
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Besoyen in Waalwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Besoyen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Besoyen bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Besoyen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen RK Basisschool Besoyen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. Volgens de onderwijsinspectie dient minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau te halen, wat geldt als de landelijke signaleringswaarde. Bij RK Basisschool Besoyen zien we dat 99.07% van onze leerlingen dit cruciale fundamentele niveau bereikt. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Onze school presteert hiermee significant beter dan het landelijk gemiddelde van 95.88%. Dit succes toont de effectiviteit van ons onderwijs in het leggen van een solide basis voor alle leerlingen, wat hen optimaal voorbereidt op vervolgonderwijs en toekomstige uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitieus Leren op RK Basisschool Besoyen
Het streefniveau daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan het fundamentele niveau, met als doel een hogere academische standaard te behalen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de schoolpopulatie, voor het behalen van dit hogere niveau. Op RK Basisschool Besoyen heeft 64.81% van de leerlingen het streefniveau behaald. Dit resultaat ligt boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1% voor onze school. Bovendien presteren onze leerlingen beter dan het landelijk vergelijkingsgemiddelde van 57.79%. Deze prestaties onderstrepen onze inzet om leerlingen te stimuleren tot excellentie en hen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen, wat resulteert in een sterke voorbereiding op verdere academische trajecten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Besoyen?
Bij Rooms Katholieke Basisschool Besoyen stellen we een weloverwogen schooladvies samen. Dit proces is gebaseerd op een grondige analyse van diverse factoren om een passend advies te garanderen. We kijken naar de unieke kenmerken van elk kind, inclusief hun executieve vaardigheden en motivatie. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet gedurende hun gehele schoolperiode met behulp van ons geavanceerde volgsysteem. Methodespecifieke toetsen en algemene CITO-toetsen vormen een belangrijk onderdeel van de beoordeling. Ook de resultaten van de IEP-doorstroomtoets in groep 8 (afgenomen in februari) worden meegenomen. Een team van specialisten, waaronder de groepsleerkracht, kwaliteitscoördinator en directie, bespreekt deze gegevens gezamenlijk. Eind groep 7 geven we een pre-advies, gebaseerd op de dan beschikbare informatie. In januari ontvangen groep 8 leerlingen een voorlopig schooladvies, wat we met ouders en leerlingen bespreken en eventueel bijstellen. Het definitieve schooladvies voor groep 8 wordt in maart verstrekt, na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten. In uitzonderlijke gevallen kan het advies aan het einde van groep 8 nog worden aangepast, bijvoorbeeld bij een significante vooruitgang of een zeer positief IEP-resultaat. Een bijstelling is altijd positief, nooit negatief.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling: Vormen van Betrokken Burgers bij Basisschool Besoyen
Bij Basisschool Besoyen streven we ernaar om leerlingen te vormen tot betrokken burgers die actief bijdragen aan een duurzame en leefbare wereld. Wij geloven dat de kinderen van vandaag de volwassenen van morgen zijn, en daarom rusten wij hen uit met essentiële kennis, vaardigheden en een proactieve houding. Onze leerlingen leren stevig in hun schoenen te staan, zodat ze behulpzaam, eerlijk en respectvol kunnen omgaan met anderen. Door inzicht te krijgen in elkaars culturen en religies, bevorderen we wederzijds begrip en acceptatie van verschillen. Duidelijke afspraken binnen de klas, school en het verkeer leren kinderen het belang van regels voor een veilige samenleving. Een positief pedagogisch klimaat is cruciaal voor de ontwikkeling van elk kind. Dit omvat zowel de fysieke omgeving, zoals ons schoolgebouw en de klaslokalen, als, en vooral, de sfeer en de manier waarop we met elkaar omgaan. Bij Besoyen mag ieder kind zichzelf zijn. We koesteren elkaars unieke talenten en focussen op wat een kind al wél kan. We stimuleren zelfbewustzijn en zelfverantwoordelijkheid, zodat onze leerlingen leren zelfverzekerd hun eigen keuzes te maken en hun leerproces vorm te geven.
Welbevinden van elk kind
Actieve betrokkenheid bij leren
Ontwikkeling van autonomie en zelfstandigheid
Hoe bevordert Basisschool Besoyen de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons onderwijs is gericht op het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen, essentieel voor effectief leren. We bieden autonomie, zodat kinderen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Deze drie pijlers – welbevinden, betrokkenheid en autonomie – vormen de basis voor sociale ontwikkeling. Onze volgsystemen KIJK! en Kindbegrip bieden gedetailleerd inzicht in de voortgang. Indien nodig, ontwikkelen we in overleg met ouders specifieke aanpakken en interventies. Meer details over onze monitoring van sociale en fysieke veiligheid vindt u in de betreffende paragraaf.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Besoyen voor sociale opbrengsten?
Basisschool Besoyen hanteert de volgende registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- KIJK! leerlingvolgsysteem
- Kindbegrip ontwikkelingsvolging
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet Basisschool Besoyen in?
Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling maakt Basisschool Besoyen gebruik van diverse effectieve methoden:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Gouden en Zilveren weken voor positief gedrag
- Coöperatief leren voor samenwerking
- Jaarlijkse anti-pestweek voor een veilige omgeving
Inspectierapport Basisschool Besoyen: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over onze basisschool. Rooms Katholieke Basisschool Besoyen streeft naar excellentie in het basisonderwijs. Onze school biedt een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Lees hier meer over onze prestaties en de visie van de inspectie.