
Schoolweging
De schoolweging van Ekenrooi is 25,12 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,82% van de leerlingen op fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt 1,48%-punt boven het vergelijkingsgemiddelde (97,34%), wat consistent is met de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,24% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Dit is 1,38%-punt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (66,85%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke theoretische focus: 25,93% havo en 29,63% vwo-advies (vergeleken met 16,07% en 18,61% regionaal). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-k: 7,41%) liggen iets boven het regionale gemiddelde (9,17%), wat past bij de gemengde leerlingenpopulatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,11%) benadrukt de brede ontwikkelmogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ekenrooi | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.67 | 176.25 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten zijn voor ons van groot belang. Wij bekijken onze data altijd kritisch en duiden op het onderwijsleerproces. Denk daarbij aan: leerstofaanbod, leertijd, klassenmanagement, didactisch handelen, pedagogisch handelen en het schoolklimaat. We werken opbrengstgericht volgens 4D: Data, Duiden, Doelen, Doen. Middels groepsbesprekingen worden streefdoelen per groep opgesteld, daarnaast hanteren we vastgestelde schoolnormen. Twee keer per jaar worden de opbrengsten in beeld gebracht en afgezet tegen de streefdoelen, schoolnormen, landelijk gemiddelde en vaardigheidsgroei. Dit wordt geïnterpreteerd door de ondersteuningscoördinator en de leerkrachten. Op groepsniveau worden de gegevens geanalyseerd en dit dient mede ter input van de plannen op de diverse niveaus. De tussentijdse resultaten en eindopbrengsten zijn onderliggend aan de schoolanalyse die een keer per jaar op schoolniveau wordt gemaakt. Van hieruit volgen ook weer prioriteiten die verder uitgewerkt worden binnen het schoolplan en de jaarplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 29,63% boven het advies uitstroomt. Deze verhouding (bijna 3:1) onderstreept de zorgvuldige advisering en effectieve nazorg, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op OBS Ekenrooi werken we dagelijks aan de sociale opbrengsten. Samenwerken, iets voor een ander over hebben, met respect de ander benaderen, trots zijn op jezelf, lekker in je vel zitten. Kortom: "Op school is het fijn!" Het is van groot belang dat ieder kind zich veilig voelt en binnen zijn/haar eigen grenzen kan ontwikkelen. Op OBS Ekenrooi word je gezien en heb je de kansen om je te laten zien! LEES MINDER
Verbondenheid
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Ekenrooi voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Ekenrooi voert dagelijks gesprekken met leerlingen over de sociale omgang, complimenteert kinderen en corrigeert waar nodig. Wekelijks worden lessen behandeld uit de methode 'De Vreedzame school', met aandacht voor identiteit, de klas, zelfzorg, omgang met anderen en de omgeving. Leerlingen vanaf groep 6 vullen twee keer per jaar een vragenlijst in met het instrument 'Sociaal emotioneel functioneren' van Leerling in Beeld en een veiligheidsmonitor. De school streeft ernaar dat kinderen met plezier werken, lachen, vrolijk zijn, een praatje maken en vertellen als ze ergens last van hebben. Kinderen staan trots op het podium tijdens 'plankenkoorts', trots op wat ze kunnen en wie ze zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Ekenrooi om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Ekenrooi gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.