Basisschool Dick Bruna School

Het team van Basisschool Dick Bruna School in Waddinxveen

Current section: team
Parklaan 3
2742 Waddinxveen

Zie hier hoe het team van Basisschool Dick Bruna School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Dick Bruna School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Dick Bruna School bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Dick Bruna School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Dick Bruna School zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.5%)
Man (9.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Dick Bruna School. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (35.7%)
35-45 jaar (19%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Dick Bruna School werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81%)
Direct ondersteunend personeel (11.9%)
Indirect ondersteunend personeel (2.4%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Dick Bruna School gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Ondersteuning: Onze Aanpak bij Leerkrachtvervanging

Bij de Dick Bruna School streven we naar een continue en hoogwaardige leerervaring voor elke leerling. Soms kan een leerkracht onverwacht afwezig zijn wegens ziekte, studie of ander verlof. In zulke situaties zorgen wij voor een vlekkeloze overname van de onderwijstaken. Onze prioriteit is de continuïteit van het onderwijs. Daarom hanteren we een gestructureerd vervangingsbeleid om de impact op de lesroosters en de leerlingen te minimaliseren. Dit beleid waarborgt dat uw kind altijd in een vertrouwde en educatieve omgeving kan blijven leren. Wij zetten ons volledig in om binnen onze eigen gelederen geschikte vervangers te vinden. Wanneer interne oplossingen niet beschikbaar zijn, schakelen we onze professionele invalpool in. Deze pool bestaat uit ervaren onderwijsprofessionals die direct inzetbaar zijn. Indien onze eigen pool onverhoopt geen geschikte krachten kan leveren, moeten we soms creatieve oplossingen zoeken. In zeldzame gevallen kan dit betekenen dat leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere groepen. Dit is een laatste redmiddel waar we zorgvuldig mee omgaan, omdat we het belang van een vaste groepssamenstelling onderschrijven. In uitzonderlijke noodsituaties, die gelukkig uiterst sporadisch voorkomen, kunnen we ouders vragen om hun kind een extra dag thuis te houden. Dit gebeurt alleen na zorgvuldige afweging en met het doel de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. De Dick Bruna School zoekt altijd naar de meest stabiele en effectieve oplossing voor leerlingen en leerkrachten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen zijn gegroepeerd op basis van leeftijd. Dit wordt het leerstofjaarklassensysteem genoemd. Onze school bestaat uit 29 groepen waarvan tien gemengde kleutergroepen (1-2).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Dick Bruna School

6

Sterke Taal- en Rekenkundevaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexiecoach
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Expert meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde begeleiding voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en rekenen. Een toegewijde dyslexiespecialist kan leerlingen helpen met gerichte training om hun lees- en spellingvaardigheden te verbeteren. Onze intern begeleiders werken nauw samen met leerkrachten om lesprogramma's aan te passen aan individuele leerbehoeften, zodat elke leerling optimaal kan presteren. Daarnaast coördineert onze expert voor meer- en hoogbegaafdheid een uitdagend verrijkingsaanbod en biedt ondersteuning aan leerlingen met speciale leerbehoeften, in samenwerking met de intern begeleiders.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Expert meer- en hoogbegaafdheid
Kindercoach

Toelichting van de school:

Wij hechten veel belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze kindercoach focust op het versterken van zelfvertrouwen en helpt leerlingen hun eigen kwaliteiten te ontdekken, waardoor uitdagingen vaak als minder groot worden ervaren. De kindercoach begeleidt leerlingen om zelfkennis te ontwikkelen, waarbij de nadruk ligt op het omzetten van 'problemen' naar persoonlijke groei en veerkracht. Onze intern begeleider, gespecialiseerd in meer- en hoogbegaafdheid, biedt ook ondersteuning bij sociaal-emotionele vraagstukken die specifiek verband houden met hoogbegaafdheid, om een gebalanceerde ontwikkeling te waarborgen.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Expert meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, beschikt onze school over een gespecialiseerd team. Eén van onze intern begeleiders is tevens een ervaren orthopedagoog. Intern kijken we zorgvuldig welke specialist de leerkracht het beste kan ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve strategieën voor elke leerling. Wij zetten expertise in om leerlingen te helpen hun schoolwerk en leerproces te optimaliseren, met aandacht voor individuele behoeften en leerstijlen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel bieden wij geen gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling aan binnen ons interne team. Wij verwijzen hiervoor graag naar externe partners.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen rondom medische zorg en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe professionals om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein onderbouw
Leerplein middenbouw
Leerplein bovenbouw

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Dick Bruna School

Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning voor Toekomstige Lesprogramma's

Het toegewijde team van Basisschool Dick Bruna School investeert voortdurend in professionele ontwikkeling. Wij vergroten onze kennis en vaardigheden met betrekking tot leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Door actief kennis te delen en expertise uit te wisselen binnen ons schoolbestuur, garanderen we een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden. We maken optimaal gebruik van de aanwezige specialistische kennis van collega-scholen. We blijven kritisch evalueren hoe we op maat gemaakt onderwijs kunnen bieden. Dit alles binnen de realistische kaders en mogelijkheden van een reguliere, bloeiende basisschool.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Strategisch Schoolplan Dick Bruna School

