Openbare Basisschool De Fontein
Karskamp 2
7232 BD Warnsveld

Schoolweging

Schoolweging
29.58
Spreiding
5.91

De schoolweging van De Fontein Warnsveld is 29,58 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt De Fontein ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden effectief worden aangeleerd, zelfs bij een divers leerlingenpubliek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 43,7% van de leerlingen gehaald, wat onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit hangt mogelijk samen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,58) en vraagt om gerichte interventies.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 27,6% havo en 13,8% vwo (samen 41,4%), tegenover 34,7% gemiddeld bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd valt het praktijkonderwijsadvies op met 3,5% (vergelijkingsgemiddelde: 1,0%), wat past bij de bredere onderwijsvisie van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Fontein WarnsveldGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het onderwijsproces bewaken we o.a. door eens per 4 jaar een uitgebreid. kwaliteitsonderzoek te houden onder directie, team, kinderen en ouders. Eenmaal per 2 jaar wordt een beperkte vragenlijst uitgezet als tussenevaluatie. Ook evalueren we tweemaal per jaar met het team de resultaten van het leerlingvolgsysteem. Indien daar aanleiding toe is, wordt op grond van de resultaten een verbeterplan gemaakt. Dat kan per kind (een aangepast programma), maar ook per groep (een groepsplan) of eventueel voor de hele school (bijvoorbeeld het invoeren van een modernere methode). Het productresultaat meten we door analyse van de uitkomsten van de eindtoets van Route8 voor groep 8. De resultaten voldoen aan de minimumeisen van de inspectie of liggen daarboven. De toets is voor school ook een meetpunt voor de kwaliteit van ons onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,5% van de oud-leerlingen presteert onder het schooladvies, wat boven het landelijk gemiddelde van 11,8% ligt. Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Desalniettemin presteert 62,9% op adviesniveau, wat aansluit bij het zorgvuldige plaatsingsbeleid dat de school beschrijft.

Sociale ontwikkeling

De Kanjertraining en T4L sluiten goed op elkaar aan. Hierdoor hebben de leerlingen altijd handvatten om beter samen te werken, onenigheden op te lossen, voor zichzelf op te komen en elkaar te helpen.

Veiligheid

Sociaal

Samen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Fontein voor sociale ontwikkeling?

De Kanjertraining voorziet in een leerlingvolgsysteem dat 2 keer per jaar wordt ingevuld en geanalyseerd. Alle leerkrachten zijn, of worden opgeleid tot Kanjertrainers.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Fontein gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Fontein?

Openbare Basisschool De Fontein maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.