Chr Basisschool Arcade
Het Horseler 1
7232 GA Warnsveld

Schoolweging

Schoolweging
27.71
Spreiding
5.48

De schoolweging van Arcade Warnsveld is 27,71 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenaanpak, ondanks dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50.1%. Dit overtreft het regionaal gemiddelde (61.1%) licht, opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27.71).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 57.5% havo/vwo-advies (27.5% havo, 15% vwo, 15% gecombineerd) versus 42.5% vmbo-advies. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t (20%) in vergelijking met regionale peers (16.5%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 1.01% (vergelijkbaar met regio). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief grote spreiding in schoolweging (5.48).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsArcade WarnsveldGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 3 t/m 8 worden twee maal per jaar de Cito toetsen 'leerling in beeld' afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 wordt bij alle vakken ieder blok afgesloten met een methode gebonden toets. De gegevens van de methode gebonden toetsen worden gebruikt om in beeld te brengen welke ondersteuningsbehoeften er nog zijn en hoe deze in de komende periode een plek kunnen krijgen. De Cito toetsen worden zowel op leerling-, leerkracht-, groeps-, als schoolniveau geanalyseerd. Deze analyses worden in een groepsbespreking door de leerkracht en kwaliteitscoördinator besproken en omgezet in nieuwe doelen en acties. Deze analyses en de trendanalyses worden ook besproken met de directie. Hieruit volgen afspraken op schoolniveau. Ouders en kinderen hebben ten alle tijden inzage in de toets-gegevens van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling zit onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 83.3% zit op adviesniveau, wat aantoont dat de school realistische adviezen geeft. De 16.67% die boven advies presteert, benadrukt kwaliteit van doorstroombegeleiding - congruent met de gedetailleerde adviseringstrajecten beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wij willen als school een veilige plek zijn voor de leerlingen waar zij zich kunnen ontwikkelen op cognitief en sociaal gebied. Wij gebruiken hiervoor de Kanjertraining. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Leerkrachten, directie, ouders en kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Wij geven kinderen mee dat iedereen erbij hoort en dat je trots mag zijn op wie je bent en wat je kunt. We leren ze: · dat eenieder zijn of haar verantwoordelijkheid neemt om hier actief vorm aan te geven; · dat het is een bewuste keus is om hierin te participeren; · dat je altijd een eigen keuze kunt maken; · hoe je dit zichtbaar kunnen maken in attitude en handelen. De focus ligt op: · de veiligheid en de betrokkenheid bij anderen; · de aandacht en zorg voor de omgeving. We ondersteunen kinderen bij de ontwikkeling van hun eigen identiteit en uniciteit, zodat ze een beeld vormen van: Wie ben ik? Wat kan ik? Wie wil ik zijn? De focus ligt op: · het bepalen van een doelgerichte inspanning en attitude, het leren een onderzoekende houding te hebben en te reflecteren. Twee keer per jaar wordt het sociogram van Kanvas ingevuld door de leerlingen van groep 3 t/m 8. De leerlingen van de groepen 6 tot en met 8 vullen de leerlingtevredenheid van Vensters in. LEES MINDER

Vertrouwen

Aandacht voor elkaar

Respect

Wat is de werkwijze van Chr Basisschool Arcade voor sociale ontwikkeling?

Chr Basisschool Arcade werkt met de Kanjertraining om onderling vertrouwen in groepen te bevorderen, wat de basis vormt voor rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Leerkrachten, directie, ouders en kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. De school geeft kinderen mee dat iedereen erbij hoort en trots mag zijn op wie ze zijn en wat ze kunnen. Daarnaast wordt de methode Trefwoord gebruikt voor godsdienst/levensbeschouwelijke lessen, waarbij verhalen uit de Bijbel en de joods-christelijke traditie als inspiratiebron dienen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Chr Basisschool Arcade om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Chr Basisschool Arcade gebruikt Kanvas en de Monitoring sociale vragenlijst van Venster om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Chr Basisschool Arcade?

Chr Basisschool Arcade gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.