
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem-Alexander Waarder is 29,91 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 61,5% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert, ondanks een complexe populatie (schoolweging 29,91).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 25% vmbo-(g)t en 20,8% havo vormen de kern. Opvallend is het lagere vwo-percentage (16,7%) t.o.v. vergelijkbare scholen (18,6%). Het praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (0%), wat past bij de sterke theoretische focus van de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Bodegraven-Reeuwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Dagelijks worden de gegeven lessen geëvalueerd. Wanneer een leerling uitvalt op een doel, wordt er een passende interventie beschreven in het plan- en interventiedocument. Wanneer een leerling nogmaals uitvalt, wordt er gekeken wat er nodig is om het doel wel te kunnen halen en wordt er inzet gevraagd van de leraarondersteuner/onderwijsassistent. Op deze manier voorkomen we dat leerlingen een te grote achterstand oplopen en allemaal voldoende blijven groeien op hun eigen niveau. Daarnaast maken we gebruik van de tussentijdse toetsen van Leerling in beeld. Halverwege het schooljaar en aan het eind van het schooljaar toetsen we de leerlingen. Aan de hand van de resultaten maken we een trendanalyse en diepteanalyse om te onderzoeken of de leerlingen voldoende gegroeid zijn en waar wij als school extra ondersteuning moeten bieden. Waar nodig wordt een handelingsplan geschreven om de extra ondersteuning te beschrijven. Dit laatste gebeurt in overleg met de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Onze school biedt een veilige en rijke leeromgeving waarin kinderen uitgedaagd worden om zich te ontwikkelen op hun eigen niveau. Uniciteit, respect voor elkaar en omzien naar elkaar staat centraal. We zien het als taak om de kinderen voor te bereiden op het leven in het algemeen, waarbij ze kunnen omgaan met verschillen en teleurstellingen en kunnen uitgroeien tot evenwichtige, zelfstandige mensen. De school is een belangrijke verbindende factor binnen de dorpsgemeenschap. Wij werken vanuit de basis dat we God liefhebben boven alles en onze naaste liefhebben als onszelf, zoals de Here Jezus in de tien geboden heeft samengevat. In het onderwijs op de Prins Willem-Alexanderschool wordt er gewerkt vanuit de bovenstaande missie. Om te streven naar deze missie moet er zicht zijn op de veiligheidsbeleving, de sociale competenties en de beleving van het leer- een leefklimaat. De leerkrachten zijn daarom alert op de signalen die leerlingen afgeven over hun welbevinden en sociale competenties. Dit betekent dat de leerkracht een observerende houding heeft zowel in de klas als op het schoolplein. Daarnaast is de leerkracht alert op signalen die voortkomen uit kindgesprekken en/of oudergesprekken. Hierbij streeft men ernaar om als leerkracht zo objectief mogelijk te signaleren. Naast deze grondhouding van de leerkracht is het noodzakelijk dat de school veiligheidsbeleving, het leer- en leefklimaat en de sociale competenties van de leerlingen met een kwantitatief en valide onderzoeksinstrument meet. Hiervoor gebruikt de school het digitaal expertsysteem ‘Kindbegrip’, een digitaal expertsysteem waarmee leerkrachten op gestandaardiseerde wijze een oordeel kunnen vormen over het sociaal-emotioneel functioneren van een leerling en een groep. Het doel hiervan is bepalen of er op school-, groeps- en/of leerlingniveau zorgbehoeften zijn. Vervolgens gaan we hier ook mee aan de slag. LEES MINDER
Veilige en rijke leeromgeving
Sociale competenties
Uniciteit, respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool Prins Willem-Alexander voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool Prins Willem-Alexander met betrekking tot sociale opbrengsten zijn uniciteit, respect voor elkaar en omzien naar elkaar. De school maakt gebruik van de Kwink-methode en Kindbegrip om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling. De intern begeleider en gedragsspecialist monitoren de ontwikkeling en denken mee met de leerkrachten en ouders waar nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Prins Willem-Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Prins Willem-Alexander gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Prins Willem-Alexander?
Basisschool Prins Willem-Alexander gebruikt de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren.