenzorg en het systeem voor kwaliteitszorg. We bepalen mogelijke verbeterplannen mede op basis van deze bijeenkomst. 5.1.3 Hoe is onze leerlingenzorg ingericht? Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten een passend onderwijsaanbod krijgen. Per 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs ingevoerd. Dat betekent dat het samenwerkingsverband waaronder wij vallen de zorgplicht heeft om elk kind een passende onderwijsplek te bieden. Leerlingenzorg is de hulp die gegeven wordt aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Het kan te maken hebben met leer- of sociale problemen of juist de behoefte aan extra uitdaging. Op onze school is een intern begeleider verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De leerkracht signaleert vroegtijdig welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben en probeert aan te sluiten bij deze zorg. Deze zorg wordt in samenwerking met de intern begeleider in kaart gebracht. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het zoeken naar de juiste ondersteuning. 5.1.4 Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Soms vraagt de ontwikkeling van leerlingen om een ander aanbod dan het niveau van het aanbod van de leerlingen in de leeftijdsgroep. Onze school zorgt dan voor onderwijsaanbod passend bij de ontwikkeling van deze leerling en beschrijft dit in een specifiek plan voor deze leerling, het zogenaamde ontwikkelingsperspectief. Dit plan wordt met ouders besproken. Ook wordt dit plan regelmatig geëvalueerd om zo ook goede zorg te dragen voor de ononderbroken ontwikkelingslijn voor deze leerlingen. Het kan ook zijn dat een leerling om andere redenen om specifieke ondersteuning voor zijn of haar ontwikkeling vraagt. KONOT-scholen kunnen voor de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een beroep doen op de ondersteuning vanuit Samenwerkingsverband (SWV) 23.02 (www.swv2302.nl, telefoonnummer: 085-0471102). Binnen dit samenwerkingsverband is deze ondersteuning decentraal geregeld in drie deelregio’s. De KONOT-scholen behoren tot deelregio Noordoost Twente. In deze deelregio wordt de extra ondersteuning georganiseerd en gecoördineerd vanuit het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) in Oldenzaal: Onderwijs Ondersteuningscentrum Lariksstraat 11, 7572 DE Oldenzaal, www.ooc-notwente.nl.Telefoonnummer: 0541-627010 De scholen binnen SWV 23.02 hebben samen afgesproken welke passende ondersteuning ze minimaal kunnen bieden. Deze ondersteuning is beschreven in het Basisondersteuningsprofiel, te vinden op de volgende website: https://www.swv 2302.nl/ Naast de binnen SWV 23.02 afgesproken basisondersteuning kan onze school extra begeleiding bieden op verschillende gebieden. Onze school heeft deze extra begeleiding beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Dit ondersteuningsprofiel is te vinden onder de volgende link: https://www.alows.nl/ons-onderwijs/schoolondersteuningsprofiel/

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (50%) presteert onder advies, terwijl landelijk dit slechts 11,8% is. Dit vraagt om nadere analyse, mogelijk gerelateerd aan de brede adviesrange. Positief is het lage percentage (5,6%) dat boven advies presteert, wat duidt op realistische advisering. De school geeft aan intensief te monitoren via doorlopende leerlijnen.

Sociale ontwikkeling

De Aloysiusschool wil kinderen een veilige plek bieden om vandaar uit optimaal te kunnen ontwikkelen. Ons schoolgebouw biedt een veilige basis waarbinnen we als school een veilig klimaat kunnen creëren. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen en verantwoordelijkheid geven. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. LEES MINDER

veiligheid

respect

eigenaarschap

Wat is de werkwijze van de Aloysiusschool voor sociale ontwikkeling?

De Aloysiusschool werkt met het gedachtengoed van Covey, 'The leader in me'. Sinds het schooljaar 2019-2020 wordt 'The leader in me' geïmplementeerd, een schoolbreed framework gebaseerd op de zeven gewoonten van effectief persoonlijk leiderschap van dr. S. Covey. De school ontwikkelt zich hier de komende jaren verder in. Dit proces geeft een gemeenschappelijke taal en de kinderen ontwikkelen vaardigheden die nodig zijn in de 21e eeuw: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, creativiteit, samenwerken en andere sociale vaardigheden. De beleving en het welbevinden van de leerlingen wordt in de gaten gehouden door dagelijks contact, kindgesprekken en het meetinstrument KiVa (vanaf groep 3). De vragenlijst van KiVa gaat over sociaal welbevinden, sociale veiligheid, pesten en vriendschapsrelaties. De resultaten worden met de leerlingen besproken. Minstens één keer per schoolplanperiode wordt een uitgebreid tevredenheidsonderzoek onder alle leerlingen, ouders en medewerkers afgenomen. Signalen uit de onderzoeken worden opgenomen in de verbeterplannen.

Welke registratievormen gebruikt de Aloysiusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Aloysiusschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en KIVA.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Aloysiusschool?

De Aloysiusschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, The Leader in me en Groei in de groep.