
Schoolweging
De schoolweging van Meerdijk is 25,58 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 98.67% ruimschoots gehaald, ver boven de landelijke inspectienorm van 85%. Deze score toont aan dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden verworven hebben, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 25.58).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Bij het streefniveau scoort de school met 72% aanzienlijk boven de inspectienorm (53.8) én het regionale gemiddelde (63.97%). Dit weerspiegelt de focus op het maximaliseren van kansen, zoals beschreven in hun visie op 'ontwikkelingsgericht leren'. De spreiding in schooladviezen draagt bij aan deze hoge score.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 27.3% havo en 27.3% vwo-advies, tegenover 16.1% havo en 18.6% vwo landelijk. Opvallend is het beperkte aandeel vmbo-b (4.55% vs 5.52% gemiddeld). De combinatie havo/vwo-advies (22.7%) benadrukt aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Meerdijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten in het onderwijsproces De tussentijdse resultaten geven ons een beeld van de kwaliteit van ons onderwijs. Op schoolniveau worden de onderwijsopbrengsten inzichtelijk gemaakt d.m.v. observaties, toetsen van de methode, toetsen IEP, het Digikeuzebord, Snappet en Doorstroomtoets. Op basis van data wordt een (trend) analyse gemaakt en nieuwe doelen geformuleerd. Dit cyclisch proces van Data - Duiden - Doelen - Doen wordt gedurende het schooljaar meerdere malen doorlopen. Op deze manier hebben we leerlingen goed in beeld en door een uitgebreide analyse van domeinen binnen de verschillende vakgebieden kan instructie worden gegeven die aansluit bij de onderwijsbehoefte. Op groeps- en leerlingniveau plant de leerkracht het onderwijs rondom de leerdoelen. We werken met met de kleine-middelgrote-en grote zorgcyclus. In de zorgcyclus beschrijft de leerkracht met welke leerlingen ze aan (de extra) doelen werken en of de doelen beheerst worden. Daarnaast werken we met een groepsoverzicht waarin de vaardigheidsscore, de leerstofdoelbeheersing en de mate van betrokkenheid vastgelegd wordt. De onderwijsplannen worden zo nodig bijgesteld. Doubleren en versnellen Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen. De inspectie ziet er op toe dat scholen deze ononderbroken ontwikkeling voor leerlingen realiseren. Daarbij hoort ook dat de school, vanaf het moment dat het kind op school komt, de ontwikkeling goed volgt. De meeste leerlingen zullen met het aangeboden onderwijsaanbod in 8 jaar tijd de basisschool doorlopen. Voor sommige leerlingen is het nodig dat de school extra ondersteuning aanbiedt en in een enkel geval kan het voor een leerling nodig zijn om te doubleren of te versnellen. Doubleren of versnellen gebeurt alleen wanneer dit noodzakelijk is en om beter aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoefte van een leerling. Een beslissing hierover gebeurt altijd tijdig en in samenspraak met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opmerkelijk 36% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.27% landelijk), terwijl niemand onder advies uitkomt. Dit onderstreept de kwaliteit van het maatwerkadvies en intensieve begeleidingstraject zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Basisschool Meerdijk richt zich op de socialisatiefunctie van ons onderwijs. Ons onderwijs bereidt leerlingen voor op deelname aan de samenleving door hen het leerproces te laten doorlopen dat gericht is op het aangaan van een diepe verbinding met zichzelf, de ander en de omgeving vanuit zoveel mogelijk perspectieven. Dit gaat hand in hand met de persoonsvorming of subjectivering dat betrekking heeft op de ontwikkeling van de eigen identiteit en uniciteit: wie ben ik, wat kan ik en wie wil ik zijn (in relatie tot de sociale groep waar ik deel van uitmaak, maar waar ik me ook van onderscheid). LEES MINDER
Respect; Samen leven!
Samenwerking; Samen werken!
Autonomie; Samen je eigen weg!
Wat is de werkwijze van RK Basisschool Meerdijk voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool Meerdijk hanteert de principes: zorg goed voor jezelf, de ander en de omgeving. De school werkt preventief met een jaarprogramma en past de Kanjertraining toe voor vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De school monitort de sociale opbrengsten met het Digikeuzebord (groep 1-2), Sociogram (vanaf groep 3), IEP Hart en Handen (vanaf groep 3) en vragenlijsten sociale veiligheidsbeleving WMK (vanaf groep 6).
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Meerdijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool Meerdijk gebruikt het Sociogram en de WMK tevredenheidspeiling om sociale opbrengsten in kaart te brengen.