Openbare Basisschool De Waerdenburght
De Koeldert 26
4181 CK Waardenburg

Schoolweging

Schoolweging
31.7
Spreiding
5.49

De schoolweging van De Waerdenburght is 31,70 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,3% score ruim overschrijdt de school de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs onder druk van dalende leerlingaantallen en een hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,85% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%. Toch blijft dit achter bij vergelijkbare scholen (55,36%). De school laat hiermee zien dat ze ondanks de complexe populatie (schoolweging 31,7) meer leerlingen naar hogere doelen kan leiden dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

40% van de adviezen valt in de theoretische leerweg (vmbo-(g)t 30%, havo 30%), met opvallend 10% vso-advies (vs. 0,12% regio). Dit combineert ambitie met realisme, passend bij een schoolweging van 31,7. De adviesverdeling toont een polarisatie: enerzijds praktische trajecten (vso/vmbo-b), anderzijds sterke havo-representatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WaerdenburghtGemeente AmsterdamNederland
LIB175.38176.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Jaarlijks worden onze leerlingen in januari en juni getoetst. Deze landelijke toetsen nemen we af om ons onderwijs te evalueren. Wat doen we goed, wat kunnen we verbeteren? Daarnaast volgen we onze leerlingen met deze toetsen, echter dagelijkse observaties geven ons een beter beeld. De landelijke toetsen geven namelijk een te eenzijdig beeld, het kind is meer dan alleen de kennis van lezen, rekenen en taal. Talent kan op zoveel meer vlakken liggen, deze willen we bij ieder kind ontdekken en ontwikkelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,38% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijk gemiddelde van 11,81%), maar 23,08% stroomt juist boven advies door. Dit duale beeld past bij een school met grote verschillen tussen leerlingen (spreiding 5,49 in schoolweging). De focus op maatwerk blijkt effectief voor een aanzienlijke groep.

Sociale ontwikkeling

Binnen onze school hechten we grote waarde aan veiligheid voor alle leerlingen, medewerkers en ouders. Als meetinstrument gebruiken wij de vragenlijsten van DUO. Elk jaar nemen wij de vragenlijst van DUO af bij onze medewerkers en onze leerlingen in de groepen 5 t/m 8. Elke twee jaar worden de ouders bevraagd. Jaarlijks besteden wij aandacht aan de Week van Respect in november. Wij werken met de Kanjertraining en hebben een protocol opgesteld waarin onze wijze van handelen in geval van pesten wordt beschreven. Pesten is niet uit te bannen, wel te reguleren en te beperken. Daar doen wij in samenwerking met ouders onze uiterste best voor. In onze school gebruiken wij Kanvas vragenlijst om het sociaal-emotioneel welbevinden bij onze leerlingen in de groepen 3 t/m 8 te meten. Dit doen wij twee keer per jaar. Bij onze kleuters maken wij gebruik van het instrument KIJK. De waarden en normen van het openbaar onderwijs komen sterk terug in ons onderwijs. Daarnaast hebben wij een samenwerking met het dienstencentrum GVO & HVO (godsdienst vormend en humanistisch vormend onderwijs). Wij willen kinderen leren nadenken en leren praten met klasgenoten over levensvragen en hen leren een objectieve mening te kunnen vormen. LEES MINDER

Kanjerschool

Ouderbetrokkenheid

Veiligheid

Wat is de aanpak van Openbare Basisschool De Waerdenburght voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar voeren de leerkrachten kindgesprekken, gevolgd door oudergesprekken met aandacht voor het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerlingen. School en thuis stemmen aanpak en werkwijze af. Halverwege het schooljaar zijn er opnieuw kindgesprekken in de groepen 1 tot en met 7. Met leerlingen van groep 8 voeren de leerkrachten een afscheidsgesprek. Gedurende het schooljaar vullen de leerkrachten van groep 1 & 2 de vragenlijst Zien in. De leerlingen van groep 3 t/m 8 vullen de Kanvas vragenlijst in. Aan de hand van deze vragenlijsten stemmen wij onze aanpak af. Indien nodig krijgen kinderen een individueel aanbod, in samenspraak met ouders.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Waerdenburght om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Waerdenburght gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Kanvas, Leeruniek, DUO vragenlijst.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Waerdenburght?

Openbare Basisschool De Waerdenburght gebruikt de Kanjertraining.