De Wereld
Schaepmanstraat 161
6702 AV Wageningen

Schoolweging

Schoolweging
32.61
Spreiding
7.41

De schoolweging van De Wereld Wageningen is 32,61 , met een spreiding van 7,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit benadrukt de effectieve basisvaardighedenaanpak, ondanks de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 43,0% scoort de school onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,2% voor het streefniveau, maar ruim boven de eigen signaleringswaarde van 38,7%. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school zich richt op realistische doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 21,4% vmbo-b tegenover 14,3% havo/vwo-combinaties. Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (21,4%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Praktijkonderwijs (7,1%) ligt ruim boven regionale vergelijking (1,01%), wat past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wereld WageningenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 worden de leerlingen gevolgd door middel van het programma Bosos. Het doel van BOSOS is: komen tot een beredeneerd aanbod door gericht observeren en signaleren en opbrengsten goed in kaart brengen die specifiek zijn voor onze praktijk. Zo kunnen de leerkracht het leerstofaanbod aanpassen aan de mogelijkheden van de leerlingen en aan de mogelijkheden van de klas. Belangrijk voor ons als school is om te weten hoe onze leerlingen zich ontwikkelen, kortom: wat zijn de resultaten van elke leerling van de verschillende vakken. Het dagelijks werk van uw kind wordt bekeken en beoordeeld door de groepsleerkracht. Iedere leerkracht houdt, de gegevens van elke leerling bij. Regelmatig krijgen de leerlingen een korte schriftelijke toets om te controleren of ze de leerstof goed begrijpen. Op twee vaste momenten in het jaar worden de leerlingen uitgebreider getoetst. Hiervoor wordt het CITO Leerling in Beeld (LIB) en in groep 7 de ADIT afgenomen. Aan de hand van de resultaten is te bepalen in hoeverre de leerling achterblijft en extra zorg nodig heeft. Toetsgegevens worden vastgelegd in het leerling-dossier, besproken met de intern begeleider en waar nodig wordt actie ondernomen door de groepsleerkracht en/of de intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 6,7% zit onder advies – een derde van het nationale percentage. Dit reflecteert een nauwkeurig adviesproces, mogelijk mede dankzij de kleinschaligheid (147 leerlingen).