
Schoolweging
De schoolweging van Marke-School is 28,46 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 90.9% ruim gehaald (boven de inspectienorm van 85%), maar ligt iets onder het regionale gemiddelde (96.4%). De basiskwalificaties worden dus gewaarborgd, maar er is beperkte marge voor fluctuaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Evenredige adviesverdeling over vmbo tot vwo (elk ≈16.67%), met opvallend géén praktijkonderwijs-adviezen. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar praktijkonderwijs gemiddeld 1.01% scoort. De school lijkt hiermee een sterk academische focus te hanteren, waarbij alle leerlingen een doorstroomadvies krijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Marke-School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen maken we in groep 1 en 2 gebruik van de nieuwe leerlijnen van ParnasSys. In de groepen 3 t/m 8 van methode gebonden toetsen. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van de leerlingen, in de groepen 3 t/m 8, m.b.v. het Cito-systeem Leerling in Beeld. De resultaten worden geanalyseerd, ingevoerd in het leerlingvolgysteem ParnasSys en besproken in het team. Op basis daarvan worden er evt. aanpassingen in de aanpak en/of het aanbod gedaan. Op het gebied van begaafdheid maken we gebruik van SiDi PO. Op sociaal en emotioneel gebied volgen we de leerlingen m.b.v. KanVAS. Gedurende het schooljaar vinden er groeps- en leerlingbesprekingen plaats. Zowel op didactisch als op sociaal emotioneel gebied. Ouders worden tijdens rapportgesprekken en zo nodig gedurende tussentijdse voortgangsgesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten en de voortgang in de ontwikkeling van hun kind. Indien nodig vindt er een gesprek met een ondersteuningsteam plaats met experts (van buitenaf). In leerjaar 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies voor hun kind t.a.v. het voortgezet onderwijs. Om ervoor zorg te dragen dat onze leerlingen de gewenste resultaten halen richten we ons, zoals beschreven in ons schooljaarplan, doorlopend op de ontwikkeling van ons onderwijs. We maken in onze aanpak en aanbod onderscheid in ondersteuningsniveaus. Dit staat beschreven in onze borgingsdocumenten.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel concrete doorstroomdata ontbreekt, suggereert het volledig ontbreken van praktijkadviezen en lage schoolweging dat adviezen zorgvuldig aansluiten bij mogelijkheden. De focus op doorlopende ontwikkelingslijnen (vermeld in schoolbeleid) ondersteunt een realistische advisering.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen vaardigheden, die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale vaardigheden dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, een meer pestvrije leeromgeving, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Het welbevinden van onze leerlingen op school, de sfeer in de klas en in de school vinden wij als team heel erg belangrijk. Om een positieve bijdrage te leveren aan het pedagogisch klimaat en de sociaal- emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken we gebruik van de methodiek van het Kanjerinstituut. De Markeschool is een Kanjerschool. Jaarlijks wordt de bijbehorende werkwijze weer opgefrist. De Kanjertraining heeft als doel dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. De pijlers waarop de Kanjertraining is gebouwd, zijn: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee We vinden het heel belangrijk dat ieder kind zich veilig en thuis voelt op onze school. Pas dan kan het zich goed ontwikkelen. Als school nemen we het pesten serieus, omdat ieder kind recht heeft op veiligheid. Ook ouders/verzorgers hebben recht op de veiligheid van hun kind. Pesten komt helaas overal en altijd voor. Wanneer een kind last heeft van pestgedrag lossen we het pestprobleem samen op; de pester, de gepeste, de ouders/verzorgers, de groep en de leerkrachten worden erbij betrokken. Bij vermeend pestgedrag verwachten we dat de ouders/verzorgers de leerkracht hierover inlichten. De leerkracht onderzoekt het probleem en gaat met alle betrokken partijen het pesten aanpakken. Hierbij worden de stappen gehanteerd die staan beschreven in het anti-pestprotocol. Hierbij hanteren wij het vastgestelde Kanjer beleidsplan en het anti- pestprotocol. Conflicten tussen kinderen onderling of tussen kind en leerkracht proberen we te vermijden. Indien er toch sprake is geweest van een conflict, dan stelt de leerkracht de ouders/verzorgers hiervan op de hoogte. Indien deze informatie alleen niet voldoende is, dan kan er een gesprek volgen met ouders/verzorgers en/of het kind. Samen worden er afspraken gemaakt en deze afspraken worden ook vastgelegd. Als het gaat om duidelijk grensoverschrijdend gedrag bij herhaling, dan kan de directie de ouders/verzorgers verzoeken om hun kind op te halen van school. Herhaalt dergelijk gedrag zich, dan kan de school overgaan tot schorsing (zie elders in deze schoolgids). LEES MINDER
Samen
Vertrouwen
Plezier
Wat is de werkwijze van Marke-School voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen op de Marke-School wordt gevolgd met het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KANVAS). Jaarlijks wordt de veiligheidsbeleving van de kinderen gemeten. Vanaf groep 6 vullen leerlingen hiervoor een vragenlijst in. Samen met een vragenlijst voor leerkrachten en het sociogram ontstaat een breed beeld van de leerlingen. Indien een leerling opvalt, kan een oudervragenlijst worden ingevuld. Met alle gegevens wordt een interventie bepaald en worden de ontwikkelingen gemonitord en besproken met de groepsleerkrachten en de intern begeleiders. Dit alles draagt bij aan een veilig pedagogisch klimaat binnen elke groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Marke-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Marke-School gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.