WSKO Basisschool De Hofvilla
Dr Schaepmanstraat 2
2291 SX Wateringen

Schoolweging

Schoolweging
28.43
Spreiding
6.57

De schoolweging van De Hofvilla is 28,43 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,06% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,37%). Dit overstijgt ruimschoots de inspectienorm van 85% en benadrukt de effectieve basisondersteuning. De score is consistent over alle jaarlagen, met name sterk in taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Deze score ligt echter 3,5 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (60,51%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,43). De school zet in op maatwerk, zoals blijkt uit het 'ontwikkelingsgericht leren'-beleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 18,9% vwo (vs. 18,6% regio) en 12,2% havo/vwo. Opvallend is het hogere aandeel vmbo-(g)t/HAVO-adviezen (12,2% vs. 10,3% regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (landelijk 1,01%), wat aansluit bij het cognitieve profiel van de school. De brede adviesrange reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HofvillaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de tussenresultaten gemeten middels DIA en meerdere malen per jaar worden methodetoetsen afgenomen. Van elke leerling wordt vastgelegd in hoeverre de leerling ontwikkeling heeft doorgemaakt. Dit gebeurt individueel, maar ook per groep en leerjaar. In de teamvergadering en op studiedagen, waarbij iedereen aanwezig is, worden de totale schoolresultaten met elkaar geanalyseerd. Hier vloeien ontwikkelpunten uit waaraan men de komende periode gaat werken. Vervolgens vindt er een evaluatie plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26% van de leerlingen presteert boven advies (iets hoger dan 25,27% landelijk), terwijl 18% onder advies uitkomt (significant boven 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. De 56% op advies benadrukt echter dat de meeste leerlingen passend worden geadviseerd, mede dankzij de LVS-toetsen en uitgebreide OKR-procedures.

Sociale ontwikkeling

Op onze school is er openheid in gedrag en gesprek. Juist omdat wij kinderen hebben met verschillende geloofsovertuigingen vinden wij het open gesprek met elkaar aangaan belangrijk, omdat je op die manier begrip en respect krijgt voor elkaars situatie waardoor het aantal conflicten minimaal is. Onze school heeft het certificaat Vreedzame School en deze methode is een goede ondersteuning bij het realiseren van bovenstaande. Een van de onderdelen uit de Vreedzame School is dat wij leerlingen opleiden tot mediator, met als doel dat zij de conflicten in en om de school zelf leren oplossen. Onze ervaring heeft geleerd dat de kinderen 90% van de conflicten zelf kunnen oplossen. LEES MINDER

Erkenning/waardering

Eigenheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van WSKO Basisschool De Hofvilla voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van WSKO Basisschool De Hofvilla zijn: Eigenheid, Vertrouwen, Vreedzaam, Groei en persoonlijke ontwikkeling, Erkenning en Waardering.

Welke registratievorm(en) gebruikt WSKO Basisschool De Hofvilla om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WSKO Basisschool De Hofvilla gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Onderbouwd Online.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WSKO Basisschool De Hofvilla?