Basisschool De Wilderen in Waalre - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Wilderen is 24,69 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,1% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft De Wilderen zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,6%). Deze excellente score benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen.
Fundamenteel niveau
Score: 97.1098%
Streefniveau
61,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Hoewel dit licht onder het vergelijkingsgemiddelde (64,0%) ligt, toont het aan dat de school effectief inzet op verdiepend leren, met name in rekenvaardigheden.
Streefniveau
Score: 61.657%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 34,7% van de leerlingen vwo, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen: slechts 4,1% vmbo-b tegenover 5,5% bij vergelijkbare scholen. De nadruk op theoretische leerwegen (20,4% vmbo-(g)t, 16,3% havo) sluit aan bij de sterke cognitieve resultaten.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont een groei van 4,8% in rekenvaardigheden tussen groep 7 en 8. Dit succes wordt toegeschreven aan de invoering van digitale adaptieve leermiddelen in 2021. De scores overstijgen zowel regionale als landelijke benchmarks.
Toets | De Wilderen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kwaliteit van een school wordt bepaald door diverse factoren. Om iedere leerling optimaal te kunnen ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling zijn naast een sterk team en eigentijdse methodes en bronnen ook meetinstrumenten nodig. Meten Om de kwaliteit van ons onderwijs en de vorderingen van de leerlingen te bewaken en te verhogen, is het meten van resultaten en evalueren van werkwijzen van belang. We willen weten hoe effectief ons onderwijs is en met welke verschillen tussen kinderen rekening gehouden dient te worden. Dit doen we door het afnemen van methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen. Voor dit laatste gebruiken we de toetsen uit het CITO leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). We maken trendanalyses waarin we resultaten vergelijken met voorgaande jaren en tussen groepen onderling en we volgen de ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk. Hiermee zijn we in staat tijdig bij te sturen als dat nodig is. Gedurende het schooljaar monitoren we de gegevens, zowel cognitief als sociaal emotioneel. Ook nemen we de klassikale intelligentietest NSCCT af in de groepen 4 en 7. Ook inzicht in het intelligentieniveau van de leerling helpt ons immers passend aanbod te bieden. Het leerlingvolgsysteem Wij volgen de ontwikkeling van uw kind gedurende de gehele basisschooltijd zo goed mogelijk en hierop stemmen we ons aanbod en de begeleiding af. In de groepen 1 en 2 registreert de leerkracht de ontwikkelingen in KIJK!. Dit is een observatie- en registratiesysteem, dat wij gebruiken voor kleuters. Observaties, die onder andere worden verkregen door naar de kinderen te kijken en met ze te werken, staan daarin centraal. In de groepen 1 en 2 nemen we geen CITO toetsen af. In de groepen 3 t/m 8 maken de kinderen twee keer per jaar een methodeonafhankelijke toets vanuit het CITO LOVS voor de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Door middel van deze toetsen, de methodegebonden toetsen en niet te vergeten door de dagelijkse praktijk in de klas, krijgen we duidelijk de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in beeld. Drie keer per schooljaar houden de Kwaliteitsondersteuners (KO’er) een groepsbespreking met elke leerkracht van de groepen 1 t/m 8. Hier wordt gesproken over de ontwikkeling van de groep als geheel, de inhoud van het onderwijs en individuele leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
26,3% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit lijkt tegenstrijdig met de hoge toetsresultaten, maar kan verklaard worden door de brede adviesrange. Positief is dat 15,8% bovenadvies presteert, wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren sociaal-emotionele vaardigheden voor een groot deel door “nadoen” en “uitproberen”. In een moderne en open samenleving, vol keuzemogelijkheden, hebben kinderen te maken met een grote diversiteit aan voorbeeldgedrag en uiteenlopende reacties op hun eigen gedrag. De leerkrachten hebben daarom een belangrijke voorbeeldfunctie. Zij hebben een respectvolle omgang hoog in het vaandel staan, dit dragen zij uiteraard ook uit. En belangrijke basisvaardigheden rondom de sociaal-emotionele ontwikkelingen worden in elke groep bespreekbaar gemaakt, telkens afgestemd op de leeftijd. LEES MINDER
samenwerken
respectvol
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Wilderen voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Wilderen gebruikt de methode 'Goed gedaan' om kinderen op een positieve manier uitleg te geven over gevoelens, gedrag en omgang met elkaar. In de middenbouw wordt gewerkt met 'Taakspel' om taakgerichtheid te verbeteren en een beter klassenklimaat te creëren. Anti-pestcoördinatoren spelen een rol in het behouden van een goed sociaal klimaat en nemen de leerlingen mee in het anti-pest beleid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Wilderen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Wilderen gebruikt de registratievormen 'Kijk!' en 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Wilderen?
Basisschool De Wilderen gebruikt de methoden 'Goed gedaan' en 'Taakspel' voor sociaal-emotioneel leren.