Kindcentrum de Hoge Ven - De Doorbraak
Doorbraak 24
1749 AM Warmenhuizen

Schoolweging

Schoolweging
28.24
Spreiding
5.9

De schoolweging van De Hoge Ven - De Doorbraak is 28,24 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.93% scoort de school ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit resultaat overstijgt zelfs het landelijk gemiddelde (96.45%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60.92% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (61.13%). Dit is significant boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50.1%. De school combineert hierbij aandacht voor basisvaardigheden met uitdagend onderwijs voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesplijtend beeld: 34.21% theoretische richtingen (havo/vwo en vwo) vs 15.79% praktijkgerichte vmbo-adviezen. Opvallend is het hoge percentage combinatie-adviezen (31.58%), wat past bij de brede leerlingenpopulatie. De school geeft 2.63% praktijkonderwijsadviezen, iets boven het regionale gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hoge Ven - De DoorbraakGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van onze leerlingen t.a.v. het landelijk gemiddelde wordt m.b.v. het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) gevolgd. Twee keer per jaar worden vanaf groep 3 deze onafhankelijke toetsen afgenomen. Het LVS geeft ons inzicht in hoofd, de cognitieve ontwikkeling van een kind, de groep en de school. Daarnaast geeft het inzicht in hart en handen. Zodat wij ons handelen hier zo goed mogelijk op kunnen aanpassen. De tussenresultaten worden besproken tijdens de ouder(kind)gesprekken, waarbij het rapportfolio ook wordt besproken. De ontwikkeling van de kinderen van de groepen 1 t/m 2 word 2 x per jaar geregistreerd in Kijk!.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14.29% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Desondanks scoort 21.43% boven advies, wat de effectiviteit van de advisering onderstreept. De school hanteert een zorgvuldige procedure met drie adviesmomenten en betrekt hierbij zowel groep 7- als 8-leerkrachten.

Sociale ontwikkeling

De Hoge Ven staat voor erkenning en waardering voor jezelf en de ander waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan. Op de Hoge Ven heerst een veilig klimaat en hebben wij duidelijke regels en afspraken. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen.

Veilig & structuur

Erkenning & waardering

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Hoge Ven - De Doorbraak voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum de Hoge Ven - De Doorbraak werkt met Kwink (methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming). Met behulp van Kwink leren de kinderen belangrijke lessen voor het leven, kindcentrumbreed. Vanuit de monitor sociale veiligheid (Kindbegrip) voeren de medewerkers gesprekken met kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Hoge Ven - De Doorbraak om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Hoge Ven - De Doorbraak gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Hoge Ven - De Doorbraak?

Kindcentrum de Hoge Ven - De Doorbraak gebruikt Kwink en Rots en Water als methodes voor sociaal-emotioneel leren.