
Schoolweging
De schoolweging van Besoyen is 29,67 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,1% score voor het fundamenteel niveau overstijgt Besoyen zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs, zoals beschreven in het recente inspectierapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft haar streefniveau aanzienlijk: 64,8% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit is 7% hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,8%), wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: enerzijds 45,2% theoretische leerwegen (havo/vwo/vwo), anderzijds 42,1% vmbo-adviezen. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t (23,7%), ruim boven het regionale gemiddelde (16,5%). Dit weerspiegelt de diverse populatie en onderwijsaanpak gericht op zowel praktische als cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Besoyen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de kleuters worden leerlingen gevolgd aan de hand van KIJK. Dit is een volgsysteem dat gebaseerd is op ontwikkelingslijnen die jonge kinderen doorlopen. Door middel van begeleiding en observaties in speel-leersituaties worden onze leerlingen gemonitord. Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met verschillende methodes. De leerdoelen die middels deze methodes worden aangeboden, worden regelmatig getoetst. Tijdens het werken met de leerdoelen wordt gekeken naar de benodigde ondersteuning, deze wordt mogelijk na toetsing nog aangepast. Deze ondersteuning wordt gepland middels de 'korte zorgcyclus'. Dat is een instrument wat ons helpt bij het plannen, aanbieden en evalueren van de ondersteuning bij de leerdoelen. Twee keer per jaar toetsen we leerlingen ook middels cito toetsen. Deze gegevens analyseren we. We kijken naar de resultaten van de gehele groep t.o.v. het landelijk gemiddelde en we kijken welke groei leerlingen op individueel gebied doormaken. Daarbij kijken we welk aanbod leerlingen in de groep nodig hebben en wat dit van het handelen van de leerkracht vraagt. De interventies die hierbij nodig zijn, worden ook vastgelegd in de korte zorgcyclus. Met deze werkwijze stemmen leerkrachten hun handelen en aanbod af op de doelen die leerlingen nog niet beheersen of die nog meer aandacht vragen binnen het curriculum. Eind groep 7 nemen we de Entreetoets af als aanvulling op ons leerlingvolgsysteem. Deze toets geeft ons een duidelijk inzicht in de mogelijke uitstroom.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,1% van de leerlingen presteert onder advies, duidelijk onder het landelijk gemiddelde (11,8%). De 26,2% die boven advies presteert, benadrukt het effect van de intensieve doorstroombegeleiding en 'ontwikkelingsgericht volgsysteem' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Basisschool Besoyen wil graag dat de leerlingen betrokken burgers worden die een bijdrage kunnen en willen leveren aan een duurzame leefbare wereld. Onze kinderen van nu zijn de volwassenen van later en zij zullen dus degene zijn die de maatschappij draaiende moeten houden. Om dat te kunnen doen, zullen ze bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben en een actieve houding moeten ontwikkelen. Ze zullen zelf stevig in de wereld moeten staan om behulpzaam, eerlijk en respectvol naar anderen te kunnen zijn. Als kinderen over elkaar, elkaars cultuur en religie leren zullen ze elkaar beter begrijpen en zullen ze beter in staat zijn verschillen en ‘anders’ zijn te accepteren. Door afspraken centraal te stellen in de klas, in de school en in het verkeer leren de kinderen dat er regels nodig zijn om een veilige maatschappij te realiseren. Een goed pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor kinderen om tot ontwikkeling te komen. Het pedagogisch klimaat kan omschreven als de omgeving waarin de leerlingen tot leren komen. Dit is de fysieke omgeving, zoals het schoolgebouw en de klas. Maar nog belangrijker is de sfeer en de wijze waarop iedereen met elkaar omgaat. Voor Besoyen betekent dit, dat ieder kind zichzelf mag zijn en dat we allemaal respect voor elkaar hebben. Daarbij gaan we uit van de kracht van elk kind en willen we kijken naar wat een kind al wel kan en wat zijn of haar talent is. We willen kinderen zelfbewust en zelfverantwoordelijk maken, zodat leren om hun eigen keuzes te maken. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Autonomie
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Besoyen voor sociale ontwikkeling?
Bij Rooms Katholieke Basisschool Besoyen staat het welbevinden van kinderen centraal. Om tot leren te komen dient het welbevinden van kinderen in orde te zijn en de betrokkenheid hoog. Om daarnaast een verantwoordelijkheid te kunnen ervaren voor hun eigen leerproces is er een gevoel van autonomie nodig.Leerlingen worden gemonitord op basis van deze kernwaarden met behulp van KIJK! en Kindbegrip. Handelingsadviezen en interventies worden altijd in overleg met ouders ingezet. Voor meer informatie over de volgsystemen, wordt verwezen naar de monitoring van de sociale en fysieke veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Besoyen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Besoyen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KIJK! en Kindbegrip.