De Tarthorst
Tarthorst 4
6708 JA Wageningen

Schoolweging

Schoolweging
35.56
Spreiding
6.26

De schoolweging van De Tarthorst is 35,56 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,3% scoren de leerlingen ruimschoots boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen aan het einde van groep 8 de basisvaardigheden beheersen, met een voorsprong van 3,3% op het vergelijkingsgemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 62,2% ruim boven de signaleringswaarde van 34,3% voor het streefniveau. Dit geeft aan dat een meerderheid van de leerlingen de gevraagde vaardigheden voor taal en rekenen op hoog niveau beheerst, wat 27,7% hoger is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een breed spectrum: 23,8% vmbo-b tegenover 9,5% vwo. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (14,3%), wat wijst op maatwerk bij complexere onderwijsbehoeften. Vergeleken met regio (18,6% vwo) blinkt de school minder uit in hoge adviezen, maar scoort ze wel hoger op praktijkgericht onderwijs (4,8% onbekend vs. 2,1% regionaal).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TarthorstGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing: In groep 1 en 2 worden de leerlingen een twee keer per jaar getoetst, volgens het Cito-leerlingenvolgsysteem, op het gebied van taal en rekenen. Daarnaast worden twee maal per jaar de observatielijsten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling ingevuld. Aan het eind van groep 1 starten we met het invullen van de formulieren van het Protocol Leesproblemen en Dyslexie, omdat we het van belang vinden om eventuele leesproblemen zo vroeg mogelijk te signaleren. Vanaf hun 5e verjaardag krijgen de leerlingen een rapport. Het rapport is gebaseerd op observaties, de Cito-toetsen, en vanaf groep 3 de toetsen van de methoden. Natuurlijk spelen ook de diverse andere aspecten in de ontwikkeling van de leerling een rol. Omdat we de Cito-toetsen vanaf het begin in groep 1 tot en met groep 8 afnemen, krijgen we een goed beeld van de ontwikkelingen van de leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan. Na de toetsing volgt, voor die leerlingen waar dat voor nodig is, diagnostisering, leerling- en/of groepsbespreking, aanpassing in de groepsplannen, het schrijven van een individueel plan. De leerkracht en de Intern begeleider werken hier nauw samen. Leerlingen- en groepsbespreking: Leerlingenbesprekingen zijn bijeenkomsten van de leerkrachten onder leiding van de Intern Begeleider. Er worden afspraken gemaakt over wat de leerling nodig heeft aan verdere begeleiding. In sommige gevallen is het wenselijk om de leer¬ling te bespreken in het Ondersteuningsteam van het Samenwerkingsverband of om een externe deskundige in te schakelen. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Tweemaal per jaar vindt er ook een groepsbespreking plaats met de Intern begeleider en de groepsleerkracht. Bij de overdracht van de ene leer¬kracht naar een andere, zoals bij de start van een nieuw schooljaar, worden alle leerlingen besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,8% van de leerlingen presteert boven advies, exact gelijk aan het landelijk percentage. Echter, 15,8% zit ook onder advies – 4% hoger dan landelijk. Dit weerspiegelt mogelijk de uitdagingen van een complexe leerlingenpopulatie. De 68,4% die op advies presteert, laat zien dat het basisadvies overwegend passend is.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen vullen structureel vragenlijsten in om hun gevoel van veiligheid te meten. Om de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen goed te laten verlopen, besteden we hier veel aandacht aan binnen ons onderwijs. De methode die we hiervoor gebruiken is “Vreedzaam”. Aan het begin van het schooljaar is het programma gericht op positieve groepsvorming, maar ook gedurende de rest van het schooljaar worden er activiteiten gedaan rond dit thema. De leerlingen krijgen inspraak in zaken die hen bezighouden. Er wordt professioneel omgegaan met inspraak van leerlingen middels de leerlingenraad. LEES MINDER

Open communicatie

Positief omgaan met elkaar

Samenwerken

Wat is de werkwijze van De Tarthorst voor sociale ontwikkeling?

De Tarthorst begeleidt leerlingen naar volledige deelname aan de maatschappij als zelfstandige burgers met verantwoordelijkheidsbesef. Leerlingen worden gezien door hun leerkracht en leren samenwerken. De school gebruikt het programma 'Vreedzaam', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school worden beschouwd als een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord, gezien en verantwoordelijk voelen, samen beslissingen nemen en conflicten oplossen. De lessen zijn verdeeld over 6 blokken: We horen bij elkaar (groepsvorming), We lossen zelf conflicten op (conflicthantering), We hebben oor voor elkaar (communicatie), We hebben hart voor elkaar (gevoelens), We dragen allemaal een steentje bij (verantwoordelijkheid), We zijn allemaal anders (diversiteit).

Welke registratievorm(en) gebruikt De Tarthorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Tarthorst gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en vragenlijsten binnen WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tarthorst?

De Tarthorst gebruikt Taakspel en de Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.