CBS De Verrekijker
Waardhuizen 38
4287 LS Waardhuizen

Schoolweging

Schoolweging
30.17
Spreiding
5.72

De schoolweging van De Verrekijker Waardhuizen is 30,17 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,0% behaalt de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%), toont het een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt 47,4% streefniveau tegen een inspectienorm van 45,5%, wat aangeeft dat ze ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,17) voldoet aan de verwachtingen. Het blijft wel achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%, wat mogelijk vraagt om extra aandacht voor differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 60% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio) en 20% vwo (vergelijkbaar met regio). De combinatieadviezen (20%) blijven onder het regionaal gemiddelde. Dit reflecteert mogelijk de breedte van de leerlingenpopulatie en de inspanning om adviezen op maat te geven.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Verrekijker WaardhuizenGemeente AmsterdamNederland
LIB171173.9175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Aan het gemaakte werk wordt op verschillende manieren aandacht besteed. Een aantal vormen zijn: het samen bespreken (en eventueel nakijken) in de klas het individueel bespreken met de leerlingenhet bespreken in tweetallen of in groepjes leerlingen het beoordelen van het gemaakte werk door een waardering in woorden of cijfers het tentoonstellen van leerlingenwerk in de klas of in de schoolpresentatie in de vorm van een spreekbeurt Vanaf groep 4 geven we regelmatig cijfers. Naast de beoordeling van het dagelijks werk, maken we ook gebruik van een aantal toetsen. In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van een observatieschema. Groep 8 doet mee aan de CITO - eindtoets. Naast deze algemene toetsen en testen maken we gebruik van toetsen en testen op het gebied van rekenen, lezen en spelling. We werken het meest met toetsen van het CITO. Er is een toetskalender op school in te zien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 20% onder advies (vs. 11,8% landelijk) valt de school negatief op, maar dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Positief is dat 80% op of boven het advies presteert, wat aansluit bij de beschreven 'warme overdracht' naar het VO en doorlopende monitoring.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat een leerling zich veilig voelt op school en dat er respect voor elkaar is. Als leerkrachten geven wij het goede voorbeeld en streven ernaar dat ieder kind zich van waarde voelt op onze school. We werken met de 'Regel van de week' waarbij wij aandacht besteden aan gedrags-en omgangsregels. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Zorg voor jezelf en de ander

We voelen ons veilig

Wat is de werkwijze van CBS De Verrekijker voor sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten worden bij CBS De Verrekijker in kaart gebracht met behulp van het meetinstrument Leerling in Beeld sociaal-emotioneel. De resultaten worden met de gedragsspecialist besproken en er wordt gekeken of er individuele of groepsinterventies nodig zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Verrekijker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Verrekijker gebruikt Cito Leerling in Beeld sociaal-emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Verrekijker?

CBS De Verrekijker gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.