
De resultaten van Openbare Basisschool De Waerdenburght in Waardenburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Waerdenburght, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Waerdenburght bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Waerdenburght bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen op De Waerdenburght
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waaronder ook De Waerdenburght. Op De Waerdenburght scoort 96,3% van de leerlingen het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit toont een sterke basis aan voor onze leerlingen. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde voor het fundamenteel niveau ligt op 95,2%. Onze school presteert hiermee uitstekend en laat zien dat onze leerlingen goed voorbereid zijn op vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Taal en Rekenen op De Waerdenburght
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatiedoel dan het fundamenteel niveau. Het streven is om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep 8 dit hogere niveau te laten bereiken, wat een indicatie is van bovengemiddelde taal- en rekenvaardigheid. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Openbare Basisschool De Waerdenburght ziet 51,9% van de leerlingen het streefniveau behalen, wat overeenkomt met de specifieke signaleringswaarde van 43,5% voor onze school. Dit resultaat benadrukt onze inzet voor het bevorderen van excellente prestaties. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 55,4% voor het streefniveau, laten we zien dat we werken aan een solide basis met ruimte voor groei en verdere ontwikkeling bij onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Waerdenburght?
Na het succesvol afronden van de doorstroomtoets ontvangen de leerlingen van groep 8 hun definitieve schooladvies. Dit advies vormt de basis voor hun vervolgonderwijs. Op Openbare Basisschool De Waerdenburght in Waardenburg bereiden we onze leerlingen optimaal voor op deze belangrijke stap. We kijken naar de individuele capaciteiten en de resultaten van de toets om een passend advies te geven. Dit advies helpt leerlingen en ouders bij het kiezen van de juiste middelbare school, zodat de overgang soepel verloopt en leerlingen op hun plek zitten.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Je Kind Sociaal op Basisschool De Waerdenburght
Op Openbare Basisschool De Waerdenburght staat een veilige leeromgeving centraal voor al onze leerlingen, teamleden en ouders. We meten dit actief met behulp van de vragenlijsten van DUO, die jaarlijks worden afgenomen bij leerlingen uit groep 5 tot en met 8 en ons personeel. Ouders worden elke twee jaar betrokken bij dit proces. De Week van Respect in november is een vast onderdeel van ons jaarlijkse programma, waarin we extra aandacht besteden aan wederzijds respect en begrip. Wij zetten de Kanjertraining in als bewezen methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast hanteren we een duidelijk pestprotocol, opgesteld in samenwerking met ouders, om pestgedrag te reguleren en waar mogelijk te voorkomen. Want hoewel pesten nooit volledig uit te bannen is, streven we ernaar het te minimaliseren en te beheersen. Voor het meten van het sociaal-emotioneel welbevinden van onze leerlingen in groep 3 tot en met 8 gebruiken we tweemaal per jaar de Kanvas vragenlijst. Bij onze jongste leerlingen, de kleuters, maken we gebruik van het instrument KIJK! om hun ontwikkeling te volgen. Deze instrumenten helpen ons om de behoeften van elk kind te signaleren en daarop in te spelen. De kernwaarden van openbaar onderwijs, zoals gelijkwaardigheid en respect, zijn diep verankerd in ons onderwijs. We werken samen met het dienstencentrum GVO & HVO om kinderen te stimuleren na te denken over levensvragen en om hen te leren respectvol met elkaar in gesprek te gaan. Zo leren ze een eigen, weloverwogen mening te vormen.
Kanjerschool: wij leren kinderen omgaan met elkaar
Sterke ouderbetrokkenheid: samen werken aan de ontwikkeling
Veiligheid: een geborgen omgeving voor ieder kind
Hoe bevordert Basisschool De Waerdenburght de sociale ontwikkeling van uw kind?
Aan het begin van het schooljaar starten we met persoonlijke kindgesprekken, gevolgd door oudergesprekken. Hierin bespreken we uitgebreid het sociaal-emotioneel welbevinden van uw kind, waarbij school en thuis nauw samenwerken om een consistente aanpak te waarborgen. Halverwege het schooljaar vinden er opnieuw kindgesprekken plaats in groep 1 tot en met 7. Voor de leerlingen van groep 8 organiseren we een afrondend afscheidsgesprek. Gedurende het hele schooljaar vullen de leerkrachten van groep 1 & 2 de vragenlijst 'Zien!' in om de ontwikkeling te volgen. Voor de leerlingen in groep 3 tot en met 8 gebruiken we de Kanvas vragenlijst. De inzichten uit beide vragenlijsten vormen de basis voor onze aanpak. Indien nodig bieden we kinderen individuele begeleiding, altijd in nauw overleg met u als ouder.
Welke methodes en instrumenten gebruikt onze school voor het meten van sociale opbrengsten?
Openbare Basisschool De Waerdenburght gebruikt de volgende methodes en instrumenten om sociale opbrengsten te registreren en te monitoren, wat essentieel is voor de groei van uw kind:
- KIJK! (voor kleuters)
- Kanvas vragenlijst (groep 3-8)
- Leeruniek
- DUO vragenlijsten (personeel, leerlingen groep 5-8, ouders)
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op onze school toegepast?
Op Openbare Basisschool De Waerdenburght zetten we effectieve methodes in om het sociaal-emotioneel leren van uw kind te stimuleren. Een van de belangrijkste methodes die wij gebruiken is:
- De Kanjertraining
Inspectierapport Openbare Basisschool De Waerdenburght: Een Diepgaande Analyse
Ontdek de resultaten van het Onderwijsinspectiebezoek aan Openbare Basisschool De Waerdenburght. Op 9 juni 2011 heeft onze school het basistoezicht ontvangen, een belangrijk moment om de kwaliteit van ons onderwijs te beoordelen. Dit rapport biedt inzicht in de bevindingen en de ontwikkeling van onze school. Lees verder voor de officiële resultaten en hoe we ons onderwijs continu verbeteren.