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

De Dick Bruna School zet zich in voor modern, toekomstgericht onderwijs binnen een gestructureerde en veilige leeromgeving. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen optimaal leren wanneer zij zich geborgen voelen en met enthousiasme naar school gaan. Onderwijs evolueert continu, beïnvloed door veranderende maatschappelijke normen en waarden. Leren, zowel voor kinderen als volwassenen, is gericht op aanpassing aan nieuwe omstandigheden, gedragsverandering en organisatorische vernieuwing. Dit vereist een proactieve houding van onze school. Wij streven ernaar een lerende organisatie te zijn. Dit betekent dat we, vanuit onze visie op kinderen en onderwijs, voortdurend leren en gezamenlijk ons onderwijsaanbod optimaliseren. Onze kwaliteitszorg is hier volledig op afgestemd. Schoolplan 2025-2030 Het schoolplan voor de periode 2025-2030 is opgesteld met waardevolle input van ons team, ouders, leerlingen en evaluaties van voorgaande plannen. Onze kernwaarden – Ontwikkeling, Veiligheid en Eigenaarschap – vormen hierbij de leidraad. In onze jaarplannen vertalen we deze ambities naar concrete doelstellingen, waarmee we stapsgewijs de realisatie van ons schoolplan nastreven. Jaarplan Ontwikkeling Jaarlijks evalueren we kritisch ons onderwijs en stellen we specifieke doelen voor het komende schooljaar vast. Voor het optimaliseren van ons onderwijs maken we gebruik van diverse evaluatie-instrumenten: - Trendanalyses van leerresultaten - Jaarlijkse oudertevredenheidsenquêtes - Medewerkerstevredenheidsonderzoeken - Leerlingtevredenheidsonderzoeken De inzichten uit deze analyses vormen de basis voor ons jaarplan. De jaarplannen dicteren de inhoudelijke agenda voor zowel het team als de directie. Teamleden werken continu binnen hun vakgebieden aan de verbetering van ons onderwijs. Strategische Thema's 2025-2030: Centraal staan de volgende thema's: - Zorgdragen dat alle leerlingen de school verlaten met minimaal een taalniveau van 1F, en leerlingen die doorstromen naar VMBO-T/HAVO of hoger een niveau van 1S/2F behalen. - De ontwikkeling van leerlingen breder en persoonlijker inzichtelijk maken middels een vernieuwd rapportagesysteem. - De selectie en implementatie van een nieuwe, innovatieve taalmethode. - Versterking van thematisch en projectmatig werken. - Investeren in de digitale vaardigheden en ICT-kennis van zowel leerlingen als docenten, met nadruk op digitale geletterdheid en innovatie. - Effectieve implementatie van 'De Vreedzame School' voor een versterkte focus op burgerschapsonderwijs. - Een volledig opererende leerlingenraad met een actieve stem in de leeromgeving. - Actievere betrokkenheid van ouders bij de school en de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen. - Stimuleren van talentontwikkeling, zodat elke leerling zijn of haar talenten kan ontdekken en benutten. - Naast academische prestaties, meer aandacht besteden aan de brede persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, met nadruk op groei, motivatie en welbevinden.

Hoe monitort de Dick Bruna School de voortgang van haar onderwijsdoelen?

Op de Dick Bruna School hanteren we een opbrengst- en handelingsgerichte aanpak. Deze systematische cyclus stelt ons in staat om bewust en cyclisch te werken aan continue verbetering van zowel leerresultaten als sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor het optimaliseren van ons onderwijs maken we gebruik van diverse evaluatie-instrumenten: - Trendanalyses van leerresultaten - Jaarlijkse oudertevredenheidsenquêtes - Medewerkerstevredenheidsonderzoeken - Leerlingtevredenheidsonderzoeken Ontwikkelingen worden effectief aangestuurd door gespecialiseerde leerteams, elk onder leiding van een kartrekker. Vijf keer per jaar komen alle kartrekkers samen met de directie voor een kartrekkersdag. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we de voortgang nauwgezet: Lopen we op schema? Welke observaties doen we binnen de school? Moeten onze plannen bijgesteld worden? Deze tussentijdse evaluaties zorgen ervoor dat we continu op koers blijven richting onze gestelde doelen.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Dick Bruna

Toelichting van de school

Basisschool Dick Bruna School biedt een naadloze overgang voor jonge kinderen met een hechte samenwerking tussen onze school en Kindcentrum Park Triangel. Wij zorgen voor een 'warme overdracht' waarbij alle kinderen die van de peuterspeelzaal naar onze basisschool komen, persoonlijk worden besproken. Dit garandeert een soepele start en een warme ontvangst voor elke leerling. Ontdek hoe wij de educatieve reis van uw kind vanaf de vroege jaren optimaliseren.

Veelgestelde vragen

Welke Extra Onderwijsactiviteiten Bieden Wij voor Peuters en Kleuters?

Ja, Basisschool Dick Bruna School onderscheidt zich met een rijk aanbod speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit programma is gericht op het stimuleren van de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei bij jonge kinderen. Door vroegtijdige stimulatie leggen we een sterke basis voor toekomstig schoolsucces.

Ja, Basisschool Dick Bruna School onderscheidt zich met een rijk aanbod speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit programma is gericht op het stimuleren van de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei bij jonge kinderen. Door vroegtijdige stimulatie leggen we een sterke basis voor toekomstig schoolsucces.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en Peuteropvang: Ontwikkeling vanaf de start

Met Welke Partners Werken Wij Samen voor het Jonge Kind Programma?

Voor ons programma gericht op jonge kinderen onderhouden wij een waardevolle samenwerking met Kindcentrum Park Triangel. Deze samenwerking zorgt voor een integrale aanpak, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat, van de peuteropvang tot aan de basisschool. Met deze partnerschappen waarborgen we een consistente en stimulerende leeromgeving.

Voor ons programma gericht op jonge kinderen onderhouden wij een waardevolle samenwerking met Kindcentrum Park Triangel. Deze samenwerking zorgt voor een integrale aanpak, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat, van de peuteropvang tot aan de basisschool. Met deze partnerschappen waarborgen we een consistente en stimulerende leeromgeving.

Team | Basisschool Dick Bruna School in Waddinxveen | [2025] Schoolregister