
Schoolweging
De schoolweging van Margrietschool Wageningen is 26,41 , met een spreiding van 7,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,4% van de leerlingen die het fundamenteel niveau halen, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de effectiviteit van de gehanteerde taal- en rekenmethodieken, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,41) hogere ambities waarmaakt, mede door het geïntensiveerde zorgsysteem en ontwikkelgerichte aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 21,7% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 17,4% havo/vwo-combinaties. Opvallend is de minimale doorstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal), wat aansluit bij het beleid voor 'doorlopende leerlijnen' in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Margrietschool Wageningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 302.26 | 302.26 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De voortgang van leerlingen wordt nauwkeurig gevolgd. Daartoe worden enkele keren per jaar toetsen afgenomen die niet bij onze reken- en taalmethodes horen, de zgn. methode-onafhankelijke toetsen. Het CITO ontwikkelt deze toetsen, en samen vormen die ons leerlingvolgsysteem. Zo worden twee keer per jaar, in januari en juni, de CITO-rekentoetsen afgenomen voor leerlingen vanaf groep 3. De school heeft een toetskalender opgesteld waarin aangegeven wordt op welk moment in welke groep welke toets moet worden afgenomen. Wanneer het CITO een toets vernieuwt schaffen wij de meest actuele versie aan om onze informatie up to date te houden. En op grond van deze toetsresultaten wordt het groepsplan opgesteld. Het leerlingvolgsysteem geeft ons informatie over de ontwikkeling van een kind, over het niveau van een bepaalde groep, en over het niveau door de jaren heen. We maken van die resultaten een analyse, die doorgesproken wordt met de directeur, de intern begeleider en elke leerkracht. Deze resultaatanalyse gaat ook naar het bestuur van de stichting Trivium en de onderwijsinspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het basisschooladvies (0% vs. 11,8% landelijk). 36% van de leerlingen stroomt zelfs door naar een hoger niveau dan geadviseerd, wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Deze cijfers ondersteunen de in de schoolgids beschreven aanpak van driefasenadvies en individuele ontwikkeldoelen.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat het kind zich ontplooit naar hoofd, hart en handen. Het gaat dan om kennis, relaties en vaardigheden. Bij relaties gaat het om omgaan met jezelf en een ander. Een kind leert thuis en op school om met zichzelf en anderen om te gaan. Goede relaties dragen zeker bij aan een gelukkig mens zijn. Om je sociaal competent te kunnen gedragen heb je kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig. LEES MINDER
besef van / omgaan met jezelf
besef van / omgaan met anderen
juiste keuzes maken
Wat is de werkwijze van de Margrietschool voor Christelijk Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
De Margrietschool voor Christelijk Basisonderwijs gebruikt Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink richt zich op preventie en de kracht van een veilige groep. De school beschikt ook over een Leerlingvolgsysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling (Zien!), waarin leerkrachten en leerlingen aangeven hoe ze de groep ervaren. De sociaal emotionele ontwikkeling komt aan bod tijdens leerlingenbesprekingen en oudergesprekken.
Welke registratievormen gebruikt de Margrietschool voor Christelijk Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Margrietschool voor Christelijk Basisonderwijs gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Margrietschool voor Christelijk Basisonderwijs?
De Margrietschool voor Christelijk Basisonderwijs gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.